Bringával Budapesten - a fenntartható városi közlekedés jövője

k_b_0070.JPG

Mire volt jó hatással a koronavírus az online kommunikáción és az internetes vásárláson kívül? Mi jelenthet megoldást egy zöldebb, fenntarthatóbb és élhetőbb fővárosi környezet megteremtésére? Milyen munkába járási támogatást várunk a államtól a közlekedést illetően? Fókuszban a budapesti kerékpározás kérdésköre.

2020.10.15. Írta: Barla-Szabó Zsófia, fényképezte: Bera Viktor, infografikák: Magyar Kerékpárosklub

A magyar felnőttek mintegy 71 százaléka szokott biciklizni, azonban mindössze 56 százaléka választ tudatosan fenntartható közlekedési módot (közösségi közlekedés, bicikli, séta) a mindennapokban - derül a Medián által készített friss kutatásból.

Bár azt hihetnénk, hogy a hazánkban megjelenő koronavírus járvány, a bővülő bicikliút hálózat és a pesti alsó rakpart megnyitása a gyalogosok számára

növelte a kerékpározási kedvet, a reprezentatív felmérésből kiderül, hogy 2020-ban a magyar felnőtt lakosság kisebb aránya pattan bringára, mint két évvel ezelőtt A többség (40%) elsődlegesen még most is autóval közlekedik, ezt követi a tömegközlekedés (26%), majd a kerékpározás (16%) és a gyaloglás (14%).

kep_1.png

A fővárosban viszont javult az arány a 2018-as 51 százalék helyett,  2020-ban már a felnőtt lakosság 57 százaléka biciklizik rendszeresen. Összességében javult a rendszeresen biciklizők, és csökkent az elutasítók aránya - míg 2018-ban a megkérdezettek fele (49%) soha nem ült biciklire, addig 2020-ban a az emberek többsége (57%) biciklizik 

A megkérdezettek 63 százaléka rendelkezik saját kerékpárral, és 75 százalékuk számára elérhető ez a közlekedési forma. Ehhez az arányhoz viszonyítva a cikk elején említett 71 százalékos kerékpározási arány meglehetősen magas - láthatjuk, hogy gyakorlatilag mindenki él a lehetőséggel, ha az adott számára.

kep_2.png

A felmérés a nem, kor, iskolai végzettség és az állandó lakóhely típusa szerinti statisztikákra  is kitér. Megtudhatjuk, hogy a felnőtt férfiak nagyobb százaléka biciklizik, mint a nőké, és nagyobb a kerékpározók aránya a diplomások között, a kisebb falvakban és városokban, valamint a fiatalok között. Ha megvizsgáljuk a jogosítvánnyal rendelkező teljes lakosság (72%) és a biciklivel legalább hetente közlekedő felnőttek arányát (70%), hasonló számokat kapunk.

A kutatásból kiderül az is, hogy a mindennapi biciklihasználatra motiváló tényezők közül az egészségmegőrzés, a szabadság és a rugalmasság a legfontosabbak a magyarok számára.  A legjelentősebb eltántorító erőnek pedig az utak nem megfelelő szélessége és minősége mellett a tárolási lehetőségek hiányát és a sofőrök figyelmetlen és felelőtlen közúti magatartását gondoljuk. Ezen kívül többségünk igényelné, hogy az állam anyagilag is támogassa a munkahelyükre kerékpárral közlekedőket.

b_v_192.jpg

Végezetül pedig nézzünk néhány vitathatatlan előnyt, amelyeket bringásként te is élvezhetsz a mindennapokban.

Testmozgás

Amellett, hogy a biciklizés üdítő aktivitás lehet az egyébként monoton ülőmunkát végzőknek, kitűnő mozgás állóképesség-növelésre, általános alakformálásra és izmosodásra is. A rendszeres kerékpározás növeli a tüdőkapacitást, javítja a mozgáskoordinációt, zsírt éget, és a kisebb ízületi igénybevételnek hála kímélőbb sportolási opció lehet, mint a futás vagy a súlyzós edzés.

Felfedezés

A biciklizés a felfedezés örömét adja. Fél évig tömegközlekedéssel járva,  a város egy részét mindig csak ugyanazon perspektívából láttam. Mivel Újbuda-központnál minden nap fel-, a Fővám téren pedig leszállva gyakorlatilag átsuhantam a terület alatt, esélyem sem volt felfedezni azokat a keskeny utcácskákat, eldugott kávézókat és impozáns épületeket, amelyeket azóta, nap mint nap érintek biciklizés közben. 

Social distancing

Bár a villamoson való olvasgatásnak is megvannak az előnyei, úgy gondolom, hogy főként egy ilyen járványügyi helyzetben különösen előnyös, ha nem a tömött hármas metrón zötykölődünk át a fél városon - napi kétszer. Az érintkezések gyakorlatilag minimálisra csökkenthetők, ha tömegközlekedés helyett a biciklit választjuk.

Kötetlenség

Éjfélkor, a buli beindulásával egy időben elmegy az utolsó busz, a következő csak kora reggel érkezik majd, és a legjobb haverod nem ér rá elugrani érted… Kihagyod a fénypontot, vagy beáldozod azt a pár óra alvást és inkább kimerülten mész dolgozni másnap? Ismerős a dilemma? Biciklivel közlekedve mindentől és mindenkitől függetlenül, kötetlenül mozoghatsz!

Gyorsaság és kiszámíthatóság

Biciklivel közlekedni gyors és kiszámítható. Nincsenek forgalmi dugók, nincs terelőúton közlekedő metrópótló autóbusz, késő villamos és pályakarbantartás a metróvonalon. Előre kitapasztalt útvonalaidon csak tőled függ a tempó, és a belvárosban a reggeli csúcsforgalom közepén garantáltan gyorsabb leszel, mint tömegközlekedéssel.

Közösségépítés

A kerékpározás jó hatással lehet nem csak fizikai egészségedre, de mentális jóllétedre is. Társasági tevékenységként a biciklizés kiváló szociális esemény is: tökéletes családi vagy baráti program, ötletes randi vagy csapatépítő lehet közösen, két keréken felfedezni egy erdei tanösvényt vagy a belváros rejtett utcácskáit.

Megtakarítás

Bár egyetemistaként meglehetősen kedvezményesen juthatunk BKK bérlethez, hosszabb távon méginkább pénztárcabarát megoldás lehet beruházni egy biciklire. A jól karbantartott bringa akár évtizedekig szolgálja gondos tulajdonosát, üzemanyagot, parkolási díjat és menetjegyek, bérletek tömkelegét spórolva meg neki.

Környezettudatosság

Ha autózás és tömegközlekedés helyett a biciklit választod, nem szennyezed a levegőt és zajt sem keltesz, kerékpárod alapanyagai pedig szinte teljes egészében újrahasznosíthatók, veszélyes hulladékká alakuló alkatrészei nincsenek. Mindezzel hozzájárulsz egy zöldebb és fenntarthatóbb közlekedési modell megalkotásához és Földünk megóvásához a jövő generációi számára.

süti beállítások módosítása