Távoktatási módszerek a Corvinuson - III. rész: Online e-learning kurzusok

shutterstock_439437442-min.jpg

A koronavírus miatt az ország egyetemei bezártak. Az épületeket nem lehet látogatni, az oktatás azonban március 23-án folytatódik. A hallgatók online formában folytathatják tanulmányaikat. Az ehhez szükséges módszertant az előrehozott tavaszi szünetben alakították ki. Hogyan oldják meg a távoktatást a Corvinuson? Mire kell számítaniuk a hallgatóknak? Cikksorozatunkban ezeknek járunk utána.

Hogyan működik a távoktatás? A Corvinuson három megoldási irányt dolgoztak ki, melyekből az oktatók az intézetvezetőkkel együtt maguk választhatják ki a kurzushoz leginkább illő megoldást. A három módszer közül az egyéni tanulás támogatása a legegyszerűbb, erről az első részben írtunk. A videó streaming módszer ennél időigényesebb, az oktatók saját eszközeik segítségével tesznek közre webkamerával készített felvételeket, a megoldási javaslatokat ebben a cikkben gyűjtöttük össze. 

A harmadik eset a teljesen online, e-learning kurzusok bevezetése, ennek módszertani hátterével foglalkozunk most. 

Online kurzusok (e-learning)

shutterstock_1523538194-min.jpgA teljes egészében online kurzusok (e-learning) létrehozása során az oktatóknak lehetőségük van új tananyagok létrehozására, melynek elsődleges felülete a Moodle lesz. E megközelítés igényli a legtöbb előkészületet és aktív oktatói munkát. A megoldás alkalmazását abban az esetben javasolja az Egyetem, amennyiben az oktató rendelkezik ilyen irányú előképzettséggel, tapasztalattal vagy az adott kurzushoz előre elkészített tartalmak is a rendelkezésére állnak. A Moodle felhasználói kézikönyve az oktatók segítségére lesz az esetleges önálló tananyagfejlesztésben.  

Hogyan hozható létre online tananyag?

  • Moodle lecke: online tananyag

moodle.pngMoodle: Online e-learning rendszer, melyet a Corvinus Egyetem a hagyományos kurzusok esetén eddig is használt. Jelentősége a távoktatás során felértékelődik, a Microsoft Office 365 csomag mellett a tanulás központi csatornája lesz.

Ez utóbbit minden egyetemi hallgató ingyenesen használhatja tanulmányai alatt, belépni a saját egyetemi e-mail címmel (keresztnev.vezeteknev@stud.uni-corvinus.hu) és a Cusman-rendszerhez tartozó jelszóval lehet. (kép: moodle)

A Moodle rendszer beépített tananyagfejlesztő eszközével létrehozhatók egyszerűbb, elsősorban szöveges és képes tartalmú tananyagok. A tananyagokon belül ellenőrző kérdések és egyéb elágazások is elhelyezhetők. Előnye, hogy a teljes feldolgozott tartalom online elérhető és otthonról is elkészíthető. Az oktatók a létrehozott tartalmakat később is elérhetik, így a visszarendeződés után is használhatóak lesznek, valamint a módszer alkalmazása jelentős elmozdulást jelent a személyre szabott oktatás felé.

shutterstock_1552141370-min.jpg

Hátránya, hogy online tananyagot létrehozni időigényes, valamint technikai háttértudást is igényel. Az oktatók számára az Egyetemen működő Tanárképző és Digitális Tanulási Központ (TDTK) a tananyag létrehozásához a háttéranyagok és felhasználói kézikönyvek mellett személyes támogatást is nyújt.

  • MOOC elemek beépítése

mooc-essentials-of-youth-policy.pngMOOC (Massive Open Online Courses): Nemzetközi tananyagmegosztó weboldal, ahol számos hazai és külföldi egyetem online kurzusai ingyenesen elérhetők. (kép: abroadship.org

Az oktatóknak lehetőségük van az online tananyagokba más egyetemek jól működő gyakorlatait is beépíteni. Erre nyújt lehetőséget a mooc.org weboldal, ahol jó minőségű és magas színvonalú anyagok érhetők el. Hátránya, hogy tartalmilag nem biztos, hogy teljes mértékben illeszkedik a kurzushoz, és a kezdési időpont is kötött lehet. A tananyagok elsősorban angol nyelven kerülnek fel ide.

  • Videók feltöltése a Moodle kurzusba

A Moodle felületen létrehozott tananyaghoz korábban elkészített és külső forrásokból elérhető videók feltöltésére is van lehetőség. Ezzel az oktató szöveges tananyagot vizuális formában is ki tudja egészíteni, a már elkészült anyagok esetén pedig az alkalmazása minimális befektetést igényel. Fontos, hogy a videók ne legyenek túl hosszúak, illetve érdemes hozzá tanulói tevékenységet is társítani (akár online teszt formájában), hogy a motiváció fenntartható legyen.

shutterstock_1150224587-min.jpg

Általános módszertani támogató anyagok online felsőoktatáshoz:

Alkalmazások, melyek a digitális projektmunkát segítik: Basecamp, Podio, Kickoff, Redbooth, TitanPad, Moodle, Google Apps for Education

Digital Project-Based Learning: 7 Tools for Student Collaboration

Hogyan tanítsunk YouTube-ról: 197 Digital Channels For Learning 

Az alábbi videó a tanítás különböző vetületeit veszi sorra.

Az alábbi cikk 10 fontos módszertani-szemléleti tanácsot foglal össze az online tanításról azoknak, akik most fognak bele.

Képek forrása: Shutterstock

A szakmai anyagot a Tanárképző és Digitális Tanulási Központ kollégái készítették, név szerint Bodnár Éva, Csillik Olga, Daruka Magdolna, Sass Judit, Vinczéné Fekete Lídia, Pálvölgyi Krisztián, Orbán Zsolt  és Balkányi Péter.

A sorozat első része itt, a második része pedig itt érhető el. Bármilyen hasznos észrevétel vagy a távoktatás során felmerülő egyéb jó gyakorlatok esetén keressetek minket Facebookon, hogy másokhoz is eljuttathassuk az ötleteket! ☺

süti beállítások módosítása