Nappal a tokiói olimpiára készül, éjjel közgazdász - interjú Tóth Lili Anna akadályfutóval

lili_4_edzotabor.jpg

Amikor az egyetemi beiratkozáson Tóth Lili mellé ültem a nagyelőadóban, fogalmam sem volt arról, mennyire másképp fogjuk megélni az egyetemi éveket. Míg számomra ez egy lépcsőfok volt a karrierem felé, addig Lili számára egy személyes kihívás, kikapcsolódási forma. Ekkor még nem tudhattam, hogy az ő célja az olimpia. Tóth Lili Annával, corvinusos alumni akadályfutóval beszélgettem.

2021.06.21. Írta: Klisóczki Fanni. Képek: Tóth Lili Anna

„Az volt kiskoromban az álmom, hogy élsportoló lehessek. El sem hiszem mennyire fantasztikus és hihetetlen, ha belegondolok, hogy ez valóra vált. Minden nap megállok egy pillanatra, mikor eszembe jut, hogy milyen hálás vagyok, amiért azt csinálhatom, amit a legjobban szeretek. Hogy ez lett a munkám" - mondta Lili, aki jelenleg hivatásos sportolóként dolgozik, mint 3000 méteres akadályfutó.

A dombóvári születésű Lili képzése nem sportspecifikusan indult: előbb tudattalanul versenyzőtípust faragtak belőle. Kisiskolás korában prózamondó, szavaló-, történelem- és matekversenyek töltötték ki a szabadidejét, amikor épp nem sportolt. Testnevelés tagozatos osztályba íratták a szülei, így már elsős korában több sportággal is megismerkedhetett. Az iskolában versenyszerűen ugrókötelezni kezdett, amiben országos bajnok volt, emellett lovagolt is. Az öt év alatt, amit ezen sportágakban töltött el, számos hasznos alapot szerzett a későbbi gátfutó karrierjéhez, mint például a jó ritmusérzék, koordináció vagy a tornaelemek.

lili_1_pexels-andrea-piacquadio.jpg

Hiába minden sportsiker, Lili mégis azt érezte, hogy a futás az igazi szenvedélye. „Mindig nagyon szerettem futni. Kiskoromban csak arra vártam, mikor futhatok. Az udvarunkban kértem a három testvéremet, hogy versenyezzenek velem. Nem mindig akartak, úgyhogy olyankor csak magammal versenyeztem, és így én nyertem" - emlékezett vissza.

„Az óvodában a legjobban azt szerettem, ha a fiúk kergettek minket, és lehetett előlük menekülni."

Elsős és másodikos korában már az iskolai, illetve városi versenyeken bizonyította tehetségét, de a dombóvári edzőnek, Fazekas Gáspárnak ez nem volt elég ahhoz, hogy kivételt tegyen abban, hogy harmadik osztály előtt nem fogad futókat. „A szüleimnek mondtam, hogy menjünk már oda Gazsi bácsihoz, mert nem hiszem el, hogy én nem járhatok még edzésre." Sajnos az elszántság nem volt elég, Lilinek még néhány hónapig várnia kellett az álmára.

Kilenc évesen végül megkezdhette a futást kedvenc edzője szárnyai alatt, akivel tíz évig dolgozott együtt, és akivel mindig remek hangulatban teltek az edzések. "Én hiszek abban, hogy a tehetség utat talál magának. De az is megtörténhetett volna, hogy egyszerűen megutáltatják velem a futást." Edzőjével rengeteg korosztályos sikert ért el, közel 50 alkalommal nyert magyar bajnokságot. 2017-ben, közös munkájuk utolsó évében viszont megtapasztalta karrierje eddigi legnehezebb pillanatát. Lili ekkor a junior Európa-bajnokság dobogós helyét szerette volna bezsebelni, ami az előfutam alapján reális vágy volt. Ám a döntőben elesett, és agyrázkódást kapott.

„Ez azért volt nagyon nehéz Gazsi bácsinak és nekem is, mert tudtuk, hogy ez volt az utolsó közös versenyünk. De azért az ember továbbmegy. Nekem sem az volt az életem fő célja, hogy juniorban legyek Európa-bajnok, hanem az, hogy felnőtt versenyző legyek” - emlékezett vissza Lili.

