„Ha nem találsz ügyet, ami mellett kiállhatsz, hozz létre egyet” – Interjú Wettstein Alberttel, a Munch társalapítójával

img_9194_1.JPGA Munch egy igazi sikertörténet. A 2020-ban alapított startupnak mára 3,5 millió letöltője van négy országban, és csak 2024-ben több mint kétmillió adag ételt mentettek meg. Wettstein Albert, az egyik társalapító egy interjúban mesélt a vállalkozással elért környezetvédelmi hatásokról, a sikerhez szükséges hozzáállásról, valamint az alapítás óta szerzett tapasztalatairól.

Írta: Bogos Katalin, borítókép: MMSZ

Wettstein Albert 2023-ban szerezte meg diplomáját a Budapesti Corvinus Egyetemen, egy évvel később pedig felkérték, hogy mondjon beszédet a diplomaosztón. Elmondta, hogy erre egyáltalán nem számított, hiszen bevallása szerint nem volt egy eminens tanuló, és inkább kritikusan állt tanulmányaihoz. Elmesélte, hogy sokáig szorongott amiatt, hogy nem elég jók a jegyei, mivel nem tudott olyan témákra koncentrálni, amit nem tartott hasznosnak. Később viszont rájött, hogy a vállalkozói teljesítmény nem függ össze a tanulmányi eredményekkel. Sőt, akik megtanulják priorizálni teendőiket, azokban sokkal inkább kialakul az a kritikus gondolkodásmód, hogy újraírjanak rendszereket, és ennek megfelelően ő is inkább a vállalkozásépítésre koncentrált.

Vállalkozói stratégia

Már az alapítás óta központi téma volt a dilemma, hogy a közös célért dolgozó versenytársakkal kapcsolatban milyen stratégiát alakítsanak ki. A Munch is úgy indult, hogy többen hasonló startupot szerettek volna indítani, ezért létrehoztak egyet közösen. „Már a nulladik ponton úgy döntöttünk, hogy nem egymás versenytársai leszünk, hanem közös vállalkozást alapítunk.” Ezt a kooperatív stratégiát követik azóta is, ami fellelhető abban is, hogy a külföldi versenytárs vállalatok végül beolvadtak a Munch-ba, így megerősítve a cseh, a szlovák és a román üzletágakat.

A külföldi piacra lépéssel kapcsolatban elmondta, hogy ugyan sok hasonlóság van a régiós szomszédokkal, a társadalom hozzáállása a fenntarthatósághoz mégis különböző, így a kulturális különbségek marketingstratégiailag nagy kihívást jelentettek. Szervezeti szinten pedig az igényelt több mérlegelést, hogy hogyan adjanak kellő felhatalmazást a helyi piacon tevékenykedő munkatársaknak a döntéshozatalban, úgy, hogy közben mégis egy központilag irányított cég maradjanak. Technikai oldalról a vállalatok egyesítésénél leginkább a kis részletek voltak azok, amiket össze kellett hangolni, ami így a funkciók bővítésével is járt. Ezek a szinkronizációs kérdések sokat segítettek abban, hogy végül egy egyszerűen és gyorsan működő rendszer épüljön ki. 

A legszebb Munch-hoz kötődő élménye is a különböző országokhoz kapcsolódik. Elmesélte, hogy nyáron a teljes Munch csapat találkozott, és hihetetlen élmény volt rácsodálkozni, hogy mennyire hasonló az értékrendjük és a mindennapi problémáik is. rtl.pngForrás: RTL

A siker titka

„Önmagában az nem elég, hogy valaki fenntartható dolgot csinál, annak elérhetőnek is kell lennie, és ez a Munch sikerének a titka, hogy pénzügyileg is vonzó opciót kínál.”

Elmesélte, hogy a Harvard Business Review kutatásából kiderül, hogy Magyarországon a társadalom 65%-a azt mondja, hogy fenntarthatóbban szeretne vásárolni, viszont ténylegesen csak a népesség 26%-a teszi ezt meg. Albert szerint ez azért lehetséges, mivel a fenntarthatóság általában luxusnak számít, és az igazi kihívás az, hogy hogyan tegyék tömegek számára elérhetővé ezeket a termékeket. A Munch népszerűségét abban látja, hogy pénzügyileg is vonzó opciót kínál, így egyaránt használják spórolás, illetve fenntarthatóság céljából. 

