„A saját retorikámat arra építem, hogy lifteztetem a közönség gyomrát” – a Sziget speakere a Corvinuson

dsc_6203_66_3.jpg

Mi a közönség meggyőzésének a titka? Mire figyeljünk oda, ha emberek ezrei előtt beszélünk, és hogyan lehet legyőzni a lámpalázat? Szűcs Gergely, a Sziget Fesztivál speakere többek között ezen témákról is beszélt a Budapesti Corvinus Egyetemen tartott előadásán.

Írta: Kalánová Barbara; borítókép: Hegedüs Krisztián

Szűcs Gergelyt valószínűleg Magyarország egyik legnagyobb fesztiváljának színpadáról ismerheti az egyetemi hallgatóság, azonban a Sziget Fesztivál programjainak vezetése csak az egyik munkája a sok közül. Egyetemi oktató, kommunikációs tréner, szabadúszó műsorvezető és a Metorika alapítója. Szabó Kincső egyetemi oktató meghívására érkezett a Budapesti Corvinus Egyetem kommunikáció- és médiatudomány elsőéves mesterszakos hallgatóihoz a Meggyőző kommunikáció és retorika kurzus egyik órájára, hogy megossza a nyilvános beszédben szerzett tapasztalatait.

dsc_6218_70.jpgA képen Szabó Kincső és Szűcs Gergely, fotó: Hegedüs Krisztián

Szűcs Gergely kommunikációs tréningekkel, tanácsadással foglalkozó cége, a Metorika a meta és retorika szavak összeolvadásából kapta a nevét abból fakadóan, hogy a személyközi, a nyilvános és a márkakommunikáció is kiegyensúlyozottan figyelmet igényel. A kommunikáció tehát nem csupán a fogyasztóra terjed ki, hanem a kollégáinkra és a partnereinkre is.

Egy rendkívüli trauma történt velem pár héttel ezelőtt – a közönség figyelmének megragadása érdekében ezekkel a szavakkal kezdte előadását Szűcs Gergely. A kommunikációs tréner frissen szerzett vezetői engedéllyel gazdasági totálkárra törte saját járművét, éppen akkor, amikor önvezető autók demonstrációjának moderálására igyekezett. A balesetben szerencsére senki sem sérült meg, azonban a kommunikációs tréner az előadáson még hitelesebben tudta képviselni, hogy az önvezető autók biztonságosak. 

Jégtörő céllal őszintén vallott a közönségnek: hölgyeim és uraim, mi sem bizonyítja a mai napot bemutatásra kerülő technológiák jelentőségét, mint az út szélén található roncs, ami miatt ezúttal is elnézést kérek. 

A felvezető beszéd után a hallgatókkal közösen elemezte ki az általa elmondottakat. Figyelmeztetett arra, hogy közönséget sokkoló információval viszonylag ritkán nyissunk, amikor prezentációt tartunk, vagy rendezvényen adunk elő, ugyanis annak megvan a saját helye, célközönsége.

A saját retorikámat sokszor arra építem, hogy lifteztetem a közönség gyomrát, hogy az egyik pillanatban komoly szakembernek, a másikban bohócnak lássanak. Az emberekben így rögtön felmerül a kérdés, vajon melyik lehetek valójában. Ha ezt a kérdést szimpatikusan meg tudom válaszolni, akkor hirtelen elkezdek velük kapcsolódni

– magyarázta Szűcs Gergely. Szakmai tapasztalatain keresztül világított rá, hogy miről hogyan érdemes meggyőzni a célközönséget, legyen szó akár egy vegánságot hirdető influenszerről, akinek családja elkezd húst fogyasztani, és emiatt veszélybe kerülhet a hitelessége, vagy egy új klinikához csatlakozó nőgyógyász, aki a közösségi médiában mutatkozik meg a közönségnek. A cél eléréséhez Arisztotelész retorika háromszögének elemeit megszemélyesítő Pátosz Pannát, Étosz Évát és Logosz Lajost hívja segítségül. Pátosz Panna a kommunikáció által kiváltott érzelmi hatást, Étosz Éva az előadó énmárkáját, reputációját, Logosz Lajos a kommunikáció érveit és tisztán érthetőségét értékeli.

dsc_6179_56.jpgFotó: Hegedüs Krisztián

Tedd fel a kérdést, mit várhat el tőled a közönség! Pátosz Pannát például az érdekli, milyen erényeid vannak, ami az érzelmekre való ráhangolódásról szól. Gondold végig, hogy a képzeletbeli érzelmi skálán hol helyezkedsz el, és az ideális arany középúttól melyik irányba billensz: vagy túl érzelgős a beszéded, vagy hiányos ebből a szempontból. Ugyanígy végezz nagyon szigorú önelemzést mindhárom tényező kapcsán

tanácsolta a kommunikációs tréner. Logosz Lajosnál a tények számítanak. Egy prezentációban például racionális érveléssel, számadatokkal tud a beszélő számára bizonyítani. Étosz Évát a hiteles előadó tudja levenni a lábáról az énmárkájával, a reputációgondozással és az önmarketinggel.

