Friedman Endre Ernő. A Cápa. Robert Capa. Minden idők leghíresebb háborús fotósa. 40 év alatt több száz háborúban volt megfigyelő és résztvevő. Lefotózta Trockijt, a Ganz gyár virágzását, Jeruzsálem felszabadítását és a milicista halálát. Capa sohasem volt közömbös. 50 fotó a Capa Központban, ami megmutatja, hogy egy képet nemcsak megcsinálni, hanem átélni kell. Ahogy azelőtt még senki más.
2020.09.24. Írta: Belayane Najoua / Borítókép: Belayane Najoua
Milyen volt ő?
“Nyughatatlan, kalandvágyó, soha, semmi kihívás elől ki nem térő” - emlékezett meg róla Kincses Károly 2005-ben. Bátorságán, magyar vagányságán és a rámenős természetén kívül semmi nem volt a táskájában mikor elindult Magyarországról, hogy meghódítsa a világ legvéresebb csatamezőit. Születési neve Friedmann Endre volt, de mikor Amerikába emigrált, újraélte gimnáziumi éveit, és felvette az akkor ráragadt becenevet: Cápa. Így szólították őt nagy szája, hajthatatlansága és szívóssága miatt. Habár élete csak 40 évig tartott, tele volt kalanddal, kihívással, örökkévaló pillanatokkal és rengeteg szenvedéssel. “Szegényen született, és így is halt meg. Páratlan életútja krónikáját hagyta ránk, és vizuális bizonyságát annak, hogy az emberiség sok mindent képes elviselni és időnként győzni is” - írta róla öccse, aki Capa hátrahagyott művein keresztül halhatatlanná tette a világ leghíresebb háborús fotósát.Francia civil megtámad egy német katonát, akit egy utcai harcban fosztottak ki, Párizs, 1944 (Forrás: The International Center of Photography, The Robert Capa and Cornell Capa Archive, Gift of Cornell and Edith Capa, 1992)
Szerkesztői javítás: A Wikipédia magyar szócikke és leltári adatok alapján Robert Capa születési neve Friedman Endre volt. Születése Budapest V. ker. (Lipótváros) állami születési akv. 872/1913. folyószám alatt van bejegyezve. Köszönjük a visszajelzést kedves olvasónknak, aki megosztotta velünk a születési anyakönyvi kivonat másolatát is! Azt is megindokolta számunkra, hogy a gyakori hibás használat oka lehet az, hogy volt egy Friedmann Endre kortárs fotós.
Háború és Capa egy cipőben
Ha háború volt, akkor valahol, valamelyik bokorban, bunkerben, sátorban Capa is ott figyelt. Rövid élete során 5 kontinensen és több, mint 20 országban járt, ami óriási dolognak számított abban az időben, mikor Bécsből Berlinbe eljutni akár több hétbe is beletelhetett. Háborúban kezdődött és háborúban végződött a karrierje. A spanyol polgárháború jelentette neki az ugródeszkát, az indokínai gyarmatok pedig a halált. Az utazásai során hét nyelven megtanult, ám a nyelvtudását Hemingway így írta le: “Capa hét nyelven beszél. Mindegyiken rosszul”. Lehet, hogy Capa egyik nyelven sem tudott hibátlanul kommunikálni, de talán az ő nyelve nem is a beszéd volt. Capa mondanivalóját a fotókon keresztül ismerhetjük meg. Az ő nyelve a halhatatlan fotóművészet.
Kép: Belayane Najoua
Elég közel vagy?
“Ha nem elég jók a képeid, nem vagy elég közel”- szól Capa szállóigévé vált mondata.
Capa mesterien tudta a megfigyelő és résztvevő szerepét ötvözni. Kifelé résztvevő volt, belül viszont ugyanolyan szenvedő résztvevő, mint az emberek, akiket a fotóján megelevenített.
“Sokáig néztem Capa képeit azon gondolkozva, hogy mi más bennük, mint a többi háborús képben. Mikor sikerült kizárnom a külvilágot, és elképzelni, hogy én is ott vagyok, én is a kép része vagyok, akkor láttam meg a fotók különlegességét. Capa a legkegyetlenebb pillanatokat örökítette meg a lehető lehközelebbről. Miközben a fotón szereplő ember éppen a végzetével néz szembe, a fotós a fűben fekve, mellette térdelve, a szemébe nézve örökíti meg a pillanatot. Miért nem segít neki? Miért nem rohan oda hozzá?” - kérdeztem a képeket nézve. És akkor értettem meg, hogy Capa művészete ebben rejlik: az objektív empátiában. Objektív volt, mint egy fotós és empatikus, mint egy ember. Talán ez volt a legnehezebb az életében. Nem segíteni, nem odarohanni, nem megtörni a legnehezebb pillanatokban” - emlékszem vissza a kiállításra. (Kép: Belayane Najoua)
A Robert Capa Központban kiállított 50 kép a művész egész életútját végigkíséri. A kezdetektől egészen a végső kattanásig, mikor Capa túlságosan is közel ment ahhoz, hogy túlélje a saját művészetét.
Republikánus katonák felmérik a lapos gumit, Bermeo Front, Sollube hegy, Spanyolország (Forrás: The International Center of Photography, The Robert Capa and Cornell Capa Archive, Gift of Cornell and Edith Capa, 1992)
Ha magyarnak születtél, akkor az is maradsz
Habár Capa az egész életét végigutazta, és miután átlépte a magyar határt, csak rövidebb időszakokra tért vissza a hazájába, Magyarország örökre ott élt benne, és minden lépését követte. Mikor 1931-ben elhagyta a szülőhazáját, a legenda szerint semmi nem volt a táskájában csak egyetlen rúd szalámi.
Mikor végleg Amerikába emigrált öccséhez és anyjához, a barátai társaságában nemcsak a magyar lecsó vált híressé, hanem Capa egyik mondása is, miszerint:
“Nem elég, ha tehetséges vagy, magyarnak is kell lenned.”
Magyar kötődéseit az írásain keresztül is megőrizte. Nem sokkal Amerikába érkezése után írta meg a “Miért mentem el otthonról?” című művét, amiben vágyódással emlékszik vissza a Lánchíd pillérjeire és a főváros szépségére. Emlékeit örökké féltve őrizte a szívében, és habár felnőtt korára a magyar nyelvtudása megkopott, ő mindig az az erzsébetvárosi magyar fiú maradt, aki 18 évesen elindult a nagyvilágba, egyetlen rúd szalámival a táskájában.
Drága apám
hasogat a térdem
beköszöntött az ősz:
hidegfront a fronton
én épp megérkeznék
de mintha visszatértem
mint egy rossz dizőz
úgy kéne dúdolnom
hogy ez az élet
ez a lánctalpas magány
ez a torkolattűz nap
ez egy harctéri sokk
hogy én csak fotózok itt
ezek meg visszalőnek
s csak jönnek az újabb
meg újabb d-napok
de mit panaszkodnék
én capa én friedmann
ma beköszönt az ősz
hangja mint egy sanzon
remélem elringatja
a drága budapestet
mondd meg anyának hogy...
(elmosódott, olvashatatlan szövegrész)
... szóval a térdem
fáj egy kissé kattog
aludnék ha menne
az őszi ég egy paplan
a képeken tán látszik
pár fontosabb részlet
mert mit ér a szó ha...
(a vége olvashatatlan)
Varga László Edgár: Robert Capa el nem küldött levele