Észérvekkel és önkritikával kell harcolni a vulgármarxizmus ellen

Az Erzsébet téri Design Terminálban több, mint száz érdeklődő előtt zajlott a találkozó, melyen mind az oktatói-hallgatói, mind a piaci oldal képviselői kifejthették véleményüket. A beszélgetésnek a kormány azon szándéka szolgáltatott aktualitást, hogy átalakítaná a magyarországi kommunikációs képzést, esetleg részben vagy egészben megszüntetné a területet érintő alapszakokat.

kerek1.jpg

 

– Abszurd – ezzel a szóval jellemezte a kommunikáció szak eltörlésére vonatkozó felvetést Horányi Özséb, a Corvinus Egyetem professor emeritusa. A kommunikációs képzés létjogosultságának megkérdőjelezése szerinte a rossz társadalmi szerkezetről és a sztereotípiákról szól: a rendszerváltás előtt például a népművelők számítottak bűnbaknak. Azt azonban elismerte, hogy az egyetemi képzés nem fedi le teljesen a piacon alkalmazható tudást, ezt pedig felül kell vizsgálni. Hozzátette azt is, hogy a diplomás kommunikátornak adekvát társadalomképpel kell rendelkeznie, ehhez pedig elengedhetetlen a BA-képzés, a specializálódásnál pedig sokkal fontosabb a rugalmasság és a nyitottság.

Részben osztotta csak ezt a nézetet Sámson Dorottya, aki a profession.hu állásközvetítő portált képviselte a találkozón. Véleménye szerint nagyon is fontos lenne a hallgatók szakosodása, akár már az alapképzés ideje alatt. Emellett komoly munkaerőpiaci problémának tartja a kellő motiváció és elhatározás hiányát a hivatásos kommunikátorok esetében, akik éppoly felelősek sorsuk alakításában, mint a cégek és az egyetemek. Azzal viszont ő is egyetértett, hogy a képzés megszüntetése teljes képtelenség.

–Nonszensz, de megtörténhet – mutatott rá Bajomi-Lázár Péter, a Médiakutató főszerkesztője arra, hogy a közvélemény eleinte a vasárnapi zárva tartást sem kezelte komoly kérdésként. Leszögezte, hogy a kommunikációs szakemberek feladata nem a GDP növelése, hanem a társadalom minőségének meghatározása. A haszonelvű megközelítés tehát nem célravezető ebben a kérdésben, de folyamatos megújulásra minden tudományágnak és képzésnek szüksége van, ez alól pedig a kommunikációtudomány sem kivétel.

kerek2.jpg

A permanens fejlődés fontosságát Mentes Endre, az ACG Reklámügynökség ügyvezetője is kiemelte, mondván: „ezt a szakmát háromévente újra kell tanulni”. Tapasztalata szerint a valós tudás a rutin, és a konkrét elképzelés számít, nem pedig papír, ebben pedig a kommunikációszakosoknak van hová fejlődniük. Azt is hozzátette azonban, hogy ha a probléma gyökereit akarjuk megtalálni, akkor a felsőoktatásnál mélyebbre kell ásni, mert a gondok korábban kezdődnek. A megoldást egy a munkaerőpiac és az egyetemek közti esetleges konszenzusban látja, ami segíthet a gyakornokoknak elsajátítani a mindennapi munkavégzéshez szükséges problémamegoldó-készséget, mert a mostani gyakorlat az, hogy sokszor „rabszolgaként” dolgoztatják őket a cégek, és amint fizetni kellene nekik, megválnak tőlük.

A szervesítés fontosságát hangsúlyozta Müllner András, az ELTE tanszékvezetője is, aki önkritikusan úgy fogalmazott, hogy a szaknak ki kell lépni az elefántcsonttoronyból, és a gyakorlatorientáltságot kell megcéloznia, hogy társadalmi megítélése helyre billenjen. A kormány érvelését „vulgármarxizmusnak” titulálta, tekintettel arra, hogy mediatizált térben éljük az életünket, így pedig a képzés társadalmi hasznossága megkérdőjelezhetetlen. Ezt Pintér Dániel Gergő, a BME doktoranduszhallgatója kiegészítette azzal, hogy a kommunikációs szakemberek az alapkövei egy médiatudatos társadalomnak.

Az OMD reklám ügynökségtől volt jelen Nyírő Nóra, aki korábban mind a tudományos, mind a piaci szférában szerzett tapasztalatokat. Neki az a benyomása, hogy ritka az átjárás a kommunikációtudomány és a kommunikációs szakma között, és az is legnagyobb részt személyes kapcsolatokon keresztül zajlik. Kollégáival egyetértett abban, hogy az alázatos és motivált hallgatók képesek sikeres szakmai karriert befutni.

kerek3.jpg

Jól látható tehát, hogy a probléma eddig is létezett, a lehetséges kormányintézkedések csak a felszínre hozták azt. A diskurzus során körvonalazódott az a tényállás, hogy ennek a párbeszédnek a megkezdése az egyetemek és a piac képviselői között akkor is időszerű volna, ha a kormányzat nem a közelmúltban lebegteti be az elképzeléseit. Hiába lebeg egy láthatatlan Damoklész-kard a feje felett, ebből a bizonytalan szituációból talán még profitálhat is a kommunikációs képzés, ha időben sikerül tisztáznia saját önmeghatározását és felülvizsgálnia működését.

(A bejegyzésben szereplő fotókat Deák Vera készítette.)

süti beállítások módosítása