Kéz a kézben a tehetséggondozás és az esélyegyenlőség - Rászoruló fiatalok a Corvinuson

takacs.png

Sikeres évet ünnepeltek az Illyés Gyula Program érintettjei, az egyenlő versenyfeltételeket biztosítani kívánó kezdeményezésben részt vevők már teljesítették az idei érettségi vizsgák első kihívásait. 

Írta: Máriássy Fruzsina, Borítókép: Hegedüs Krisztián

A hátrányos helyzetű fiatalok felzárkóztatása céljából indított Illyés Gyula Program évzáró ünnepségét tartották meg a Budapesti Corvinus Egyetemen. A program olyan már érettségizett, hátrányos helyzetű fiataloknak segített újra felkészülni a megmérettetésre, akiknek az egyetemi felvételi teljesítéséhez magasabb pontszámot kellett elérniük. Az eseményen részt vett Takáts Előd, az egyetem rektora, a programban lévő diákok, tanárok és mentorok, illetve Illyés Mária, a program névadójának lánya is. Takáts Előd megnyitó beszédében elmondta, hogy a névválasztást Illyés Gyula “A puszták népe” című műve ihlette, amiben az író kontrasztba helyezi a magyar nagyszerűséget saját hátrányos helyzetével. A rektor továbbá kiemelte, hogy a kezdeményezés megvalósításához mindenki összefogása és elhivatottsága kellett, hiszen egy égető problémára keresnek megoldást. A magyar közoktatásban a hátrányos helyzetű diákok nem, vagy csak nehezen tudják megugrani a magas ponthatárokat, ezért az egyetem kis lépésekkel törekszik a helyzet javítására. 

Az évzáró eseményen a programban részt vevő tanárok és mentorok összegezték tapasztalataikat és élményeiket. Úgy érzik, hogy a közös munka során nemcsak a diákok fejlődtek, hanem ők és az egyetem is sokat kapott a fiataloktól. Takáts Előd szerint a Corvinus nem attól válik elitté, hogy drága ruhában és órában kell megjelenni, hanem attól, ahogyan néz a világra, és amilyen aspirációkkal tekint a jövőre. 

Az egyik mentor elmondta, hogy általában a szülők kérik fel őt a gyerekek korrepetálására, azonban az itt megismert fiatalok elhivatottsága és motivációja számára kiemelkedően pozitív élményeket okozott. Tehetségüket több területen is bizonyítani tudták a diákok idén: az oktatók bevezettek egy új rendszert a nyelvi felzárkóztató kurzusokon, amelybe év elején az Illyés Gyula Programban részt vevő diákokat is integrálták a külföldi hallgatókkal együtt. Az összes nyelvtanár biztosított minden magyar és külföldi diák számára egy írásbeli és szóbeli visszacsatolást, ami hozzájárulhat további fejlődésükhöz. A diákok egymást segítették a nemzetközi környezetben, sok közös törekvés volt megfigyelhető az év során. 

Illyés Mária büszke arra, hogy édesapja nevét vette fel a program, úgy véli, teljesen beleillik abba a gondolatkörbe, amiben Illyés Gyula az egész életét élte. Szerinte ha van olyan személy, akinek esélyegyenlőségi programra lett volna szüksége, az az édesapja, hiszen hátrányos helyzetéből kitörve beiratkozott a párizsi Sorbonne Egyetemre, eközben franciául próbált írni és publikálni, és kétkezi munkával tartotta el magát. 

illyes_mari.pngKép: Lugosi Péter

Farkas András, a program egyik résztvevője elmondta, hogy a mentorok, tanárok segítségével és a kitartó felkészülés eredményeképp a matek érettségijét a korábbi 34 százalékról 80 százalékra sikerült javítania. Ez már ötös osztályzatot jelent, ami segíti őt az Óbudai Egyetem Műszaki menedzser alapképzésére zajló felvételijében. András emellett angol nyelvből is tett érettségit, amit 60 százalékra teljesített, miután az elmúlt öt évben nem volt lehetősége gyakorolni a nyelvet. Kiemelte, hogy a teljesítményében nagy szerepet játszott a nemzetközi környezet, hiszen a nyelvi órák a külföldi hallgatókkal közösen zajlottak, így a tanuláson kívül is sokat beszélgettek, segítették egymást, amivel fejlődött a tudásuk. 

A hátrányos helyzetűeknek szóló program jövőre is indul, és várja a motivált jelentkezőket, akik a továbbtanulás céljából szeretnének felzárkóztatásban részesülni. Takáts Előd kiemelte, hogy az egyetem jövőjében a tehetséggondozásnak és az esélyegyenlőségnek kéz a kézben kell járnia, és ilyen motiváltsággal kell előre tekintenie.

süti beállítások módosítása