KEDVES NAPLÓM! – ERASMUS FEJEZET AVAGY ERASMUS BESZÁMOLÓ A KANÁRI-SZIGETEKRŐL

20231019_154243.jpgLanzarotén, ahol az Erasmusomat töltöttem, volt egy zöld pad. Közel volt a hotelhez, ahol dolgoztam, és látni lehetett róla az óceánt. Szerettem néha kiülni, mert rendkívül hangulatos volt, így aztán ezek a sorok is ott születtek.

Írta, borítókép: Tóth Valter

A kezdetek

Mikor az egyetemet kezdtem, több ismerősöm is mondta, hogy az Erasmust mindenképpen használjam ki, mert nagyon jó lehetőség. Ezt végig igyekeztem észben tartani, de sokakhoz hasonlóan, a covidos évek miatt nem teljesen úgy alakultak az egyetemi éveim, ahogy azokat terveztem. Így amikor már elcsendesedett a helyzet, az utolsó két félévem előtt találtam magam, amelyek során a szakmai gyakorlatomat kellett eltöltenem. Végülis ebben a helyzetben az egyik ismerősöm ajánlása után alakult úgy, hogy külföldi helyszínt választottam gyakorlati helynek, egészen pontosan a Kanári-szigeteket, azon belül is Lanzarotét.

Turizmus-vendéglátás alapszakon tanulok, így nem volt nehéz külföldi munkát keresni, hiszen rengeteg hotelben van külföldön is munkalehetőség. Egy közvetítő szervezeten keresztül jutottam ki, akik megkönnyítették a papírmunkát, és a kontaktok keresésével sem kellett foglalkoznom. Az út sajnos ezzel együtt is igen sok adminisztrációval járt: aki volt már Erasmuson, az tudja, hogy nem egyszerű összeszedni az összes szükséges dokumentumot. Viszont mindez a munka bőségesen meghozta a gyümölcsét, hiszen a nyár közepén egy összegben már meg is érkezett a támogatás. Ha más is hasonló helyzetbe kerülne, hasznos információ lehet, hogy külföldi szakmai gyakorlat esetén Erasmus+ ösztöndíjra pályázni nem félévente, hanem minimum egy hónappal a gyakorlat kezdete/abszolválás előtt kell.

Úton a paradicsomba

A repülőjegyet természetesen jó előre megvettem, bízva abban, hogy olcsóbban jutok hozzá. Lanzarote drága desztinációnak számít, a légitársaságok ritkán üzemeltetnek közvetlen járatokat a szigetre Magyarországról, így én is átszállással érkeztem. Az átszállási idő kilenc óra volt, ami sajnos sokat elvett az indulás lendületes hangulatából, azonban megérkezve a helyszínre nem mindennapi érzés volt realizálni, hogy egy pálmafákkal és mediterrán hangulattal teli hotelben fogom tölteni a következő három hónapot.

A munkámban viszonylag hamar megtaláltam a helyemet. A kiutazás előtt kissé tartottam attól, hogy nem fogok tudni tökéletesen helytállni, vagy nyelvi nehézségeim lesznek, de végül csak egyetlen hátránynak mondható tényező volt, a spanyol nyelv hiánya. A nemzetközi (főként angol, francia, spanyol) vendégek miatt a leggyakrabban használatos nyelv viszont az angol volt, így nem okozott nagy gondot, hogy nem tudtam spanyolul. Az angol és a francia tudásom viszont sokat fejlődött, így saját magamon is tapasztalhattam, hogy a külföldön tartózkodás valóban nagyon hatékony formája a nyelvtanulásnak. Emberekkel dolgozni rendkívül változatos, izgalmas, bár olykor fárasztó és kiborító is tud lenni, de összességében inkább szerethető. Jó volt visszajelzést kapni arról, hogy értékelik a munkánkat, megköszönik, hogy élvezhetőbbé tesszük a nyaralásukat.20231024_115344.jpgKép: Tóth Valter

