Egyetemi hallgatók nemzetközi csapata segít magyar társadalmi vállalkozásokat

 dsc_0174.jpg

Mitől lesz jó egy pitch? Mitől releváns egy termék hosszú távon, és hogyan tud terjeszkedni egy vállalkozás? A novemberi Science Shop foglalkozáson három társadalmi vállalkozás és egy civil szervezet hasonló problémáira adtak választ a rotterdami Erasmus Egyetem és a Corvinus hallgatói

2021.11.23. Írta és fotózta: Szentkirályi Lili

A Science Shop legfontosabb célja 2017 óta, hogy az egyetemi hallgatókat összehozza civilekkel és társadalmi vállalkozásokkal. A legutóbbi projektjüket az Erasmus Egyetem üzleti iskolája, a Rotterdam School of Management hallgatóival közösen valósították meg Budapesten: a Levegő Munkacsoport, az ÉnProjekt, a Liliom Születésközpont és a Kontekt kérdéseire kerestek megoldásokat. A diákok négy nemzetközi csoportban dolgoztak együtt, hogy adekvát segítséget nyújtsanak a szervezeteknek. 

Ha szeretnél többet megtudni a Science Shopról, olvasd el korábbi cikkünket!

A Levegő Munkacsoport az egyik legrégebbi magyar civil szervezet: a rendszerváltást követően alakultak, és azóta a tisztább levegőért harcolnak országszerte különböző projektekkel. Fő tevékenységük az edukálás és a figyelemfelhívás, de emellett a levegőminőség javítására is szerveznek akciókat. Legutóbbi kampányukban levegőminőség-mérő eszközöket helyeztek el az ország területén, aminek célja egyrészt a figyelemfelhívás, másrészt pedig az adatgyűjtés volt. 

dsc_0136.jpg

A Science Shop szervezésében, egy nemzetközi kurzus, a Corporate Social Responsibility keretében arra kerestek megoldást, hogy hol lenne érdemes elhelyezni további eszközöket, illetve kik lehetnek a mérőeszközök célcsoportjai a lakosság körében. A diákok szerint - saját hazai példáikból kiindulva - az önkormányzatoknak kéne ezeket kihelyezni, és ehhez egyrészt a város frekventált helyeit ajánlották, hiszen ott rengetegen haladnak át egy nap, így az információ, hogy a levegőminőség drámaian alacsony, sok emberhez eljut. Másrészt viszont a lakóházak környékét ajánlották, hiszen az otthonunkból kilépve megtapasztalni a helyzetet segít abban, hogy komolyan vegyük a problémát.

Az ÉnProjekt egy 2020-ban alakult társadalmi vállalkozás, melynek célja, hogy professzionális segítséget nyújtson az életben, illetve karrierben elakadt személyek számára, azoknak is, akik ilyen szolgáltatást nem tudnak megfizetni. Az ÉnProjekt egy weboldal és applikáció, ahol a felhasználók online segítséget tudnak kérni önkéntesektől. A vállalat három fajta segítséget ajánl: a Lelkifröccsöt, ami mentálhigiénés segítséget nyújt az életben eltévedt emberek számára, a Karrierfröccsöt, ami karrierválasztás vagy -váltás előtt állóknak segít a döntés meghozásában, illetve a Startfröccsöt, ami a munkakeresés útvesztőjéből ajánl kiutat személyes tanácsadással. A vállalkozást a Social Impact Award a legjobbak közé választotta. Istenes Petra, a vállalkozás megálmodója, nem hezitál: már a nemzetközi terjeszkedést tervezi. 

dsc_0122.jpg

A két egyetem diákjai abban segítették Petrát, hogy hogyan tudna kilépni a nemzetközi piacra, és ennek mi a legmegfelelőbb módja. Bár az eredeti terv szerint franchise modellt használva terjeszkedett volna, a diákok felvázoltak alternatív opciókat is, rámutatva a franchise modell hátrányaira. A vállalat alaptevékenységéből kifolyóan nagyon fontos a magasszintű szolgáltatás fenntartása, ami egy franchise esetében sérülhet. Emellett Petra számára fontos a személyes kapcsolat az önkéntesekkel, ami nehezen megvalósítható egy nagyméretű nemzetközi terjeszkedés során. 

A Liliom Születésközpont egy békéscsabai társadalmi vállalkozás, aminek célja a kórházon kívüli szülés előnyeinek megmutatása és a lehetőségének biztosítása. Bár a kórházon kívüli szülés tíz éve legális Magyarországon, így is gyakran akadályokba ütköznek azok, akik a szülésnek ezt a módját szeretnék választani. Gálik Zsuzsanna, dúla és szülésznő-hallgató a születésközpont megalkotója. Célja, hogy vidéken is meghonosítsa az intézményen kívüli szülést. 

dsc_0031.jpg

Zsuzsanna a Science Shop keretei között arra kereste a választ, hogy milyen kérdésekre számíthat, amikor leendő befektetőknek pitcheli vállalkozási ötletét. A diákok felhívták a figyelmet a jogi környezet teljeskörű ismeretére, a születésközpont mögöttes, társadalmi üzenetére (ami az anyát helyezi előtérbe a szülésnél), illetve arra, hogy hogyan lehet a szolgáltatás hozzáférhető mindenki számára, anyagi lehetőségektől függetlenül.

A Kontekt egy olyan eszköz, ami lehetővé teszi a kapcsolattartást az idősebb generáció és a fiatalabb családtagok, barátok között. A COVID-19 járvány hatására rengetegen maradtak egyedül: mivel az idősek kifejezetten veszélyeztettek, sok családban úgy döntöttek, hogy teljesen beszüntetik a látogatásokat. Erre kínál megoldást a Kontekt, ami egy egyszerűen használható eszköz: telefonként vagy a TV-hez csatlakoztatva videóhívó eszközként is használható. A készüléken mindössze két gomb van - egy piros, ami a hívás elutasítását, és egy zöld, ami a hívásra válaszolást jelenti - , így a modern technológiát egyáltalán nem ismerő idősek is könnyen használhatják. 

dsc_0177.jpg

A Science Shop diákjai abban segítették a vállalkozást, hogy hogyan maradhat releváns a készülékük hosszabb távon, hiszen pár évtized múlva az akkor idős korosztály már jóval jártasabb lesz a technológia területén. Felmerült többek között a termékdiverzifikálás, vagyis több termék piacra dobása, illetve az eredeti termék folyamatos fejlesztése a következő generációk igényei szerint.

süti beállítások módosítása