Tervek helyett célok 2021-re - Szerkesztőségünk tagjai így vágnak neki az új évnek

estee-janssens-iyhvbxiis90-unsplash.jpg

A 2020-as év sokunk terveit keresztülhúzta, azonban méltó lezárás nélkül nehéz belevágni az új esztendőbe. Megosztjuk veletek, milyen szokások, személyes rituálék kapcsolódnak számunkra az évzáráshoz, hogyan készülünk fel a bizonytalan 2021-re, és milyen célokat szeretnénk elérni a következő évben.

2021. 01. 01. Szerkesztette: Taxner Tünde, borítókép: Estée Janssens, Unsplash

Nem szoktam olyan újévi fogadalmakat tenni, mint lefogyni pár kilót, többet sportolni, több időt szakítani erre és arra - inkább célokat tűzök ki, amiket el szeretnék érni. Például a következő évben le fogom tenni a nyelvvizsgát, ki fogok próbálni egy új extrém sportot, meg fogok  nyerni egy pályázatot. Nagyon fontosnak tartom, hogy akár célokról, akár fogadalmakról van szó, ne feltételes módban fogalmazzuk meg őket. “Ki szeretnék próbálni egy új extrém sportot” helyett azt írjuk, hogy “Ki fogok próbálni egy új extrém sportot”. Szerintem ez nagyon fontos pszichológiai tényező, mert így már elfogadott ténynek vesszük a terveket, amik biztosan be fognak következni a jövőben, és úgy is fogunk hozzájuk állni.

Ne csak álmodozzunk róluk, hanem higgyünk bennük, és tegyünk is értük!

Ezenkívül van egy másik év végi hagyományom is: a piros színű mini postaládámba, amin a “letters for santa” felirat díszeleg, minden év végén beleteszek egy levelet, amire azt írom rá, amiért hálás vagyok abban az évben. Januárban ez a kis levéldoboz leköltözik a pincébe, és egészen decemberig nem kerül elő. Mikor feldíszítjük a házat, kiveszem belőle a levelet és elolvasom. Visszagondolok az előző évre, kicsit nosztalgiázok, és karácsonykor újra írok egyet, ami ugyanúgy egy évig pihen majd a postaládában, majd mikor a kezembe kerül, visszagondolok az előző évre és mindazokra a dolgokra, amik örömet okoztak nekem. Pozitívan és újult erővel indulok neki a következő évnek.

Írta: Belayane Najoua

thought-catalog-scktnbikouq-unsplash.jpg

Kép: Thought Catalog, Unsplash

Soha nem tettem konkrét újévi fogadalmakat, de minden év végén szeretem átgondolni a legfontosabb történéseket: ki és mi volt rám nagy hatással az évben, mennyiben alakultak úgy a dolgaim, ahogyan elterveztem őket, mik határozták meg a számomra jó és rossz időszakokat… Ezt a procedúrát általában az aktuális határidőnaplóm, valamint a telefonos fotóalbumom átlapozása kíséri. A jól sikerült képet közül szeretek néhányat kinyomtatni, és kitenni a falra vagy a hűtőre - ezek valamilyen szempontból szép emlékeket idéznek, és motiválnak a nehezebb időszakokban is.

2021 több szempontból is sok újat hoz majd számomra. Hét félév egyetem után kézhez kapom az alapszakos diplomámat, majd - terveim szerint - fél év önkénteskedés és utazás után megkezdem mesterszakos tanulmányaimat.

Mivel sok részlet még számomra is ködös, elsődleges célom az egyensúly megtalálása és a tudatos jövőtervezés lesz.

Írta: Barla-Szabó Zsófia

estee-janssens-zni0zgb3bkq-unsplash.jpg

Kép: Estée Janssens, Unsplash

Az év végéhez közeledve szeretem végiggondolni, mi történt az elmúlt hónapokban. Át szoktam nézegetni az év során készített fényképeket, a naptárat, naplókat, jegyzeteket. Nincs konkrét formátuma az éves összefoglalóknak - az elmúlt években hálanaplóktól kezdve egy lejátszási lista összeállításáig mindenfélét kipróbáltam, ami éppen jól esett. Néhányszor használtam már a YearCompass füzetet is, ami egyszerre segít lezárni az óévet és megtervezni az újat. Szívesen készülök az új évre a lakás kitakarításával, rendszerezéssel, szelektálással is. Abban segít, hogy rendszerben lássam az új évet, mert decemberre úgyis újra káosz lesz.

Nagy fogadalmakat nem szoktam tenni, nem igazán látom értelmüket. Inkább megfogalmazom magamnak, milyen területre szeretnék az évben jobban koncentrálni, mik ennek az évnek a projektjei.

Figyelek rá, hogy ne csak szakmai vagy pénzügyi helyzeteket gondoljak végig, hanem sokkal inkább a személyes fejlődést, a mentális és a lelki egészséget. Szeretem év elején elképzelni, hogy hol leszek a szellemi, lelki úton az év végén. De sosem szabad elfelejteni, hogy ezek év közben változhatnak, és rengeteg változást kell elengedni vagy épp befogadni. Ki szoktam találni egy-egy új szokást is, melyeket megpróbálok bevezetni, de nem erőszakolom magamra ezeket, inkább csak szem előtt tartom, és megpróbálok fejlődni bennük. Zöldebb háztartás, filmtörténeti tudásbővítés, rendszeres nyújtás, relaxáció, türelem - többek között ezekre figyelek majd 2021-ben.

Írta: Sipos Sára

immo-wegmann-u2sp_4k9gic-unsplash.jpg

Forrás: Immo Wegmann, Unsplash

Sokakhoz hasonlóan szeretem év végén áttekinteni az adott évben készült fotókat, átgondolni, hogy az elmúlt év milyen változásokat hozott magával. Emlékszem, egy évvel ezelőtt, amikor végiggondoltam, milyen tapasztalatokkal és emlékekkel zárom 2019-et, minden rosszat és jót figyelembe véve úgy gondoltam, egy kifejezetten jó évet hagyhatok magam mögött. Így 2020-as évnek nagy lendülettel indultam neki: ebből az évből is minimum annyit kihozok, mint az előzőből.

Sajnos csalódnom kellett, a kialakult helyzet nem nagyon volt segítségemre a terveim megvalósításában. Minden bizonnyal itt rontottam el: terveim voltak, nem pedig céljaim.

Hibámból tanulva, most célokkal vágok neki a következő évnek: feleleveníteni a német tudásomat, elkezdeni tanulni egy új nyelvet, erősíteni az állóképességemet és sikeresen túl lenni a szakmai gyakorlaton, valamint a szakdolgozat megírásán. 2020-tól ezekkel a célokkal búcsúzom, amelyek elérésében remélem, 2021 segítségemre lesz.

Írta: Erdős Bianka

süti beállítások módosítása