A nyelvtanár, aki több mint öt nyelven beszél – Interjú Nicholas Johnsonnal, a szemeszter legjobb nyelvoktatójával

A 2024/25-ös tanév őszi szemeszterében a hallgatók szavazatai alapján Nicholas Anthony Johnson, a Budapesti Corvinus Egyetem angol anyanyelvű tanára, lett a félév nyelvoktatója. Interjúnkban mesélt a nyelvtanításról és -tanulásról, illetve megosztott különböző praktikákat, amelyek segítettek neki több mint tíz nyelvet elsajátítani élete során. 

Írta: Bekiarisz Efi, borítókép: Bekiarisz Efi

Nicholas Johnson Angliából származik, de már egy bő évtizede Magyarországon él, és közel ugyanannyi ideje a Corvinus egyik nyelvtanára is. „Azért döntöttem úgy, hogy Magyarországon maradok, mert kedvelem a magyarokat és az oktatási rendszert is, amit, tudom, sokan kritizálnak. Szerintem viszont remekül működik, hiszen a tanulók, akikkel együtt dolgozom, nagyon széles körű és magas szintű háttértudással érkeznek szinte bármilyen témában.” Mióta Nicholas itt él, sikeresen elsajátította a magyar nyelvet, ugyanakkor azt is fontos tudni róla, hogy nemcsak angolul és magyarul, hanem további tizenhárom nyelven is beszél. 

„Az első diplomámat spanyol, olasz és orosz nyelvekből szereztem. Emellett azonban portugálul és csehül is tanultam. A következő diplomám már jobban fókuszált a tanításra, hiszen elkezdtem a nyelvtanár képzést, amelynek köszönhetően az angolt idegen nyelvként taníthattam”

– mesélte Nicholas pályája kezdetéről. Mindezek mellett itt Magyarországon az Eötvös Loránd Tudományegyetemen bővítette tovább tudását, és Oroszországban is töltött pár szemesztert. Karrierje során olyan programokban is részt vett, amelyek során más tanárokat oktatott és készített fel arra, hogy speciális nevelési igényű diákokkal tudjanak dolgozni. Emellett a Corvinuson az egyetemre készülő, alacsonyabb nyelvi szinttel rendelkező külföldieket is segíti, hogy angol nyelven folytathassák tanulmányaikat (Nemzetközi Résztvevők Előkészítő Programja).

Hogyan lehetséges ennyi nyelvet hatékonyan elsajátítani?

Nicholas összesen tizennégy nyelvet tanult élete során, és ezek közül ötöt kifejezetten magas szintre sikerült fejlesztenie, így az oroszt, az olaszt és a spanyolt – természetesen anyanyelve, az angol mellett – tanítja is. Ezeken felül viszont vannak olyan nyelvek, például a cseh, a holland vagy a japán, amelyek alacsonyabb szinten maradtak, mivel nincs lehetősége a gyakorlatban alkalmazni őket. 

Sok diákja számára azonban nem nyílt titok, hogy ennyi nyelven, köztük magyarul is beszél, ami sokszor okoz Nicholas számára vicces, a diákok számára inkább kellemetlen helyzeteket. „Sok, főleg magyar hallgató sokkolódik, amikor rájönnek, hogy értem a nyelvet. Gondolom azért, mert a magyar nyelvről sokan azt gondolják, hogy nehezen tanulható vagy akár megtanulhatatlan, emellett az angol akcentusom is hamar elárulja, hogy nem idevalósi vagyok. Ráadásul igyekszem nem annyira terjeszteni és egyértelművé tenni, hogy tudok magyarul, így a meglepődés még nagyobb, amikor láthatóan értek egy-egy csúnya szót, vagy rám tett megjegyzést” – mesélte szórakozottan. 

Nyelvtanulási praktikák

„Nyilván nem lehet ennyi nyelvet hasonló szinten tartani” – említette azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehet több nyelv tanulása mellett szinten tartani őket. Javasolt azonban trükköket és praktikákat, amelyek neki is segítettek a nyelvtanulásban és -tanításban egyaránt:

  • Amellett, hogy érdemes anyanyelvűekkel beszélgetni, ha van rá lehetőség, remek gyakorlási lehetőségnek tartja az olvasást, a filmnézést és a közösségi média használatát is. „Rengeteg hasznos nyelvtanulásra fókuszáló, ingyenes workshop van feltöltve YouTube-ra például” – emelte ki.
  • A következő a listán a „storytelling”, avagy a történetmesélő technika. Miután az ember megtanult bizonyos szavakat vagy kifejezéseket, érdemes egy történetet formálni köréjük, hiszen így az agy könnyebben és hatékonyabban raktározza el azokat. 
  • Hasonló technika a vizualizáció, amelynek során minden újonnan tanult szóhoz igyekszünk egy sajátos képet alkotni a fejünkben. „Például ha azt mondja nekem valaki, hogy babakocsi, rögtön egy kisbabára gondolok, aki egy autóban furikázik. Így egy mókás kép marad meg a fejemben, és a szót is könnyebb újból felidézni” – osztotta meg. 
  • A Quizlet vagy más nyelvtanulást segítő applikációk használatát is javasolja, viszont úgy véli, hogy hasznosabb, ha a tanuló az új idegen szó jelentése helyett egy mondatot ír fel a megfordítható kártyára. Így kontextusban használja a szót, és nem csak egy jelentést tanul meg hozzá a saját nyelvén. Ha pedig egy saját alkalmazás fejlesztésére lenne lehetősége, akkor olyan videóanyagokkal segítené a diákokat, amelyek a nyelvet beszélő, hétköznapi embereket mutatnak be beszéd közben, hiszen ezen keresztül az autentikus akcentust, nyelvjárást és kifejezéseket sajátíthatja el a felhasználó.
  • A tanítással kapcsolatban pedig egy fontos, számára elengedhetetlen elemet emelt ki, amely a kapcsolódás a diákokkal. „Rendszeresen humorizálok, hogy ezzel feloldjam a stresszes, feszült légkört. Illetve fontosnak tartom, hogy folyamatosan motiváljam és dicsérjem a diákjaimat, hogy mindenki magabiztosan érezze magát az órán, ezzel leküzdve az esetleges gátlásokat” – ez az a technika, amelyet már az első órától kezdve tapasztalhat nála minden diák. 25 éves pályafutása alatt a csoportmunka az a módszer, amely sosem hagyta cserben, valamint az olyan feladatok, amelyek beszélgetésre, az osztályteremben való járkálásra és kollaborációra késztetik a diákokat. 

„A félév tanára díj rengeteget jelentett nekem. Egy ideje nehezen találtam motivációt a tanításhoz, de ez az elismerés bizonyította számomra, hogy mégis sokat ér az idő és energia, amit belefektetek nap mint nap”

– mesélte meghatottan a kitüntetéssel kapcsolatban. Majd úgy folytatta, hogy tényleg hálás a diákjainak, mert a visszajelzések miatt érzi azt, hogy jól végzi a munkáját és elérte a célját. A hallgatók mutatják számára az utat a jövőbe, amelyről a díj megnyerése miatt ismét nagyon pozitívan vélekedik.

Facebook

süti beállítások módosítása