Ingyenesen tanulhatnak angol nyelvű képzésen is az újonnan felvett ösztöndíjas hallgatók 2021 szeptemberétől a Corvinuson, ugyanis a Corvinus Ösztöndíj felmenő rendszerben az idegennyelvi hozzájárulást is fedezni fogja. A reform hátteréről Dr. Szabó Lajos oktatási rektorhelyettessel beszélgettünk.
2021.02.10. Írta: Szabó Judit
Az idegennyelvi hozzájárulási díj 2012 óta létezik, ekkor módosították ugyanis a Felsőoktatási törvényt, melyben maximalizálták a képzések önköltségének nagyságát. Az egyetemek azóta alkalmazzák ezt a többletszolgáltatási díjat, melynek jelenlegi összege egyetemenként változó, többnyire a képzés önköltségéhez igazodik.
A Corvinus fenntartóváltása után megszűntek az államilag finanszírozott képzések, ennek helyét a Corvinus Ösztöndíj vette át, ami továbbra is biztosítja a hozzáférést az ingyenes felsőoktatáshoz. A megújulás hirtelen sok változást hozott a hallgatók számára is, ezért a fokozatos átmenet első lépésben az új ösztöndíjas és költségtérítéses képzés több elemében hasonlított az állami finanszírozott-költségtérítéses rendszerhez. Egyik ilyen elem, hogy az angol nyelvű képzést választóknak itt is idegennyelvi hozzájárulást kellett fizetniük.
Dr. Szabó Lajos oktatási rektorhelyettes szerint az egyetem vezetősége folyamatosan dolgozik azon, hogy a legkiválóbb hallgatók számára még jobb, még vonzóbb lehetőségeket biztosítsanak az oktatás, a tehetséggondozás, valamint az ösztöndíj rendszer területén is. “Ennek eredményeképp indult el a kezdeményezés, hogy a Corvinus-ösztöndíj egy átfogó, a teljes oktatási-képzési költségre kiterjedő támogatást biztosítson. Az egyetem fenntartói feladatait ellátó Maecenas Universitatis Corvini Alapítvány kuratóriuma pedig partner volt ebben és a plusz forrást az egyetem részére bocsátotta.”
Ezáltal az önköltséges képzés és az idegennyelvi hozzájárulás díját egyetlen tételben egyesítette az egyetem: aki elnyeri az ösztöndíjas képzést, az ténylegesen ingyenesen tanulhat magyar és angol nyelvű szakokon egyaránt. Aki pedig önköltséges finanszírozási formában kezdi meg tanulmányait, annak a költségeiben nem lesz változás.
Ez a reform talán még nagyobb motiváló erővel szolgálhat az angol nyelvű szakokon tanuló hallgatók számára Dr. Szabó Lajos szerint, hiszen a teljes képzési díjuk fedezve lesz, ha az évfolyam legjobbjai közé kerülnek. Ezzel a teljesítményalapú rendszerre építő megoldással pedig a kiváló teljesítményű hallgatók számára biztosított a valóban ingyenes képzés lehetősége.
A felsőoktatásban minden változás felmenő rendszerben történhet, így az idegennyelvi hozzájárulás eltörlése is először a 2021 szeptemberében alap- és mesterképzést kezdő hallgatókat érinti, vagyis nem vonatkozik azokra, akik már korábban kezdték meg tanulmányaikat. A változás felmenő rendszerben történő bevezetése azt az elvet követi, hogy mindenki azon feltételrendszer mentén végezheti tanulmányait, amilyen rendszerben elkezdte azt és vállalta ezen feltételek melletti tanulmányi kötelezettsége teljesítését.
A változtatás céljáról Dr. Szabó Lajos így nyilatkozott:
Hangsúlyozni szeretnénk azt, hogy folyamatosan fejlesztjük az angol nyelvű képzéseinket, és ezáltal itt is megvan a tényleges ingyenes tanulási lehetőség, nem kell ezért a hallgatóknak külföldre utazniuk.
Emellett az angol nyelvű szakok tanterveibe beépítenek egy külföldi mobilitási ablakot, azaz a hallgatóknak lehetőségük lesz egy vagy akár két félévet külföldi partneregyetemeken tölteni. 2021 szeptemberétől – illetve a koronavírus-járvány elmúltával - remélhetőleg a külföldi hallgatók is újra személyesen jelen lehetnek, így itthon is nemzetközi környezetben lehet tanulni, így a külföldi hallgatókkal való együtt tanulás és a külföldön töltött félév vagy félévek mellett a teljes tandíjmentesség is az angol nyelven tanuló hallgatók rendelkezésére áll.
Kép: Taxner Tünde, Közgazdász
A jövőben további szakoknál várható az angol nyelvű képzés indítása, hiszen a jelenlegi területek között is van olyan, ahol a forrásanyagok – könyvek, cikkek, tanulmányok, esetpéldák – többsége angolul érhető el, és a gyakorlatban is elvárt a szakma angol nyelven történő művelése. A szakmegújítási folyamat emellett új tanterveket és újfajta oktatási módszertanok alkalmazását jelenti, ahol a hallgatói kompetencia fejlesztése áll a középpontban.
Dr. Szabó Lajos szerint jövőbeli terv a végzős hallgatók kimeneti kompetenciájának mérése is, ami nemcsak visszacsatolásként szolgálna az egyetemnek a célok eléréséről, hanem a hallgatókat is gazdagítaná egy kézhez kapott kompetenciaprofillal. Innen már csak egy lépés a bemeneti kompetenciafelmérés, ahol természetesen nem csak az egyetem részéről elvárt készségek és képességek kerülnének górcső alá, hanem a hallgatóban rejlő potenciál kiaknázásán lenne a fókusz.
Új hallgatói szolgáltatásként tehát a fejlesztési tervek között szerepel egyfajta karriertanácsadás és metorálás is, amely javaslattal szolgálna a hallgató számára a pályaorientációban is, például a szakkollégiumok, diákszervezetek, extra tárgyak, specializációk közötti választás tekintetében.