A színpad mögött: Belépő a fesztiválbirodalom kulisszái mögé címmel szervezett előadást a University Business Club diákszervezet a Budapesti Corvinus Egyetemen. Az est vendége Lobenwein Norbert volt, a VOLT Fesztivál, a Balaton Sound és a STRAND társalapítója, az Akvárium Klub társtulajdonosa, aki korábbi társtulajdonosként éveken át részt vett a Sziget Fesztivál szervezésében is. Az esemény során szó esett a rendezvényszervezés viszontagságairól és örömeiről, valamint Norbert személyes élményeiről is.
Írta: Varga Tamás, borítókép: Canva
Identitáskeresés és az első sikerek
Lobenwein Norbert családjában többen fotósként tevékenykedtek, köztük édesapja is, akinek szakmáját Norbert gyermekkorától fogva érdeklődéssel követte. Kifejezetten tetszett neki a tudósítás mint szakmai életút, ezért tanult fotográfusnak és újságírónak is, később azonban a fesztiválszervezésben találta meg hivatását. Nagy hatással volt rá az 1981-es Táncdalfesztivál, ahol a Hungária együttes a Limbó hintó című dalával megnyerte a fesztivál szerzői díját. Ide datálja a nyugati zene és kultúra iránti érdeklődésének kialakulását, itt gondolt először arra, hogy utcabálokat, szabadtéri rendezvényeket szervezzen.
Már középiskolásként ezer embert megmozgató zenei eseményeket rendezett szülővárosában, Sopronban. Fesztiválszervezési filozófiája az évek során holisztikusabbá, a kulturális élet egészét megcélzóvá vált. Mára már inkább érdeklődik a fesztiválokban rejlő, nem zenei események iránt, legyen az kiállítás, podcast vagy színielőadás. Erről a szemléletbeli változásról a következőképpen fogalmazott:
„Ez igazából nem a zenéről szól. Igaz, hogy a plakátokon elsősorban mindig azok fognak szerepelni, akik miatt jegyeket vesz a közönség, de mindebben pont az az izgalmas, hogy olyasmiben is meg tudsz nyilvánulni fesztiválszervezőként, ami több, mint koncertek egymásutánja.”
Szóba került az az időszak is, amikor szilveszteri rendezvények szervezésében vett részt, ilyen volt például a mai Néprajzi Múzeum helyszínén szervezett 2001-es Hysteria fesztivál, amelyre húszezer embert vártak. Az újévi bulin probléma alakult ki, amikor a közönség és a személyzet összetűzésbe keveredett, aminek következtében a fesztivál munkatársai elhagyták a helyszínt, a ruhatár pedig felügyelet nélkül maradt. A felfokozott helyzetben rengeteg résztvevő kezdte el keresni kabátját a húszezer különböző ruhadarab között, így a végén több száz dzseki tűnt el. Utólag a szervezők kárenyhítéssel próbálták meg kezelni a hirtelen kialakult helyzetet. Ez azzal a tanulsággal járt Norbert számára, hogy a szervezés során az apróságokra is nagyon fontos odafigyelni, hiszen ha csak egy kis láncszem is hiányzik a nagy egészből – mint az előbbi esetben a ruhatárosok –, minden a feje tetejére állhat.
Norbert maga is sokszor jár fesztiválokra, hogy tapasztalatokat szerezzen és ötleteket gyűjtsön a szervezéshez. Személyes sikerként élte meg a Balaton Sound kiugró népszerűségét, hiszen a fesztivál többször is teltházzal zajlott, és a legaktívabb éveiben még a Szigetnél is profitábilisabb tudott lenni. Manapság a B My Lake, a STRAND fesztivál, a Balaton Piknik, valamint a SopronFest szervezésében vállal aktív szerepet az Akvárium Klub társtulajdonlása mellett. Kép: Visi Olivér
Fesztiválszervezői próbatételek, változó előadói és látogatói igények
„A fesztiválszervezésben egy évvel korábban el kell kezdeni a tervezést és az egyeztetést, a szakmabeliek mind előre dolgoznak” – fogalmazott Norbert.
A fesztiválszervezéssel kapcsolatos kihívások között kiemelte az időjárás kiszámíthatatlanságát, hiszen nagyban befolyásolja egy ilyen, jellemzően többnapos esemény hangulatát és utózöngéjét az, hogy eleredt-e az eső koncert közben, vagy nem volt-e túl hideg vagy meleg az idő. Jelentős nehézségnek tartja továbbá azt is, hogy az ilyen jellegű rendezvények sokszor zöldmezős beruházásként működnek, ezért több száz millió forintba kerül egy adott helyszín infrastruktúrájának és vendéglatóegységeinek megteremtése. Emellett évről évre csökkenő tendenciát mutat a fesztiválok iránti érdeklődés, a Covid-járvány óta például tíz-húsz százalékkal kevesebben látogattak ki ilyen programsorozatra, mint azt megelőzően, amely százalékos csökkenés jellemzően éppen a bevétel profitot jelentő részét érinti.
A fogyatkozó érdeklődésnek oka lehet még az egyre emelkedő jegy- és bérletár, valamint az is, hogy egyre kevesebb fiatalt vonz – ahogy Norbert fogalmaz –, az a „szerethető tortúra”, amit a kempingezés, a sátorozás és a változó időjárási viszonyok jelentenek.
Szintén kirajzolódó tendencia az, hogy egy A-kategóriás, külföldi zenekar inkább egy arénában lép fel szívesen, mint egy fesztiválon. Egy önálló koncert során fontos célja egy együttesnek, hogy kifejezze és megmutassa magát, közeli kapcsolatba kerüljön a rajongótáborával. Ehhez viszonyítva egy fesztiválon való zenélés a fellépő számára inkább csak egy lejátszandó számlistát jelent, kevésbé személyes élménnyel.
A regionalitás kulcsszerepet játszik abban, hogy milyen egy fesztivál látogatói összetétele. Számos fesztiválozó előnyben részesíti a helyi zenei eseményeket, a hosszabb távú utazás egy fesztiválra egyre kevésbé népszerű. Megfigyelhető az is, hogy egy magyar fesztivállátogató szívesebben hallgat meg egy-egy hazai előadót, és számára egy híres, külföldi zenész kevésbé vonzó, mint egy kevésbé ismert hazai előadó, akinek a zenéjéhez azonban érzelmileg szorosan kötődik. Kép: Visi Olivér
Örülni a múltnak, készülni a jövőre
Nagyon sokat jelent neki, hogy mind a Szigetet, mind a Balaton Soundot választották már Európa legjobb fesztiváljának. Idén a SopronFesttel egy egész héten át tartó, összkulturális programsorozatra készül szülővárosában, ami kifejezetten közel áll a szívéhez.
Az esemény végén szóba került még a Balaton Soundon történt DVBBS-botrány, ami szemfelnyitó volt számára azzal kapcsolatban, hogy a backstage-ben történő dolgok milyen nagymértékben befolyásolhatják egy fesztivál megítélését. Emellett felidézte azt az esetet is, amikor a riderben (technikai és személyes igénylista, mely az adott előadó kéréseit foglalja magába) leírtak alapján építettek egy konditermet a backstage-ben Moby részére, majd kiderült, hogy ők voltak az egyetlenek, akik valaha teljesítették ezt a kérést. Mint utólag kiderült, a kívánság csak viccből került a listára.
Az est moderátora Csáki Sára volt, az esemény szervezéséért pedig Bogár Hanna, Buczkó Anna és Visi Olivér felelt.