Az ízlelés tudománya – avagy sörkóstolás helyett érzékszervi minősítés
Interjú vírusról, vállalkozásról és egy innovatív vendéglátóipari ötletről a Senzorium alapító csapatával

felhaszn_4.jpg

Hazánkban nagy hagyománya van a borkóstolásnak, az elmúlt években pedig – a kézműves sörök előretörésével – a sörkóstolás is egyre nagyobb népszerűségnek örvend. De, mint azt mondani szokták: ennek is van tudománya. A Senzorium csapata mindenkihez közelebb hozza az érzékszervi minősítés szakterületét, és egy különleges, szórakoztató program keretében mutatja be számunkra a tudományág egyediségét.

Nyitrai Ákos, Borovnyák Dávid és Sztanyik Zsófia a Senzorium csapatának tagjai mind élelmiszermérnökként végeztek az akkori Corvinus élelmiszertudományi karán, vállalkozásukba 2020 elején kezdtek bele. Az ötletgazda, Ákos így nyilatkozott az elképzeléseikről:

"Szeretnénk megmutatni, hogy az érzékszervi minősítésnek komoly tudományos háttere van, és nagyon sokan nem megfelelően csinálják. Programjainkon szeretnénk bepillantást nyújtani a valódi érzékszervi minősítők munkájába. Rávezetjük őket, hogy a piacon hasonlónak gondolt, de mégis különböző termékek közötti különbségekre hogyan tudnak maguktól fényt deríteni, a márka, az ár és bármilyen egyéb befolyásoltság nélkül.

felhaszn_1.jpg

Fontosnak tartjuk a kóstolás mögött húzódó tudományos háttér bemutatását, hogy hogyan lehet statisztikai módszereket megfelelően alkalmazni egy-egy minősítés során. Ilyen technikával, ISO szabványokkal alátámasztva senki más nem kóstoltat. Érzékeltük, hogy az embereknek igénye van a minőségi szórakozásra, amely egyedi és testreszabható tud lenni.

Ha ilyenről kérdeznek, mindig a szabadulószobákhoz szoktam hasonlítani magunkat, amelyek szintén kisebb csoportok számára nyújtanak egyedi szórakozást.

Az ő példájukon keresztül is jól látható, hogy mennyire sokat és milyen gyorsan tud fejlődni egy ilyen szegmens, hiszen 2012-ben jöttek csak be hazánkba, mára pedig már több mint 50 szoba található Magyarországon."

De hogyan is néz ki a „tudományos sörkóstolás” a gyakorlatban? Teszem fel a kérdést Zsófinak, aki jelenleg is a Corvinus Vezetés és Szervezés mesterszakján tanultakat hasznosítja a vállalkozás fejlesztése során.

"Fehér paravánnal elválasztva ülnek a résztvevők, ezzel laborhoz hasonló körülményeket szeretnénk teremteni, minimálisra csökkentve a kívülről érkező ingerek befolyásoló hatását. Persze a vendégek szórakozni is jönnek, össze lehet kacsintani a velünk szemben ülővel, az alkalmak oldott hangulatban telnek.

felhaszn_2.jpg

Először egy rövid prezentációban mutatjuk be az érzékszervi minősítés és az éppen kóstolt termékkategóriához kapcsolódó alapvető tudásanyagot, ezalatt pedig kiosztásra kerülnek a kóstoltatott termékek is, amelyekből minden alkalmon hatfélével találkozhatnak a résztvevők. Az értékelés tableten folyik, minden termékről egy kilencfokú skála segítségével kell eldönteni, hogy számunkra hol helyezkedik el például íz, illat vagy épp konzisztencia terén. 

Az alkalom végén online és offline formában is visszacsatolást adunk a saját és a teljes csoport eredményéről, illetve fény derül a kóstolt termékekre is. Meglepő eredmények szoktak születni, sokszor még a saját vaktesztjeink során is."

Júliusban már a Senzoriumhoz is kezdenek visszatérni a baráti csoportok, vállalati csapatépítők, egyszóval mindenki, akit érdekel a sörkultúra és szeretne egy jót szórakozni. A 2020 első hónapjaiban indult vállalkozás csapatának viszont a vírushelyzet miatt hamar kényszerszünetet kellett tartania. Erről és a szórakoztató- és vendéglátóiparban tapasztalható nehézségekről mesélt Borovnyák Dávid, a Senzorium társalapítója.

"A tényleges működésünket január, február magasságában kezdtük meg, és bizony már március közepén le kellett mondanunk az előre foglalt alkalmakat a korlátozások miatt. A teljes működésünk beltéren zajlik, zárt térben, sok emberrel, így nyilván fel sem merült, hogy bármilyen módon folytatni tudnánk. Egészen július elsejéig kényszerpihenőn voltunk, azóta viszont az első visszajelzések, tapasztalatok bizalomra adnak okot, hiszen

szépen lassan visszatérnek a vendégek, érezhetően megunták már a bezártságot, abszolút nyitottak az alkalmakon való részvételre, a társas kapcsolatok felelevenítésére. 

Véleményem szerint a vírus legnagyobb gazdasági vesztesei a vendéglátóiparban az olyan – hozzánk hasonló – élményalapú szolgáltatások, mint például a szabadulószobák, élményfőzések, mozik, de akár a külföldiekre alapozó éttermeket is felsorolhatnánk. A helyzet megoldására természetesen nem létezik „jó képlet”. Az intenzív marketingtevékenység és az esetleges „visszacsalogató” árengedmények mellett a termékpaletta aktualizálását tartjuk nagyon fontosnak. Nyáron például az amúgy választható csokoládélikőrök helyett különféle gyümölcsös söröket minősíthetnek a résztvevők, például a nyár nagy durranásának számító málnás söröket."

Az agrárszektorban jellemzően a multinacionális nagyvállalatok uralják a terepet, fogalmazza meg Ákos, ám mindannyian nagy egyetértésben bólogatnak, amikor arról kérdezem őket: Érdemes volt-e belekezdeni egy saját vállalkozás építésébe, szinte közvetlenül az egyetemi éveket követően?

felhaszn_3.jpg

"Az egyetem számtalan ötletet, impulzust tud adni, az ember itt ismerheti meg igazán önmagát, ez pedig egy nagyon fontos része a vállalkozóvá válás folyamatának. A mentalitás alapja, hogy egy második gyerekként kell gondolnunk a vállalkozásunkra, hiszen az életünk részét képezi az alkalmazotti léttel ellentétben, ahol ötkor minden feltétel nélkül leteheti az ember a lantot. Néha sok, de ezt nem lehet máshogy csinálni."

"Fiatalok vagyunk, van eszünk és energiánk is. Úgy gondoltuk megpróbáljuk!"

Írásunk a Corvinus Tourism Club diákszervezettel közös cikksorozatunkban jelenik meg, amelyben volt- vagy jelenlegi Corvius-os hallgatók vendéglátóiparral és turizmussal kapcsolatos vállalkozásait mutatjuk be. Amennyiben szívesen viszontlátnál itt egy általad ismert Corvinus-os sztorit, vedd fel velünk a kapcsolatot a kozgazdaszonline@uni-corvinus.hu címen!

süti beállítások módosítása