Mit kezdjünk a változó világgal és az új generációs kihívásokkal? Többek közt a magukat elveszettnek érző fiataloknak próbál segítséget nyújtani a MotivNation – hamarosan indul féléves ingyenes kurzusuk az egyetemen. Mai problémák, mai válaszok: a programról és a karriermenedzsmentről beszélgettünk Meretei Barbarával és Szoboszlay Péterrel.
Miről szól a kezdeményezésetek?
Tapasztalataink szerint a fiatalok nem kapják meg azt a fajta útmutatást és támogatást, amire szükségük lenne a pályaválasztáskor illetve a felsőoktatási közegbe való belépésük előtt. Úgy érzékeltük már saját tanulmányaink alatt is, hogy nem áll rendelkezésünkre egy olyan fórum, ahol megtalálhatnánk a hozzánk legjobban illő pályát. Felismertük az igényt egy olyan kezdeményezésre, ahol az önismeret illetve erősségeink hangsúlyozása kerül a középpontba: ebben próbálunk segítséget nyújtani.
Kikhez szeretnétek eljutni a MotivNation-nel?
Két fő csoportra oszthatóak ez irányú törekvéseink: a fakultációválasztás előtt álló gimnazistákat illetve az alapszakos képzés végén-mesterszak elején járó egyetemi hallgatókat célozzuk meg. Előbbiek a továbbtanulásukról hoznak jelentős döntést, utóbbiak pedig már érzik a nyomást, ami a munkahelykereséssel járhat. Eddig három gimnázium öt osztályában voltunk jelen, de ezt a számot már most bővíteni tudjuk. Az egyetemi életbe egy hatrészes kurzussal igyekszünk most berobbanni. A visszajelzések eddig minden oldalról pozitívak voltak – legyen szó a résztvevőkről, a céges partnerekről, az intézményvezetőkről egyaránt. Ez win-win szituáció és ezt ők is látják.
Mennyiben új ez a kezdeményezés?
A szokásosnál nagyobb hangsúlyt fektetünk az úgynevezett „soft skillek” elsajátítására illetve arra, hogy a résztvevők személyiségének megismerésével olyan vállalati partnereinkkel tudjuk őket kapcsolatba hozni, akiknél a vállalati kultúra szinkronban van belső igényeikkel. Ez a cégek számára is rendkívül hasznos, ugyanis komoly problémát okoz HR-szinten a rendkívül magas fluktuáció: a legtöbb munkavállaló nagyjából egy év után rádöbben, hogy igazából nem is ezt akarja csinálni. Többek közt ezért is helyezzük ennyire előtérbe a személyes igényeket és képességeket, illetve az üzleti élet szociális elemeit és szempontjait. Azt gondoljuk, hogy ha valami iránt elkötelezett vagy és szereted csinálni, bármit elérhetsz: ezt a szemléletet szeretnénk átadni tréningjeinken.
Tény, hogy léteznek hasonló programok akár az egyetemi tanterven belül is, de sajnos ezeken egyszerűen túl alacsony a létszám ahhoz, hogy ezt az egyébként rendkívül jelentős igényt kielégítsék. Az is megkerülhetetlen, hogy egy ilyen kezdeményezés működtetése komoly áldozatokat, alázatot és elkötelezettséget igényel: rendkívül sokat segíti a munkánkat az, hogy egy ötfős baráti társaságra épül a szervezetünk. Örömmel jelenthetjük azonban, hogy minden befektetést, áldozatot és munkát megér számunkra.
Mit gondoltok, miért okoz ekkora nehézséget a fiataloknak az, hogy megtalálják a saját útjukat?
Ez egy többtényezős kérdés. Vitathatatlan, hogy ez alapvetően Y-generációs probléma is egyébként,ráadásul hatalmas a nyomás mindannyiunkon: a szülők elképzelései (rosszabb esetben meg nem élt ambíciói), a média által sugallt kép, a társadalmi elvárások és konvenciók – ezek együttes hatása sajnos több mint elegendő ahhoz, hogy a saját kompetenciái és képességei szinte semmit se nyomjanak a latban a pályaválasztás kérdésében. Nem lenne szabad elfelejteni, hogy a tantermen kívül megszerzett tudásunkkal és képességeinkkel is boldogulhatunk adott esetben – és a szó legszorosabb értelmében, ugyanis pontosan az lenne a cél, hogy boldogabbak legyünk a munkánkban. Ezzel ellentétben az a szomorú tapasztalatunk, hogy általában az „ez a tantárgy tetszett, a többi nem, akkor ezzel leszek kénytelen foglalkozni” attitűdje szinte mindenhol jelen van, amikor szakmát keresünk.
Mik a hosszabb távú céljaitok a MotivNation-nel?
Természetesen szeretnénk egyre szélesebb közönséget megszólítani a kezdeményezéssel: szeretnénk egy olyan modellt kialakítani, melynek segítségével az ország legtöbb gimnáziumában és egyetemén lehetőségünk lenne segíteni a diákokat. Víziónk része ugye az is, hogy mindenkinek van egy erőssége, amit meg tud találni és amire építeni tud – remélhetőleg ez a program segíthet abban, hogy a fiatalok ezeknek a kiaknázását célozzák meg egy „kényszerpálya” helyett: azt reméljük, hogy sikerül majd egy öntudatosabb, saját szükségleteiket és erényeiket jobban ismerő generáció kinevelésében szerepet játszanunk.
Hogyan fog kinézni a gyakorlatban az egyetemistáknak szóló kurzusotok?
A hat alkalmas kurzus kezdő előadását Rakonczay Gábor tartja majd szeptember 26-án (Céltudatosság és motiváció, avagy hogyan találd meg önmagadat és határaidat). A rákövetkezendő alkalmakon a sikeres gondolkodásmódot próbáljuk meg absztrakt elképzelés helyett a gyakorlatba ültetni, ugyanis azt tapasztaltuk, hogy ez tényleg segíti a hallgatókat. Mindennapi gyakorlati tanácsokkal folytatjuk, már ami a munkahelyi életet illeti: többek közt prezentáció- és tárgyalá stechniákával, testbeszéd-értelmezéssel foglalkozunk. A kurzus felénél egy esettanulmány-versenyre kerül majd sor, ami azonban a szokásostól nagyban eltér azzal, hogy „soft skillekre” alapozzuk a megoldandó szituációt.
Ezek után olyan dolgokkal foglalkozunk, mint az időmenedzsment és a stresszkezelés illetve a döntési technikák (utóbbit az egyetemi formánál gyakorlatiasabb módon szeretnénk átadni); a cégek segítségével végzett kompetenciaelemzéssel illetve a választott vállalatoknál zajló „körbevezetésszerű” programmal pedig az orientációt segítjük elő. Szintén ennek része a kurzus szerves részét képező motivációs beszélgetés – igyekszünk a lehető legátfogóbb képet átadni a résztvevőknek.