Lesz tévé 10 év múlva, vagy a híradót is streamelve nézzük majd? - A tévé és a streaming jövőjéről

nmhh_20240410_015.jpgÁtlagosan több mint napi négy órát nézünk tévét, ezzel Európa ötödik “legtévézősebb” nemzete vagyunk. A tévé mellett azonban az elmúlt években nagy népszerűségnek örvendenek a különböző streaming platformok is, ahol előfizetés ellenében reklámok nélkül élvezhetjük kedvenc műsorainkat. A következő évek egyik meghatározó kérdése lesz, hogy melyik platform kerül ki győztesen a nézők figyelméért vívott csatában.

Írta: Völgyi Dóra, borítókép: NMHH

A Médiamítoszok hetedik előadása során Angyalosy Eszter, forgatókönyvíró, dramaturg, előadó; Csikesz Erika, a TV2 Média Csoport Zrt. értékesítési és digitális igazgatója; Pető Zoltán az MTVA program-főigazgatója és Prof. dr. Aczél Petra, az NMHH Médiatudományi Intézet kutatásvezetője beszélgetett a televízió és a streaming jövőjéről. 

Mi a TV ma: tartalomtípus, platform? 

Pető Zoltán, az MTVA program-főigazgatója számára a közös élmények és pillanatok együttesében gyökerezik maga a TV. “Az ember életében vannak olyan fontos pillanatok, amikor pontosan emlékszik arra, hogy hol volt és mit csinált. A tavalyi évben az MTVA  portfóliójába három nagy pillanat is kiemelkedő nézettséget hozott. Az egyik, amikor a magyar labdarúgó-válogatott kijutott az Európa-bajnokságra, a második, amikor Ferenc pápa másodjára is ellátogatott hozzánk Magyarországra, a harmadik pedig az ország születésnapja, amelyet minden évben tűzijátékkal ünnepelünk. Mindhárom műsorunk milliós nézettségen felül teljesített. Számomra ezek a közös pillanatok a TV” - mondta Pető Zoltán. Maga a televízió meghatározásánál azonban más nézőpontokat is figyelembe vehetünk. Angyalosy Eszter szerint a TV-t két irányból is fontos megvizsgálnunk. Az egyik a fogyasztók szemszöge, amely alapján a TV egy médium, ahol a felhasználó audiovizuális tartalmakat fogyaszthat, a tartalomszolgáltatók szempontjából pedig egy nehéz és gyorsan változó business. 

Létezik egyenlőség a streaming és a TV között? 

A streaming korának beköszöntével a televíziózás jelene és jövője is megkérdőjeleződik. A TV-csatornákkal ellentétben a streamingplatformok egyik legnagyobb húzóereje a reklámmentesség mellett a tartalmak közötti választás szabadsága, hiszen a felhasználó saját maga tudja kiválasztani, hogy mikor milyen típusú tartalmat szeretne fogyasztani az adott streamingszolgáltató kínálatából. A televízió esetében ekkora szabadságról nem beszélhetünk, mivel a fogyasztó azt a tartalmat tudja nézni, amit éppen az adott TV-csatorna műsorára tűzött. Lehetséges azonban, hogy a választás szabadsága egy idő után nyomasztóvá válik? “Az a szabadság, amit adnak a streamingszolgáltatók, hogy keresünk és szörfözünk, a magunk kedve szerint választhatunk tartalmat, sokak számára nehézséget jelenthet. A TV-nél ez nincs meg, ott nem kell keresnem, semmiféle külön erőfeszítést tenni, csak leülni a kanapéra és nézni az aktuális műsort” - emelte ki Csikesz Erika.

A másik megkülönböztető tényező maga a közönség. A televízió fő célközönsége ugyanis lokális; gondoljunk csak a hírekre vagy a közszolgálati csatornákra, amelyek műsorai a hazai vagy helyi történésekről, eseményekről számolnak be. Ezzel ellentétben a streamingplatformok főként nemzetközi piacra gyártják műsoraikat. Ezek alapján létezhetnek tipikus tévés és streamingtartalmak? “Azt gondolom, hogy egy hírközlő műsor relevanciája időben és térben limitált, ezért nem feltétlenül állja meg a helyét a streamingplatformokon. De vannak olyan szórakoztató, például zenés vagy táncos műsorok, amelyeiket olyan nagy piacokon, amelyek elegek ahhoz, hogy önmagában is érdekes legyen az adott műsor, lehet forgalmazni. Ez jelenleg három ilyen piacot jelenthet: az angol nyelvű piacot, ami egy globális piac; a spanyol nyelvű és az ázsiai piacot” - ismertette Angyalosy Eszter. 

Manapság több esetben is találkozhatunk azzal a bevett gyakorlattal, miszerint a különböző TV-csatornák is elindítják saját streamingplatformjaikat, ahová saját gyártású, jelenleg futó vagy korábbi műsoraikat töltik fel. A hazai streamingszolgáltatók kínálatában, a nemzetközi divattal ellentétben, igen népszerű ezen régebben futó műsorok feltöltése. A két szolgáltatás közötti különbség mégis abban rejlik, hogy bár a televízió kínálatában is megtalálhatók a globális szolgáltatók műsorai, éppen úgy, mint a streamingszolgáltatókéban, a streamingoldalakon a tartalom a felhasználó közreműködésével lekérhető, ami a TV esetében nem megvalósítható. 

A TV jövője 

Ahogy anno a TV megjelenésével a rádió, úgy a streaming térhódításával sokan a TV halálát jósolják. De vajon beteljesül a jóslat? Szakértőink szerint a TV és a streaming közötti választás is életkorfüggő. Ahogy a mai trendek is mutatják, a fiatalabb generáció a streamingplatformokat részesíti előnyben, a TV pedig inkább egy “seniorabb” médiumnak számít napjainkban. Ebből kifolyólag gondolják azt, hogy e kettő platform megfér egymás mellett. “Biztosan beszélgethetünk még tévéről 10 év múlva is” - mondták egybehangzóan a szakértők. Hozzátették, hogy bár a mai értelemben ismert TV funkciói átalakulhatnak, bizonyos tartalmak kiszorulhatnak a kínálatból, de a közös élményeknek, az akkor és most érzésének mindig helye lesz a televízióban.

süti beállítások módosítása