„Felbecsülhetetlenül értékes barátokat és kapcsolatrendszert nyertem” – Milyen pluszt ad a CEMS-diploma?

img_3530.jpg

Bakos Csaba az ELTE-n végezte az alkalmazott közgazdaságtan alapszakot, majd a Rajk Szakkollégium tagjaként hallott egy olyan képzési rendszerről, amelynek keretében könnyen lehet a világ top egyetemeinek vendéghallgatójaként tanulni egy félévet. Emiatt jelentkezett a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetés és szervezés mesterszakjára, ahol csatlakozott a CEMS programhoz, és előbb Bécsben tanult fél évig, majd szakmai gyakorlatát Londonban töltötte. Most 30 éves, a Deloitte budapesti irodájában dolgozik, mi pedig arról kérdeztük, miben segítettek neki az egyetemi évek alatt szerzett tapasztalatok, milyen volt Angliában rangos tanácsadó irodának dolgozni és miért volt meghatározó számára a külföldön töltött félév.

Vendégszerző: Tucsni László; Képek forrása: Bakos Csaba

img_4980_1.jpgHogyan ismerkedtél meg a CEMS programmal?

Mielőtt mesterképzésre jelentkeztem volna, olyan lehetőséget kerestem, ami az egyetemi diplománál többet ad. Először a Rajk Szakkollégiumban hallottam a programról, ahol idősebb kollégisták meséltek róla, akik már magára a képzésre jártak. Rögtön felfigyeltem a külföldön töltött félév lehetőségére, és ahogy egyre jobban beleástam magam a témába, kiderült, hogy nemzetközi szinten is jegyzett egyetemekre lehet kijutni. Elkezdtem olyan találkozókra járni, ahol már végzett hallgatóktól lehetett kérdezni, és egyértelmű lett, hogy jelentkezni fogok.

Miben adott neked többet egy CEMS diploma?

Magabiztos lettem az érzéstől, hogy közel járok a számomra elérhető legjobb oktatáshoz. Él a fejünkben egy kép, hogy a Harvard, a Yale és a többi nagy amerikai egyetem a csúcs, de Magyarországon a Corvinus-on és a CEMS intézményein keresztül is megközelíthető ugyanez a maximum. Ezen kívül nagyon sokat számít az aktív közösség.

Olyan ambiciózus fiatalokkal kerültem kapcsolatba, akik az addigi életükben is sikeresen értek el célokat, és közelről megismerhettem, hogy nem csak az én gondolkodásmódom vezethet eredményre.

Ha valaki más közegből jön, más vitakultúrát hoz magával, és kölcsönösen meg kell tanulnunk egymással szót érteni és együttműködni.

Hogyan tudtad egyszerre végezni a Corvinus mesterszakát és a CEMS képzést?

Megoldható volt, de tőlem is tudatos tervezést igényelt, így sokat egyeztettem a CEMS Office-szal, illetve a magyar és külföldi tanárokkal egyaránt. Félév elején úgy állítottam össze a tanrendemet, hogy megfelelő arányban legyenek a szóbeli és írásbeli vizsgák a beadandókkal.

Gyakran előfordul, hogy a külföldi félév alatt is van Magyarországon teljesítendő kurzus, ha pedig kintről nem megoldható a vizsgázás, fél vagy egy évet is csúszhat a hallgató a diplomázással. Annyi mozgástér van, hogy egyre több tárgyat lehet online is végezni, például ma már van olyan tárgy amiből le tudnék vizsgázni külföldről is, ez viszont 3-4 évvel ezelőtt még lehetetlen lett volna.

b_v_171.jpg

kép: Bera Viktor

Rögtön tudtad, hogy a külföldi féléved során melyik egyetemre szeretnél menni?

Először a tokiói és a szingapúri egyetem vonzott, utóbbira fel is vettek, de később úgy döntöttem, hogy inkább szeretnék Európán belül maradni, a Vienna University of Economics and Business pedig hajlandó volt befogadni, így végül Bécsben töltöttem a külföldi félévemet. Több CEMS egyetemhez hasonlóan ők is nagyon előkelő helyen szerepelnek mértékadó ranglistákon: a The Economist értékelése szerint 2019-ben övék volt az 5. legerősebb menedzsment mesterképzés a világon, a Financial Times pedig a 9. helyre rangsorolta őket a saját listájukon.

Milyen nyelven zajlott az oktatás?

Én német nyelvterületre mentem, de a CEMS-nél mindenhol angol a képzés nyelve, ez Bécsben is így volt.

cems-mim-year.png

A CEMS-MIM képzés felépítése. Forrás: uni-corvinus.hu

Mit kaptál ettől a félévtől?

A CEMS egyik lényege, hogy az egyetemi képzés és a cégek között hidat hoz létre. Sokszor mentünk cégekhez, de rendszeresen hívtak meg a témához értő szakembereket előadónak az óráinkra. Az egyik tanárunk például sok évig a Roland Bergernél volt tanácsadó, így amikor stratégiamenedzsmentről beszélt, gyakorlati példákkal tudta alátámasztani, hogyan érdemes gondolkodni egy-egy konkrét helyzetben.

Többször pedig terepre mentünk cégekhez, például megnéztük a bécsi porcelángyárat, vagy a Henkelnél elmondták, hogyan zajlott a mosókapszulát használó termékük kifejlesztése, amelynél a gyártási költség olcsóbb, fogyasztói áron mégis drágábban tudják eladni.

