A magyar társadalom időnként felmerülő problémája a pénzügyi tudatosság hiánya, különös tekintettel a fiatalokra. Sokan vitatják, hogy szükséges-e a pénzügyi intelligenciát az iskolarendszerben fejleszteni, vagy ezt családon belül, gyermekkortól kell megkezdeni. Az elmúlt évek nemzetközi felmérései alapján Magyarországon nagyon eltérő a lakosság pénzügyi ismereteinek mélysége.
A gazdasági válság idején egyértelművé vált, hogy a felelőtlen hitelfelvételek következtében sokan pénzügyi adósságcsapdába kerültek. Ez is motiválhatta az Emberi Erőforrások Minisztériumát, hogy lépéseket tegyen afelé, hogy a közoktatásban, az általános- és középiskolások körében kialakuljon egy fejlettebb pénzügyi kultúra, amelynek köszönhetően a felnőttkort elérve felelősebb döntéseket hozhatnak a diákok. A minisztérium 2017-től lett projektgazdája a Magyar Bankszövetség és a Pénziránytű Alapítvány közösen szervezett, 2015-ben indított folyamatának. A Pénz7 program elsődleges célja, hogy fejlessze a tanulók pénzügyi tudatosságát, és kapcsolatot teremtsen a szakmai szervezetek, bankok, alapítványok és a célcsoport között.
Mára közel százhatvanezer fiatal kapcsolódott be a Pénz7 eseménysorozatba, amely több interaktív és játékos elemet is tartalmaz a tanórai foglalkozások mellett. A témák között szerepel az alapvető közgazdasági és pénzügyi fogalmak, a hazai bankrendszer, a hétköznapi pénzforgalom, a takarékoskodás és a kifejezetten fiatalokat érintő pénzügyi tranzakciók megismerése. Az általános és középiskolásoknak más-más témákat ajánlanak. A diákok motivációját erősíti, hogy a pénzügyi ismeretek témaköreiből a tanárok a történelem szóbeli érettségi tételei közé is beválogathatnak egyet-egyet, továbbá az oktatáspolitika irányítóinak tervei között az is szerepel, hogy a pénzügyi ismeretek önálló, kötelező tantárgyként is megjelenjen a közoktatásban.
A folyamat előrehaladottságát a pedagógusok oldaláról jól példázza a Fáy András Alapítvány kezdeményezése, amely évek óta nagy sikerrel közvetíti a pénzügyi ismereteket a pedagógusok és a célzott korosztály számára. A tanároknak támogatott továbbképzés keretében lehetőségük van elsajátítani mind a módszertani ismereteket, mind pedig a tananyag elemeit az Eötvös Loránd Tudományegyetemen. A pedagógus-szakvizsga megszerzése során ez a terület új szakirányként került be a kínálatba. Amellett, hogy a tanárok számára előre elkészített téma- és óravázlatokat adott közre, az alapítvány azt tűzte ki célul, hogy közvetlenül is eljusson a diákokhoz, ezért az általános és középiskolásoknak is tematikus tréningeket szervez.
Korábban jellemző volt, hogy az egyetemista korosztály hirtelen kerül szembe olyan pénzügyi fogalmakkal és döntésekkel (diákhitel, vizsgadíjak, kötelező folyószámlanyitás, stb.), amelyhez szükséges lenne az ezen a területen szerzett jártasság. A programoknak köszönhetően remélhetően a mostani tizenéves korosztály biztosabban mozog majd a pénzügyek világában.
Írta: Diószegi Dorottya
kép: kamaraonline.hu