Hogy a hullámvölgyek után hullámhegyek jöjjenek, Lili 2017 decemberében elindult a mezei futó Európa-bajnokságon, ahol nem született még korábban magyar ezüst érem. Ezen a versenyen nagyon nehéz a legjobb tíz közé is kerülni, Lilinek viszont sikerült ezüstéremmel távoznia. A versenyen ott volt régi edzője, Gazsi bácsi is, akit megajándékozott a szerzett érmével. „Úgy éreztem, visszakaptuk, amit korábban elveszítettünk” - mondta Lili. Ez a verseny Lili eddigi legszebb sportolói emléke, és egy nagyon meghatározó pillanat a karrierjében.

lili_4_edz_1.jpgJogosan merül fel a kérdés, hogy ha valakinek ilyen fényes kilátásai vannak hivatásos sportolóként, miért megy egyetemre, mikor ez csak csökkenti a potenciális edzésidejét? Lili világéletében jó tanuló volt, és úgy érezte, kár lenne “elpazarolnia a tehetségét”. Emellett a felvételikor a jövőjére is gondolt - szerinte jobb, ha az ember több lábon áll. Fontos, hogy azután is legyen élete, ha a sportolói karrierje véget ér. Mindenképpen közgazdásznak szeretett volna tanulni, és egy percig sem volt kérdés számára, hogy a Corvinuson.

Céltudatosságát elnézve nem meglepő, hogy már az egyetemi jelentkezéskor megfordult a fejében: ha kereskedelem és marketing szakon fog tanulni, talán össze is köthetné a sportolói karrierjét egy sportolói személymárka építésével, hasonlóan Hosszú Katinka Iron Lady brandjéhez. Voltak nehéz pillanatai, hiszen míg nekünk a vizsgaidőszak tűnhet a legnagyobb megpróbáltatásnak, addig neki nap mint nap kellett az órái közé beszorítania az edzéseit és a sportolói életét.

„A kulcs az volt, hogy át tudtam kattintani az agyamat. Én nem tudok egyszerre mindenben száz százalékos lenni, ezért eldöntöttem, hogy nem arra fogok törekedni, hogy mindenből ötös legyek, hanem hogy elvégezzem. Nyilván tanuláskor és a vizsgán is igyekszem a legjobb tudásomat adni, viszont így sikerült valahogy a stresszt és az elvárásokat csökkentenem.”

Lili számára az egyetem a szemléletváltás után inkább kikapcsolódást jelentett a sportolói munkája mellett, és egy helyet, ahol egy új világot is megtapasztalhat. Bár úgy érzi, nem használt ki minden lehetőséget, amit a Corvinus nyújthatott volna (pl. diákszervezeti élet, Erasmus), mégis sokat segített a személyiségfejlődésében, hogy nemcsak a sporttal foglalkozott, és csúszás nélkül, jeles eredménnyel végezte el az alapképzést. Ősztől a Vezetés és szervezés levelező mesterképzésen tervezi folytatni a tanulmányait. Ahogy azt a felvételin is elmondta: „tisztában vagyok vele, hogy le leszek maradva valamilyen szinten a kortársaimtól, mert én nem fogok dolgozni. Most elmegyek levelezőre, az két év, de utána nem fér bele, hogy dolgozzak. Közben viszont tudom, hogy van mihez nyúlnom. Szerintem mentálisan is fontos, hogy nem áll meg az élet a futás után.” 

Januári záróvizsgája óta Lili csak a sportnak él. Februárban véget ért a fedett pályás téli szezon, és március eleje óta a szabadban edz. Hivatásos sportolóként minden nap edz, heti két résztávos, két váltogatásos és három könnyedebb edzéssel. Emellett gáttechnika, szökdelés, futóiskola és core izom erősítés is helyet kap a programban. 

lili_borito-01.png

A világjárvány Lili életbe is jelentős változásokat hozott. 2020 márciustól decemberig befagyasztották a kvalifikációs pontgyűjtő rendszert, így ezen hónapok eredményei nem számítottak a világranglistán. Bár az a cél, hogy idén túlszárnyalja korábbi idejeit, mégis volt olyan eredmény, ami most hasznos lenne számára, mint biztonsági tartalék.