A CEMS esetében a diplomához szükséges külföldi szakmai gyakorlat is. Nálad ez hogy alakult?

Az egyetem utolsó félévében már csak egy-két órám volt, és elkezdtem dolgozni a magyarországi Deloitte-nál. A kezdéskor jeleztem a vezetőim felé, hogy szeretnék egy éven belül külföldön is dolgozni legalább három hónapot, amire azt a választ kaptam, hogy a kérésemet megfelelő teljesítmény esetében jóváhagyják. Aztán pár hónap múlva lehetőségem nyílt a londoni irodában dolgozni, a három hónapból pedig kilenc hónap nagyon hasznos gyakorlati időszak lett.

Utólag nagyon örülök, hogy ez kötelező volt, mert így belekóstolhattam, milyen egy világhírű irodánál Londonban pénzügyi tanácsadóként dolgozni.

És ha nincs a Deloitte-nál állásod, hogy találtál volna külföldi gyakornoki helyet?

Több lehetőség is van, szerencsére annyira erős a kapcsolati háló, hogy válogatni is lehet a helyek között. A cems.org honlapra és a CEMS Alumni Platformra is rengeteg állásajánlatot töltenek fel, és a nagy partnercégek folyamatosan tartanak fenn helyet CEMS-es gyakornokoknak. Ezek fix pozíciók, amelyekkel úgy számolnak, hogy három havonta cserélődnek benne a CEMS-es diákok. Ezen kívül az órák során sokszor találkozunk cégek dolgozóival vagy akár vezetőivel, így náluk is lehet érdeklődni a lehetséges gyakorlati helyekről. A harmadik lehetőség, hogy a többi CEMS-es hallgatót is lehet kérdezni arról, ők hol töltötték gyakorlati idejüket, mi volt a tapasztalatuk egyik vagy másik céggel.

Hogy tudtad finanszírozni a CEMS-képzést?

Óriási segítség, hogy a Corvinuson nem kell fizetni a CEMS tandíját, ami külföldi egyetemeken nagyon magas összeg szokott lenni. Egyéb költségként több részletben 500 eurót kell kifizetni regisztrációs díjra és más hasonló tételekre. A külföldön töltött félév lakhatási és mindennapi költségei számítanak jelentős kiadásnak, erre szerintem mindenképpen érdemes előre spórolni akár egyetem mellett végzett állással, akár nyári munkával. Nyilván költséges külföldön élni, de összességében pont olyan, mint egy Erasmus-félév. Pályáztam ösztöndíjakra a Corvinuson és megkaptam az Erasmus-támogatást is, valamint olyan kollégiumot találtam Bécsben, amelynél magyar diákok kedvezményt kaptak, ráadásul szerencsés vagyok, mert szüleim támogatására is számíthattam.

img_0999_1.jpg

kép forrása: Bakos Csaba

Miben tud segíteni a CEMS-diploma az álláskeresésnél?

Munkavállalóként arra kell törekedned, hogy megkülönböztesd magad a többi jelentkezőtől, és egy CEMS-diploma erős brandet ad hozzá az önéletrajzodhoz. Ezen kívül megadja azokat a kapcsolatokat, akiken keresztül könnyebb megtalálni a számodra ideális munkakörnyezetet és nagyobb eséllyel indulhatsz egy állásinterjún.

Mindig sokat segít, ha pályázol egy céghez, és fel tudsz hívni egy ott dolgozó korábbi CEMS-es diákot, aki tanácsokkal lát el vagy el tudja mondani a  cégnél a veled való pozitív tapasztalatait.

Jelenleg az alumni szervezetben is aktív vagy. Mivel foglalkoztok, hogyan tudjátok összetartani a közösséget a járványidőszakban?

A járvány miatt nekünk is át kell gondolnunk, mit rendezhetünk meg. Egyik programunkat például Alumni Mixernek hívják, egy négy fogásos vacsoráról van szó, ahol minden fogást más asztalnál fogyasztasz el, és folyamatosan változik, hogy kikkel ülsz együtt. Ezt az eseményt még át tudtuk szervezni kültérre és limitáltuk a résztvevő fiatalok számát is, de úgy érezzük, a koronavírus ideje alatt erősen limitált, hogy milyen rendezvényeket tudunk megrendezni.

img_0723.jpg

kép forrása: Bakos Csaba

Amíg jó az idő, havonta szervezünk szabadtérre eseményeket és negyedévente tartunk nagyobb lélegzetvételű programokat. Legkönnyebben egy-egy sörözést és bográcsozást hozunk össze, de próbálunk ennél komolyabb összejöveteleket is kitalálni. Szerveztünk olyan estét is, amelyet egy pszichológus-coach vezetett, mindenki festett, az alkalom végére pedig az alkotásokon keresztül beszélgettünk érdekes önismereti kérdésekről. Hamarosan a Várkert Bazárban lesz eseményünk a Budavári legendák című kiállítás apropóján.

Azt érezzük, hogy van igény az alumni tagokban a közösségi együttlétre, mi pedig szeretnénk ezt gondozni, mert a baráti kapcsolatokon alapuló kapcsolati háló a CEMS egyik legnagyobb értéke.

Korábbi cikkünkben minden fontos információt megtalálsz a CEMS képzésről, itt pedig Szántó Richárddal, a Corvinus dékánjával olvashatsz interjút. Ha pedig az érdekel, hogy nemrég végzett hallgató szerint miért ér többet a CEMS diploma a sima mesterszaknál, az alábbi cikkünket ajánljuk. 

süti beállítások módosítása