Emlékmozaikok a Közgázról

Interjú-sorozatunk keretében az egyetem egykoron végzett hallgatóit keressük fel, akik karrierje és életútja példaképül szolgálhat a Corvinus jelenlegi tanulói számára. Ezúttal Hirschler Richárd újságíróval beszélgettünk, aki 2003 és 2011 között a HVG Online főszerkesztője volt, korábban pedig a Világbanknál is dolgozott.

dsc04379.jpg

Ha jól tudom, Ön a Corvinus elődintézményében, a hajdani Marx Károly Közgazdaságtudományi Egyetemen szerzett diplomát. Milyen szakon tanult?

Pénzügy szakon végeztem, 1962 és 1966 között - ma ez már ez történelem. Bár nem vagyok Marx híve, sajnálattal hallottam, hogy azóta eltávolították a szobrát az aulából. Miután megszereztem a diplomámat, a Külkereskedelmi Banknál helyezkedtem el, de a banki munka, mint utóbb rájöttem, távol állt tőlem. Nem tudtam hozzászokni a reggeli érkezést regisztráló blokkoló órához, és számomra unalmas pénzügyi műveletekkel foglalkozni.

Igyekeztem más irányba orientálódni. Ekkor már 1968-at írunk, akkor indult be a gazdasági reform, és mint megtudtam, néhány, politikai nézetei miatt marginalizálódott, tehetséges ember, kihasználva a megenyhült légkört, elhatározta, olyan napilapot indít, amely kifejezetten gazdasági hírekkel és elemzésekkel foglalkozik. Megindult a lap előkészítése, ebben kezdettől fogva részt vettem. 1969-ben azután megjelent a Világgazdaság, a „zöld újság” első száma, Gyulai István lett a főszerkesztő. A napilap egyébként mindmáig megjelenik. Eleinte fordítottam az angol nyelvű gazdasági híreket, de nem sokkal később már önálló cikkeket is írtam. Máig emlékszem, első saját írásom a jugoszláv önigazgatásról szólt. Hamarosan jelentkeztem az újságírói iskolába, ám felvételemet egy régi jó elvtárs, Földes György megakadályozta, de még arra is volt energiája, hogy eltávolítson a Világgazdaság szerkesztőségéből.

Mi késztette erre?

1959-ben iskolai kirándulást szerveztek az NDK-ba, és amikor Kelet Berlinbe értünk, megléptem és átszöktem Nyugat-Berlinbe, ekkor ugyanis még nem állt a fal a két városrész között. Hosszas várakozás után megkaptam az angol vízumot és kiutazhattam a Londonban élő rokonaimhoz. Ám nem ízlett az emigráció keserű kenyere, és két évvel később hazajöttem. Szerencsém volt, mert édesapám befolyásos orvos volt – még a múlt század 30-as éveiben belépett az illegális Kommunista Pártba. Elintézte, hogy ne börtönözzenek be, hiszen akkor még működtek a statáriális bíróságok Magyarországon. Persze vezekelni kellett, egy évet segédmunkásként dolgoztam a Kőbányai Gyógyszergyárban, de utána „megbocsátottak”, sőt, egyetemre is járhattam. Felvételt nyertem a Közgázra, igaz, az akkoriban divatos külkerszakra nem vettek fel, de a pénzügyre igen.

Az „elintézésről” eszembe jut egy ismert történet, Az egyik, ’56-os megtorlásokban irányító szerepet játszó politikus lánya is annak idején a Közgázra járt. Apukája felhívta az egyetem dékánját és bejelentette: „A lányom csütörtökön délután kettőkor fog vizsgázni, nagyon kérem, hogy semmifajta előnyben ne részesítsék!” A dékán értett a szóból, a lány jelesre vizsgázott. Így működött akkoriban a rendszer.


Mi történt ezután?

Távoznom kellett, mint megbízhatatlannak, ugyanakkor felvettek egy külker céghez és kisebb kitérőkkel néhány év múlva visszakerültem a Világgazdasághoz. Amikor Vince Mátyás vezetésével, 1979-ben megalapítottuk a Heti Világgazdaságot, jó néhány évig én vezettem a nemzetközi rovatot. Később, 1985-ben főszerkesztő-helyettesnek neveztek ki, ám ez azzal végződött, hogy két évvel később az „eszem-nemeszempé”, ahogy az MSZMP-t neveztük, kirúgatott. Amikor a Kereskedelmi Kamarában átadták az elbocsátó szép üzenetet, azaz a felmondó levelet, a kamara főtitkára, akit egyébként jól ismertem, megjegyezte: „Hirschlerkém, ez itt nem a Madison Avenue!” A párt Agitprop osztályának ugyanis nem tetszett, hogy HVG-ben – amikor a főszerkesztő távol volt és én irányítottam a lapot - sorra jelentek meg olyan cikkek, tudósítások, amelyek túllépték az általuk megállapított, igaz, folytonosan változtatott, tűrési határt. A laptól nem távolítottak el, tehát munkatársként ott maradhattam.

