Tarts velem a kihívásban! - 30 nap a jóga körül (1. rész)

benjamin-child-ron57cbgymo-unsplash.jpg

Egész életemben vonzott a jóga, de sosem mertem belevágni a rendszeres gyakorlásba - egészen mostanáig. Belekezdtem egy 30 napos kihívásba, és minden nap valami újat fedezek fel a jógával és önmagammal kapcsolatban. Kövesd végig az utamat te is, és tudj meg többet erről az ősi indiai mozgásról, ami  a testre és a lélekre egyaránt csodálatosan hat!

2021.02.21. Írta: Taxner Tünde, borítókép: Benjamin Child, Unsplash

Hónapok óta nem sportoltam, a tél motiválatlanságot és fásultságot hozott. Azonban fájdalmas úton kellett észrevennem, hogy egész nap felhúzott vállakkal, görbe háttal kuporgok - ülve dolgozok, ülve tanulok és ülve töltöm a pihenés idejét is. A napi tíz-tizenkét óra ülés miatt egyik este azt éreztem, hogy annyira beállt a nyakam és az egész vállövem, hogy nem tudok elaludni. Teljesen spontán és csakis egyetlen céllal vágtam bele egy 30 napos jógakihívásba: szánjak minden nap időt magamra és a mozgásra.

Évek óta szemezgetek a jógával. Az elmúlt öt-hat évben voltam többfajta órán, a tavaszi karantén alatt részt vettem online jógán is, és néha csináltam otthon videós gyakorlásokat. Sosem értettem a lényegét, és sokszor túl lassúnak találtam. Adrien Mishler csatornáját egy barátnőm ajánlotta, és egyik nap hirtelen elhatározásból elkezdtem egy régebbi kihívás első videóját. Az élmény megnyugtatott, Adriennel pedig azonnal rezonálni tudtam. Később egyre tudatosabban meg tudtam már fogalmazni magamnak, hogy miért szimpatikus, és a távolság ellenére elkezdtem bízni benne. Csináltam még pár videót ebből a régebbi kihívásból, majd észrevettem, hogy van egy teljesen friss is. 2021 első napjával indult a Breath nevű gyakorlatsorozat, melynek középpontjában a lélegzet áll.

Valami, amire mindenki képes. Valami, ami az életet jelenti. Valami, ami minden pillanatban bizonyítja számunkra, hogy cselekvő, tudatos és habár összetetten, de mégis letisztultan működő emberek vagyunk.

Számomra ez meggyőző kiindulópont volt, hiszen lehetőséget adott arra, hogy a nulláról építsem fel a kapcsolatomat a jógával.

ginny-rose-stewart-uxkcszrwm2s-unsplash.jpg

Kép: Ginny Rose Stewart, Unsplash

Emlékeztetlek, nem azért kezdtem el, hogy fogyjak, nincs hozzá semmi felszerelésem, és még menő sportruhákat sem hordok. Otthon, magamnak minek? Nem tudtam semmit a jógáról, és egészen eddig titkon azt gondoltam, hogy egyedül nem lehet nekikezdeni a megismerésének. A megoldás egyszerűbb, mint amire számítunk: ingyenes YouTube-videók és feliratkozás egy napi e-mailre – az utóbbi nem is kötelező. Semmire nincs szükség a kezdéshez, csak kíváncsiságra. A hetek során persze még sok egyéb jellemvonás is fontossá vált, például a kitartás és a belső motiváció.

Kövesd végig az utamat, és tudd meg, hogyan fejlesztett és mire tanított engem 30 nap jóga!

1. hét: Ne felejts el levegőt venni!

A légzéskontrollt ma már senkinek nem kell bemutatni. A maszk alatt mindenki kipróbálta, csak általában nem tudatosan. A jóga egyik legfontosabb eleme, hogy a mozdulatokat szinkronizáljuk a be- és kilégzésekkel, amihez tudatosságra van szükség. Ha végigcsináltál már valaha egy kemény törzsedzést, tudod, hogy miért fontos ez az egyensúly. A lélegzetvétellel kapcsolódunk önmagunkhoz. Megerősítjük és felkészítjük a testünket a következő mozdulatra. De a legfelemelőbb érzés az, amikor a mozgás és a levegő áramlása összekapcsolódik, és érezni lehet ahogy az energia eltölti a testet. 

Adrien nem magyaráz sokat a videókban, nincsenek passzív részek, amikor csak ő beszél és nincs feladat. Ezeket a tapasztalatokat az első hét folyamán fokozatosan fogalmaztam meg magamnak, legfőképpen arra támaszkodva, hogy mit üzent nekem éppen a testem, hogyan éreztem magam egy-egy mozdulat közben. Persze Adrien folyamatos felszólításai nagyon sokat segítenek, hiszen mindig jelzi, hogy melyik porcikánkra fordítsunk éppen kiemelt figyelmet.

maryjoy-caballero-ikao7n6amx4-unsplash.jpg

Kép: Maryjoy Caballero, Unsplash

A hét során számomra sok ászana, vagyis póz már ismerős volt, de mindegyikben folyamatosan fedezek fel újdonságokat. A pillanatnyi hangulatom, a közérzetem és a fejemben kavargó feladatok és gondolatok függvényében mindig másra kell odafigyelni magammal kapcsolatban. A jóga megtanít fókuszálni. Hogyan támaszkodjak a kislábujjamon is, hogyan legyen egy vonalban a térdem és a csípőm, hol tartsam a fejem, és ami a legfontosabb, hogy soha ne felejtsek el levegőt venni.