Tanulni vagy dolgozni

Ugyan tanulmányi Erasmuson nem voltam, mégis biztos vagyok benne, hogy nagyon különböző élmény a szakmai gyakorlattól. Nekem az egyetemen már nem voltak tárgyaim, így könnyebb volt az itteni dolgokra koncentrálni. Úgy gondolom, hogy ha dolgozni megy valaki külföldre, az egyrészt nagyobb felelősséggel jár, mintha egy egyetemet végezne, másrészt pedig kevesebb szabadideje marad az embernek mellette. Ugyanakkor előnye, hogy a fennmaradt üres órákban tényleg foglalkozhatok a saját dolgaimmal, nem kell a tanulással extra időt eltölteni. A három hónap alatt viszonylag sok embert ismertem meg, mindig jöttek új munkatársak. Különleges élmény volt egy gyakran változó, de egyben állandó tagokkal is rendelkező csapattal dolgozni.

A hotel, ahol dolgoztam, nagyon kellemes hangulatú, nyugodt hely volt. Háromcsillagos volt, ami azért volt előnyös, mert bár kevesebb volt a felelősség és a vele járó feszültség, mégis egy rendezett helyen dolgozhattam.

Egyedül lenni

Korábban volt szerencsém interjút készíteni egy fiatal lánnyal, aki szenvedélyes utazó. Említette, hogy mindenkinek ajánlja, hogy ha teheti, minimum egyszer utazzon el egyedül egy hosszabb kiruccanásra. Emögött a tanács mögött az állt, hogy ha szólóban utazunk, olyan helyzetekbe csöppenhetünk, amelyek által az önállóságunk és talpraesettségünk egészen kiemelkedő mértékben fejlődhet. Saját tapasztalataim alapján is meg tudom erősíteni ezt a tanácsot, hiszen a kapcsolatteremtésben, új emberek megismerésében és az imént említett tulajdonságok tekintetében is nagyon hasznosnak érzem, hogy eljöttem erre az útra. Nehéz összeszedni azokat a jellembeli és hozzáállásbeli változásokat, amelyeket elsajátítottam az utazás során, de egyértelműen hosszú a lista, ezért mindenképpen tudom javasolni bárkinek, hogy részt vegyen egy hasonló kalandban, mert nagyon sokat lehet nyerni vele.20231024_135547.jpgForrás: Tóth Valter

Biztosan sokakban felmerül azonban, hogy az Erasmusnak hátrányai vagy nehézségei is lehetnek, és természetesen ez így is van. Az én esetemben is voltak mélypontok, a legnehezebb szakasznak talán a kint töltött időszak legelejét mondanám, mivel ilyenkor kell leküzdeni a honvágy és a beilleszkedés gondjait. Nekem ezen szerencsére pár nap alatt sikerült túllendülnöm, de természetesen később is lehetnek nehéz pontok, amelyeken mindenkinek át kell verekednie magát, ha élvezni szeretné a kint töltött időt.

Tanácsok

Végezetül szeretnék pár általam hasznosnak vélt tanácsot adni azoknak, akik hasonló utazáson gondolkodnak, remélve, hogy a segítségükkel sikerül jobbá tenni a kalandot.

  • Multitasking ügyintézés

Fontos odafigyelni arra, hogy ne ússzanak el az otthoni dolgaink sem. Érdemes emlékeztetőket, jegyzetet használni, vagy előre gondoskodni róla, hogy véletlenül se szenvedjünk hátrányt amiatt, hogy nem tartjuk kézben az otthoni ügyeinket. Ehhez kapcsolódik az a tanács is, hogy „annyit vállalj, amennyi belefér”.

  •  Tervezz

Nagyon hasznos tud lenni, ha megtervezed a dolgaidat. Lehet szó egy egyszerű napodról, de hosszabb távon is érdemes lehet gondolkodni a kint töltött idődről.

  •  Idő

Használd ki a kint töltött hónapokat, próbálj meg időt szakítani minden fontos dologra, ami érdekel.

  • Legyél nyitott

Bátran ismerkedj új emberekkel, hiszen ha barátok nélkül utazol, kint kell szerezned újakat.

  • Élvezd

Úgy töltsd el az idődet, hogy később, mikor visszagondolsz ezekre a napokra, azt mondhasd, egy percét sem bántad meg.

süti beállítások módosítása