A két különböző eset említése után Szűcs Gergely azt is elárulta, hogy mi lesz náluk a befutó megoldás. Például hogyan nézzen ki a nőgyógyász Instagram live videója az orvosi rendelőből? Étosz Éva kedvéért bemutatkozik az orvos, hogy szakmaiságát bizonyítsa, és felhívja rá a figyelmet, hogy egy új technológiát alkalmaz az ultrahangvizsgálatban. Hogyan érje el, hogy érdekelje a célközönséget a téma? Az üzenetbe bele kell ágyazni, hogy miről szól a nőgyógyászati vizsgálat: a megalapozott döntés előkészítéséről, mint például a felmerülő problémák miatti azonnali beavatkozásról. Onnantól kezdve, hogy a közönség érti a mögöttes ügyet, elérte Pátosz Panna elégedettségét.

Az influenszer esetében a tekintély megtartását segíti az igazság beismerése, valamint a jelenlegi szituáció őszinte felvállalása, vagyis hogy megosztja a közönséggel a családi étkezés részleteiben felmerülő ellentétet. A harmadik összetevő a mögöttes ügy megindoklása, például, hogy gyermekének kellő szabadságot biztosít azzal, hogy rábízza a választást, és engedi, hogy saját tapasztalatai alapján döntsön.

Szerintem attitűd kérdése, hogy hogyan állok hozzá a kommunikációhoz. Dönthetek úgy, hogy lenyűgöző vagyok, és megeszem reggelire a közönségemet. Dönthetek úgy is, hogy egy borzasztóan szorongó ember vagyok, aki valamitől védi magát. Ettől a két véglettől azzal tudod megmenteni magad, hogy meta szinten kielemzel mindent a kommunikációdban

dsc_6118_28.jpgFotó: Hegedüs Krisztián

– árulta el Szűcs Gergely. Megkülönböztette a beszédek, az előadások folyamán sokakat érintő lámpaláz három típusát, amelyek az ambíción, a dominancián és státuszon alapulnak. Ambíció alapú lámpaláznál a beszélő attól fél, hogy nem fog jó munkát végezni. A dominancia típusúnál a beszélő szorong amiatt, hogy nem lesz elég érdekes vagy vonzó a közönsége számára. A státuszvédés miatti lámpaláz lényege pedig, hogy a beszélő attól tart, a közönség hosszú távon megbélyegzi és ez hatással lesz a hétköznapi működésére. 

Ha őszintén be tudod magadnak vallani, hogy melyik lámpalázzal küzdesz, az már nagy segítség, ugyanis tudod, hogy min fejlessz. Ambíció alapú lámpaláz esetén gyakorold be a beszédet, ha a dominanciáról van szó, tisztázd magadban, hogy milyen komplexusok állhatnak a háttérben. A státusz alapú lámpaláznál pedig ismerd be azt a státuszt, amit védesz

– ajánlotta a kommunikációs tréner. Szűcs Gergely Instagram-oldalán is aktívan ad tanácsot a különböző kommunikációs problémákra, és válaszol a nyilvános beszéddel kapcsolatos felmerülő kérdésekre.

Retorikai eszköz: jégtörés

Beszéd vagy prezentáció nyitánynál egy váratlan történet, poén, helyzetkezelés, ami oldja a teremben lévő feszültséget és közvetlenebb perszonát kölcsönöz a rétornak. 

Retorikai eszköz: transzparencia és önreflexió 

Beszéd vagy prezentáció során a saját működésére, érzelmi állapotára hivatkozni képes, önelemző rétor megbízhatóbb és közvetlenebb karakter képét nyújtja. Az őszinteség, a valódi motiváció bemutatása, a gyarló emberi viselkedési forma felvállalása azt üzeni a közönség, hogy a rétor közülük való, nem gondolja magát különbnek, ezzel pedig csökkenti a tekintély távolságot a közönség és közte. 

süti beállítások módosítása