Az ászana szanszkrit szó, jelentése elhelyezkedés, kitartás, testtartás, illetve stabil, kényelmes póz, ülésmód. A pózokhoz tartozó kéztartások, kézmozdulatok a mudrák, amiket általában a pózzal együtt szoktak ászanának hívni. Az ászanáknak összetett nevük van, például a kobrapózt budzsangászanának hívják. Ha kíváncsi vagy, hogy néz ki, itt megnézheted.

A legtöbbet a hét során a légzéstechnikákról tanultam. Az első meglepetés akkor ért, amikor felfedeztem, hogy egy óceán lakozik bennem - olyan hangokat tudok kiadni és meghallani magamban, mint az áramló hullámok. Nézd meg, milyen az Ujjayi légzés:

Az óceán vagy győzelmi légzés (ez a pontos fordítása) segít visszatérni a jelen pillanatba, és elmélyíteni, lehorgonyozni a figyelmet. Ezzel szemben a tűzlégzés (Kapalabhati) erős, ritmikus mozgásai mintha tüzet gyújtanának a belsőmben, és erős tisztító hatással bírnak. 

A jógának mára annyi válfaja létezik, hogy nem egyszerű köztük kiigazodni. A hét záró napja azonban magyarázatot adott arra is, hogy mit jelent a Vinyasa. Flow jógának is hívják ezt az irányzatot, melynek középpontjában a mozdulatok és a légzés teljes harmonizálása áll. Az ászanákat nem önmagukban kell felfogni, hanem egy mozgási folyamat részeként, ezért általában nem kell őket hosszan kitartani. A mozgás ritmusát a saját lélegzetvételeid adják, dinamikussága engem a táncolásra emlékeztet. Azonban más irányzatokban is használják a Vinyasa kifejezést, az átvezető mozdulatokat gyakran hívják így. Ha kíváncsi vagy rá, mi a szó eredeti jelentése, nézd meg ezt a videót:

2. hét: Stresszoldás és a jóga bizonyított gyógyhatásai

Az első hét mozgalmassága után a nyolcadik napon nagyon jól esett megpihenni. Egy könnyű, pihentető gyakorlat volt aznapra, ami segített átlendülni a holtponton, és valóban folytattam a kihívást. Ahogy teltek a napok, azt vettem észre, hogy a legfárasztóbb, sokat ülős napokon egyre jobban várom azt a napi fél órát, amit a jógázás igénybe vesz. Az ellazulás és a nyújtás olyan nyugtató hatással bírnak, amit én is folyamatosan érzékelek, de kutatások és szakértők is alátámasztják.

A jóga számos gyógyhatása közül a számunkra talán legkézzelfoghatóbb a stresszoldó hatása, hiszen a meditáció és a nyújtás mindegyik irányzatban előfordulnak. A tudományos magyarázat szerint a rendszeres meditáció a C-reaktív fehérjék számát csökkenti a vérben, melyeknek ha megnő a száma, a szervezetben gyulladás alakul ki. A központi idegrendszerre is hat, ami a stresszhormonokat bocsátja ki, valamint segít ellazítani az izmokat. Tudj meg többet a tudományosan bizonyított hatásairól:

Ezen a héten én is tapasztaltam, hogy mennyire nehéz stresszes vagy érzelmileg felfokozott állapotban nekikezdeni a napi gyakorlatnak, de mennyire megéri ilyenkor is belevágni. Ha nem is sikerül mindegyik gyakorlat közben tökéletesen csak magamra koncentrálni, jógázás után tízperccel mindig megéreztem a hatását. Mivel a második hét középpontjában is a légzés állt, egy újabb, a mindennapokban egyszerűen bevethető légzéstechnikát mutatok nektek, ami ugyancsak segít csökkenteni a stresszt és fókuszálni a gondolatokat. A váltott orrlyukas légzés (alternate nostril breathing) elsőre nem lesz egyszerű, mivel a gyakorlat nemcsak megnyugtat, hanem közben harmonizálja a jobb és a bal agyféltekét is. Próbáld ki te is!

Az első két héten igyekeztem utolérni a saját lélegzetemet és elengedni a feszültségeket. Tarts velem a következő két héten is, hogy lásd, tényleg végigcsinálom-e a kihívást! Kövesd a Közgazdász Online Facebook-oldalát!

süti beállítások módosítása