"A fiatalok rájönnek arra, hogy a fekete-fehér megmozgatja a fantáziát" - Analóg kincsesbánya a Wesselényi utcában

anno21ben_soosfoto-8.jpg

Az analóg fotózás az elmúlt években újra divatos lett. A fiatal felnőttek is egyre jobban érdeklődnek a film és a fekete-fehér képek iránt. Vajon miért, és hogyan alakul egy majdnem ötven éve használt fotós cikkekkel kereskedő budapesti üzlet sorsa?

2021.10.26. Írta: Taxner Tünde / Fényképek: Kércz Dorottya, Taxner Tünde

„Szerintem a digitális fotózás egy kicsit butít. Vannak olyan fényképezőgépek, amik már okosabbak, mint a tulajdonos. Ha beállítja például, hogy csak akkor készítsen képet, ha az illető mosolyog, akkor már le sem kell nyomni egy gombot. Na, most ezt a fiatalok elkezdték megunni. Nagyon tiszteletreméltó dolog, hogy érdekli őket az agyuk használata. Például, hogy mi az a blende, miért kell állítani, mit csinál a képpel.” – mondja Soós András, aki több mint 40 éve árul használt fotós cikkeket és egyéb tárgyakat, valamint hív filmet a laborjában.

anno21ben_soosfoto_jav-1.jpg

„Olyat csinálok, amit kevesen”

A Soós Fotó Wesselényi utcai üzletébe belépve elárasztanak minket a tárgyak: speciális nagyítók gyengénlátóknak, ötven éves fényképezőgépek, fekete-fehér családi fotók és lámpabúrák. A tulajdonos Mohácsról került fel Budapestre, a nyolcvanas években az Ofotértnál dolgozott. A rendszerváltás környékén „ki lehetett venni szerződésbe a cégtől az üzletet”, ekkor Soós András úgy döntött, szeretné kezébe venni a József Attila utcai üzlet irányítását. Sok fotólabort számoltak fel a rendszerváltás után, ezért rengeteg eladás volt, amire fel lehetett építeni az üzletet.

kep-20211005-140321-63fb0f22.jpg

„Bejelentkeztem az Ofotért vezérigazgatójához, és fogadott, ami nagy szó volt” – mondja András. A prezentált számok, forgalmi adatok meggyőzték az igazgatót, és megszületett a Soós Fotó. Több mint 30 évig a József Attila utcában működött az üzlet, majd az önkormányzat felmondta a szerződést. „Amikor beadtam a vételi szándékom, kirúgtak.” Utána három évig zárva volt az üzlet.

„Akkor úgy volt, hogy abbahagyok mindent. Már benne voltam a korban” – mondja Soós András. De rádöbbent, hogy otthon nem tudná mivel elfoglalni magát. Ezt a mai napig így érzi, pedig már hat éve nyugdíjas.

„Végülis szeretem ezt csinálni. Az is hajt, hogy olyan csinálok, amit kevesen.”

Örül neki, hogy van konkurencia, „mert az azt jelenti, hogy nem dőlhetünk hátra a fotelban, nem várhatjuk, hogy a sült galamb beröpüljön a szánkba”.

Bazilika és zsinagóga

A pár éves szünet után a feleségével találtak egy új üzletet, ami négyszer akkora, mint a korábbi. A legfontosabb az volt, hogy közlekedési szempontból jó helyen legyen, és legyen valami turista látványosság a közelben. „Mindenkinek azt mondtam akkor, hogy ha harmincvalahány évet kibírtam a bazilikánál, pár évet csak kibírok a zsinagógánál is” – mondja a tulajdonos. Már tizenhárom éve vannak a Wesselényi utcában, a kirakatüvegen át látszódik a Dohány utcai zsinagóga.

anno21ben_soosfoto-32.jpg

Miközben beszélgetünk, kinyit a bolt, és több francia, német fiatal is bejön körbenézni. András szerint eleinte főleg nyugat-európaiak érdeklődtek, de ma már az analóg fotós cuccokat a lengyelek, az oroszok és a románok is veszik. „Néha nem tudunk annyi analóg gépet vásárolni, hogy ki tudjuk elégíteni az igényt” – mondja a tulajdonos.