Elmondta, hogy vállalkozóként fel kell készülni arra, hogy a visszajelzések folyamatosan változnak egyik pillanatról a másikra. Összességében úgy látja, hogy az egész Munch közösséget egyfajta pozitív energia járja át, és egyre többen támogatják őket, a hangos kritikusok száma pedig eltörpül ezek mellett. Megosztotta, hogy a 3,5 millió felhasználótól megszámlálhatatlan mennyiségű reakció érkezik, amit nagyon fontosnak tart, hiszen így látják és tudják folytatni az utat, ami értékes a közönségnek. 

Albert elmondta, hogy a legobjektívebb mérőszám az eredményességükre az, hogy mennyi csomagot tudtak megmenteni, viszont ezt igyekeznek üvegházhatásúgáz-kibocsátásban is kifejezni. A fenntarthatósági eredmények követésére nagyon nagy hangsúlyt fordítanak, és folyamatosan fejlesztik, hogy még pontosabban lehessen mérni. Újabban már egy olyan mesterséges intelligencián alapuló technológiát is használnak, ami fénykép alapján megbecsüli az ételek súlyát. impact_szamitas.pngForrás: Munch

Emberek, bolygó, profit

Hisznek abban, hogy ha növekszik a profit, akkor arányosan az elért eredmény is növekszik, és úgy vélik, hogy egy piaci alapon működő cég nagyobb hatást tud elérni, mintha nonprofitként működne. Ezért Albert megosztotta, hogy igyekeznek hasonló értékek mentén működő piaci cégekkel együttműködni nyereményjátékok és közös kampányok szervezésével.

Amikor Albertet a sikerről kérdeztük, megosztotta, hogy sokat gondolkozik azon, hogy a siker egy pillanat, amit el lehet érni, vagy az is tekinthető sikernek, ha folyamatosan építkezik az ember. A jövőbeli tervekkel kapcsolatban elmondta, hogy több projekten is dolgoznak, viszont az újítások több dilemmát is felvetnek. „Nagy reménységeink vannak, de egyszerre félelmek is, hiszen amikor egy cég megújul, a felhasználók nem feltétlen fogadják pozitívan a változást, mivel az kényelmetlen is tud lenni.” Jelenleg az elsődleges prioritásuk mind a négy országban olyan erős márkává válni, hogy napi szinten segítsenek az embereknek akár több étkezést is megoldani. Ennek egyik lépése a Munch Market bevezetése volt, amivel közvetlenül az élelmiszergyártó cégektől tudják megmenteni a bennragadt készleteket, valamint a közeljövőben egy nagyobb, váratlan lépésre is készülnek. 

„Ugyan ezen nem gondolkozik diákként az ember, de vállalkozóként csak akkor tudja megőrizni integritását, ha korán meghoz olyan döntéseket, hogy mi az a megalkuvás, amibe nem fog belemenni, ahogy egyre nő a tét és a kísértés. Ha a legkiválóbbak és legambiciózusabbak olyan vállalkozást indítanak, aminek társadalmilag is pozitív hatása van, akkor az formálja a jövő hétköznapjait.”

Az interjú zárásaként elmondta, hogy szerinte azoknak, akik jelenleg a Corvinuson tanulnak, elképesztően nagy szerepük lesz abban, hogy milyen országot építünk és milyen értékek fognak dominálni a jövő Magyarországának üzleti kultúrájában. Úgy véli, hogy jelenleg a vállalkozók egy új generációjára van szükség, ami az értékrend felállításával kezdődik, mivel később országos hatásokkal is járhat, hogy vezetőként hogyan viszonyulunk a pénzhez, a teljesítményhez és az érdekérvényesítéshez. img_6878.jpgForrás: Munch

süti beállítások módosítása