Az olimpiai kvalifikációhoz egy 3000 méteres akadályfutónak három versenyen kell kiemelkedő eredményt elérnie (ebből egy lehet 2000 méteren is), melyek pontjait összegzik a világranglistán. A versenyek A és F között vannak kategorizálva, kivéve az Eb, a vb, az olimpia és a Gyémánt Liga kiemelt versenyeit. A három fő mutatószám, ami meghatározza a pontszámot az adott versenyen elért helyezés, a verseny rangja és a futott idő. Ezek összességéből került ki az a 45 akadályfutó (országonként maximum három), akik ott lehetnek az olimpián. A másik lehetőség, hogy valaki megfutja az olimpiai szintidőt, ezt azonban körülbelül a kijutók fele tudja csak megcsinálni.

lili_6_nyujt.jpgIdőközben Lili átkerült a felnőtt kategóriába a korosztályos versenyzők közül. „Tudtam, hogy nem könnyű beleerősödni a felnőtt mezőnybe” - mondta Lili, hiszen ebben a csoportban általában 25-30 éves kor között érik el a csúcsteljesítményt, ezért még motiváltabban és fókuszáltabban készült az olimpiára. Bár az eredményei alapján
nincs oka aggodalomra, hisz U23-ban európai ranglistavezető volt 2000 méteren, illetve a felnőtt világranglistán is 8. helyen állt, mégis úgy érzi, ezt főleg a járványhelyzetnek köszönheti. Tavaly számos versenyző úgy gondolta, hogy a járvány idején nem rendeznek majd versenyeket, ezért nem is készültek rájuk. Lili más stratégiát választott: „Eldöntöttem, hogy gyűjtögetem a kilométereket. Talán ebbe is temetkeztem kicsit, mert nekem a futás szabadságot ad, és nagyon ki tudok kapcsolódni közben."

Lili jelenlegi célja, hogy a következő 5-6 évben a lehető legjobb eredményeket érje el akadályfutóként. Viszont úgy gondolja, nem ez lehet az egyetlen út előtte. „Sok olyan példát látok - és én is azt gondolom -, hogy attól még, hogy van gyereked, lehetsz élsportoló. Engem a hosszabb, maratoni, félmaratoni távok is izgatnak és az utcai futás is, akár 5-10 km. Szóval könnyedén valóra válhat az az álmom, hogy a gyerekeim mellett is sportolhassak, és akár 35 éves koromban nagyon jól fussak a maratonon vagy a tízezren, kicsit hosszabb távon.” Emellett továbbra is fontolgatja egy sportolói márka építését, vagy egy saját vállalkozás indítását a jövőben.

„Azt üzenném, hogy higgyetek magatokban, mert többre vagytok képesek, mint amit gondoltok. Ha az ember keményen dolgozik a céljaiért, akkor lehet, hogy egyszer-egyszer elcsúszik vagy hibázik, de végül eléri majd azokat. Talán, ami a legfontosabb, hogy olyan célokért dolgozzatok, amikért szerettek tenni, és amit közben is élveztek. Az út szerintem sokszor fontosabb, mint maga a cél. Mert az a lényeg, hogy mindennap úgy érezzük, a helyünkön vagyunk, és azt csináljuk, amit szeretünk” - tanácsolja Lili.

lili_5_integet.jpg

A következő hónapokban Lilinek körülbelül hét futóversenye lesz, valószínűleg ezek közül a három legjobb eredménye számít majd a kvalifikációban. Május végén Katarba utazott, hogy valóra váljon egy óriási álma - részt vett élete első Gyémánt Ligás versenyén Dohában. Június 29-ig szurkoljunk együtt, hogy minden a legjobban sikerüljön, és kivívhassa a tokiói részvétel jogát!

süti beállítások módosítása