„Soha nem felejtem el, amikor édesapám hazahozta az első színes képet – ő is azzal foglalkozott, mint én. Nagyon sokat nagyítottunk otthon a fürdőszobában, de addig csak fekete-fehéret. Amikor megjelent az első színes képpel, el voltunk ájulva. És ugyanígy el vannak ájulva ma a fiatalok a fekete-fehértől – ugyanaz történik, mint akkor, csak fordítva.”

Ma már minden képet, filmet színesben látunk, és azonnal előttünk vannak az elkészített képek. „A fiatalok rájönnek arra, hogy a fekete-fehér egy kicsit megmozgatja a fantáziát, bele lehet képzelni dolgokat, ami érdekes” – mondja András, aki a laborban fekete-fehér és színes fotókat is hív.

kepernyofoto_2021-10-25_22_57_51.png

A nagynéni turmixgépe és online árverések

A fotós szolgáltatásokon túl a bolt tele van mindenféle használt cikkel – bárki hozhat be hagyatékot, régiséget, amit el szeretne adni. Soós András egy személyben állapítja meg, hogy mit érdemes megvenni, és mondja rá az árat. Fejből tudja, hogy van-e abból a porcelánból, fényképező alkatrészből vagy alpakka villából a boltban, de a döntést az is meghatározza, hogy lát-e a tárgyban fantáziát.

„Amikor láttam, hogy kezd kicsit csökkenni a fotóeladás, a nagynéném bejött a József Attila utcába, ahol még csak fotó volt. Azt mondta: “Te, András, annyi szirszar van itt… vedd már át légyszíves a turmixgépemet!”. Két nap alatt eladtam neki, így kezdődött el a bővülés” – meséli a tulajdonos.

A Soós Fotó más irányba is terjeszkedni kezdett, az interneten viszonylag hamar megjelent. A budapesti fotós boltok közül az egyik első volt, aminek a 90-es évek elején lett webshopja. Ez húzta ki a vállalkozást a csávából a COVID alatt. „Ezt én is csak hitellel tudtam átvészelni. Úgyhogy most egy kicsit még nyögjük, de már látjuk az alagút végét.”

kepernyofoto_2021-10-25_22_58_20.png

A weboldalon online árveréseket is csinálnak. Régebben évente kétszer volt kalapácsos árverésük a Kereskedelmi Kamarában, amire külföldről is sokan jöttek, fontos társadalmi eseménynek számított analóg fotós körökben. De ma is vannak érdeklődők: „200-250 olyan tag van, aki bizonyos időközönként licitál, tehát regisztrálva van az árverésre”.

Egy ilyen széles portfólió megőrzése azonban kihívás. „Jövő hónapban leszek hetven. Nagy bulit szervezek Mohácson, leszünk vagy negyvenen” – mondja a tulajdonos a jövőre kitekintve, és a szomszédos pultban álló fiára néz. „A fiam itt van, de sajnos nincs még unokám. Van egy optikai boltunk is, ahol szemüvegeket készítünk, a fiam valószínűleg ott fog majd dolgozni, és nem viszi tovább használt árukereskedést.”

Budapesten olyan szolgáltatások rejtőznek, melyekről azt hihetjük, hogy a digitális korban haldokolnak. Azonban az analóg fotózás, a társasjátékozás és a bakelit lemezek a reneszánszukat élik, az használt könyv kereskedések pedig továbbra is részét képezik a nagyvárosi kultúrának. Az anno21ben a Corvinus Kommunikáció- és médiatudomány mesterszakán tanuló hallgatói csoport projektje, melynek célja felderíteni, hogy a fiatal generáció mennyire vonzódik digitális mindennapjai mellett az analóg tevékenységekhez. Tarts velünk, és ismerd meg a többi történetet is!

süti beállítások módosítása