Ha érezni akarod Amerikát, akkor ezen a napon tedd! - A Super Bowl kihagyhatatlan döntője

american-football-1493087_1920.jpg

A hálaadás után a Super Bowl alatt fogy a legtöbb étel Amerikában. Nemcsak egy sportverseny, hanem egy közösségi élmény. Egy este, mikor fél Amerika a tévé előtt ül, miközben a képernyőn a legnagyobb világsztárok, a legértékesebb játékosok és a legfanatikusabb szurkolók ünnepelnek. Egy játék, ami nemcsak a sportolók, hanem a reklámszakemberek versenye is.

2021.02.04. Írta: Belayane Najoua, borítókép: FotoshopTofs, Pixabay

Hogyan vált nemzeti ünnepé a Super Bowl?

Az első Super Bowlt 1967-ben rendezték meg az American Football League (AFL) és a National Football League (NFL) győztesei között. Akkor még AFL-NFL World Championship Game volt neve, ami az AFL és az NFL 1970-es egyesülése után változott meg. A névváltoztatáshoz egy ikonikus történet is tartozik, miszerint az NFL akkori elnöke, Pete Rozelle a “The Big One” nevet javasolta, de az AFL alapítója, Lamar Hunt viccből azt mondta, hogy hívják inkább Super Bowl-nak. Az ötlet onnan eredt, hogy Lamar korábban látta a kislányát a Super Ball nevű játékkal játszani, ami mára olyan kultikussá vált, hogy Lamar lányának példánya a Pro Football Hall of Fame-ben van kiállítva. Akkor az elnevezést csak ideiglenesen fogadták el, de a kifejezés olyannyira megragadt a köztudatban és a médiában, hogy 1969-től már hivatalosan is így hívják az NFL döntőjét.

A Super Bowl győztese a Vince Lombardi-trófeát kapja meg, amit a Green Bay legendás edzőjéről neveztek el. A kupa 1970-ben kapta ezt a nevet, az edző szeptember harmadikai halálának emlékére.

A tévétársaságok a 60-as évek végéig nem őrizték meg a videófelvételeket, mivel úgy gondolták, hogy senki nem nézne meg egy adást kétszer - ekkor még nem volt elterjedt az internet, ezért online sem tudták volna visszanézni a műsort. Emiatt az első két Super Bowl-ról nem létezik hivatalos videófelvétel. Steve Sabol, az NFL Films elnöke szerint a tévétársaságok szappanoperákat vettek rá a mérkőzések képsoraira. Azonban akkor már léteztek otthoni felvevőgépek (habár nagyon drágák voltak), így az NFL még bízik abban, hogy valahol a világon létezik egy-egy felvétel az első adásokról. Az NFL egymillió dolláros pénzjutalmat ajánlott fel annak, aki bemutatja bármelyik felvételt.

A marketingesek versenye

A Super Bowl-közvetítések híresek az extravagáns, kifejezetten drága reklámjaikról is. A Super Bowl előtt, a félidőben és a Super Bowl után a multik, de leginkább a marketing szakemberek versenyeznek egymással - a cél, hogy a lehető legtöbb néző figyelmét elnyerjék. A tét nem kicsi, hiszen a tavalyi évben több, mint 120 millióan nézték az adást, és egy harminc másodperces reklámért 2,5 millió dollárt (kb 750 millió forintot) kellett fizetni.

1967-től egészen 1984-ig leginkább csak egyetemi csapatok, zenekarok, rezesbandák léptek fel - a tévétársaságok nem helyeztek nagy hangsúlyt a reklámokra. Ez 1984-ben az Apple cég Macintosh számítógépét bemutató reklámja után változott meg. Azóta a Super Bowl vált a reklámok olimpiájává.

A mérkőzés előtt egy ismert énekes, vagy énekesek éneklik el az amerikai himnuszt, míg a félidőben egy kisebbfajta koncertet rendeznek a pályán a legnagyobb világsztárok részvételével. Érdekesség, hogy a világsztárok nagy része nem kap semmilyen fizetést a fellépésért - a himnuszt megtiszteltetésből éneklik, a show pedig az énekeseknek is reklámot jelent. Sokan ilyenkor debütálnak egy új dallal, vagy esetleg egy kis ízelítőt adnak a közelgő lemezükről. Talán a legemlékezetesebb Super Bowl-show 2004-ben zajlott, amikor Janet Jackson és Justin Timberlake lépett fel a Rock Your Body című számmal. A dal végén Justin Timberlake lerántotta az énekesnő melltartóját, így egy-két pillanatra láthatóvá vált Janet csupasz jobb melle. Bár a CBS rögtön kamerát váltott, még így is 550 ezer dolláros büntetést kellett fizetnie.

Íme néhány ütős reklám az elmúlt évek Super Bowl-jairól

Ez az év más lesz, mint a többi - a koronavírus miatt számos multi úgy döntött, hogy idén nem hirdet a Super Bowl-on, hanem a reklám összegét inkább nemesebb ügyre szánják. A Budweiser-t tulajdonló Anheuser-Busch a társadalmi reklámokkal foglalkozó Ad Councilnak adományozza a reklámra szánt pénzt, míg a Coca-Cola "a megfelelő helyre fekteti be".

Az élelmiszerüzletek roskadásig

popcorn-1085072_1920.jpg

Kép: Devon Breen, Pixabay

A hálaadás után a Super Bowl napján fogy a legtöbb étel az USA-ban. “Ez nem meglepő” - mondja egy amerikai barátom - “A Super Bowl napján az élelmiszerüzletek reggel még roskadásig vannak mindenféle Super Bowl-kajával, estére pedig olyanok lesznek, mint a black friday után kifosztott ruhaüzletek.” Az utcák elcsendesednek, és százmillió amerikai ül a TV-k előtt, a legtöbben baráti társaságban, elvégre a Super Bowl társasági, közösségi ünnep. Vannak olyan amerikai városok, ahol erre az időszakra megnyitnak egy úgynevezett Super Bowl Boulevardot - koncerteket adnak, óriási játszóteret és csemegés standokat állítanak fel. Így van ez New Yorkban is, ahol a Broadway erre a pár napra a Super Bowl-rajongók Mekkájává válik.

Igazi “Super Bowl-ételek”

 - Nachos

 - Buffalo csirkeszárnyak

 - Chili

 - Guacamole és tortilla chips

 - Hot dog

 - Hamburger

 - Pizza

 - Mac & cheese

2021-es Super Bowl 

Az idei évben ez az ünnep is más lesz. Valószínűleg nem lesznek kültéri standok, se játszóterek, se közösségi ünnepségek, a tampai Raymond James Stadium lelátóin pedig csak korlátozott számban foglalhatnak helyet a nézők. A shownak viszont így is folytatódnia kell. A félidőben The Weeknd fog fellépni, a himnusz pedig Jazmine Sullivan és Eric Church fogja előadni.

Amennyiben többet szeretnél tudni az Egyesült Államok legfontosabb sporteseményéről, kövesd a Közgazdász Online oldalát, ahol az amerikai futball alapjairól, illetve a közelgő döntő sportszakmai oldaláról is találhattok írásokat!

süti beállítások módosítása