Ebben a minőségben néhány társammal együtt egy munkacsoportot hoztunk létre. Dolgozatot írtunk arról, hogy milyen káros az állandó belepofázás az újságírók munkájába és milyen intézkedésekkel kellene véget vetni a sajtócenzúrának Magyarországon. Az előzménye az volt, hogy közgazdászok Fordulat és Reform címen írtak egy tanulmányt, de egyik lap sem volt hajlandó leközölni, a rádióról vagy a tévéről nem is beszélve. Ekkor merült fel, részükről is, hogy a nemcsak a gazdaság, a sajtó is reformra szorul. Gyűjtöttük a támogatói aláírásokat – ebben aktívan részt vett a Közgazdásztól Molnár Gabriella –, és gyakorlatilag a média színe-java a mi oldalunkra állt. Az írásunkat beolvasták a Szabad Európa Rádióban és a BBC-ben, illetve megjelent az emigráns Irodalmi Újságban is. Végül létrejött egy csoportosulás, a Nyilvánosság Klub, amely később egyesület formájában harcolt a sajtószabadságért.

A nagy kelet európai változások nyomán megélénkült a nyugati világ érdeklődése a térség iránt. Kaptam egy egyéves ösztöndíjat a Stanfordi Egyetemre, majd nem sokkal később a washingtoni Világbanknál tudtam elhelyezkedni, egy hírlevelet kellett szerkesztenem. Ez volt a Transition (Átmenet), amely a rendszerváltás gazdasági, szociális, kulturális és egyéb oldalaival foglalkozott. Szerénytelenség nélkül mondhatom, sikeres kiadványnak bizonyult, 15 éven át havonta megjelent. Ezután 2003-ban a szerződésem lejárt, viszont kaptam egy vonzó ajánlatot a HVG kiadójától: szerkesszem a hvg.hu hírportált. Egy remek újságírói csapat élén 2011-ig töltöttem be ezt a posztot.

Térjünk vissza a Heti Világgazdaság megalapításához. Ez hogy történt?

A Világgazdaság kevés magánemberhez jutott el, mivel már abban az időben is nagyon drága volt az újság, viszont a vállalatokon kívül a nagykövetségek is megkapták. 1979-ben egy magyar kereskedelmi küldöttség ment Moszkvába, ahol a szovjet küldöttség szóvá tette, hogy a vártnál kevesebb almát szállított a magyar fél. Erre az volt a válasz, hogy rossz volt az évi termés, mire az oroszok elővették a Világgazdaság cikkét, miszerint az NSZK-ba bőséges magyar almaszállítmányok indultak. (Abban az időben bilaterális számlákat használtak, mivel sem a rubel, sem a forint nem számított konvertibilis valutának. Voltak tételek, amelyeket el lehetett adni Nyugaton is, például a húst, a gabonát, a gyümölcsöt – ezek mentek a dollár-elszámolásba, a többi pedig a rubel-elszámolásba. A magyarok úgy trükköztek, hogy igyekeztek mindent belenyomni a rubel-elszámolásba, ami eladhatatlan volt a nyugati piacon - A szerk.)

dsc04390.jpg

A magyar gazdasági vezetők zavarba jöttek, a reakció pedig az volt, hogy a hírvivő a hibás, tehát tiltsuk be a Világgazdaságot. Végül a reformereknek ezt sikerült megakadályozni. Kompromisszum született. A Világgazdaságra rákerült, hogy „belső használatra”, ettől kezdve a követségek nem kapták meg. De hogy mégse tűnjön el a lap nyomtalanul, úgy gondolták, legyen helyette egy „alibi-újság”. Ennek szánták a Heti Világgazdaságot, azt hitték, ezt úgysem fogja olvasni senki sem. Ám a Vince vezette szerkesztőség keresztül húzta ezeket a számításokat.

A HVG jelszava az lett, hogy „sok hír, kevés szóval”. Akkoriban ez volt az egyetlen hetilap, amelyik tartózkodott a politikai lózungoktól és tényeket közölt. És igyekezett tágítani a cenzúra határait. Amikor például 1980-ban Lengyelországban megalakult a Szolidaritás – ez egy független szakszervet volt, saját hetilappal –, a HVG felvette velük a kapcsolatot és írtak is hozzánk cikkeket. Ebben az időben én is többször ellátogattam Gdańskba, és is készítettem interjúkat a vezetőkkel. Egyszóval rengeteg dolgot megírtunk, amit más újságok nem, amikor pedig rajtam múlt, én is ütögettem a szögeket a rendszer koporsójába.

Ezt hogy érti?

Magyarországon akkoriban öncenzúra működött, az újságok főszerkesztői az MSZMP tagjai voltak. Minden héten tartottak egy főszerkesztői értekezletet, ahol a Kommunista Párt erre kijelölt emberei lehordtak vagy dicsértek, aszerint, hogy az egyes lapok mennyire bíráltak vagy törleszkedtek. Hivatalosan tehát nem volt cenzúra, a főszerkesztőknek kellett meghúzni a határokat, ezt nevezzük öncenzúrának. A HVG főszerkesztője próbált a határig elmenni, illetve tágítani azt. Távollétében, mint főszerkesztő helyettes ügyködtem, ilyenkor igyekeztem minél több kritikus cikkel, tudósítással feltölteni a hetilapot. Ezt tűrték egy ideig a pártközpontban, bár állandóan hívogattak telefonon és ilyenkor igazoló jelentéseket kellett írni. Végül betelt nekik a pohár, ekkor eltávolítottak erről a posztról.

Tagja volt a Közgazdász szerkesztőségének?

Egyetemista koromban nem készültem újságírónak, nem voltam a szerkesztőség tagja, írásaim sem jelentek meg. Ráadásul a hatvanas években a Közgazdász még egyértelműen a Kommunista Párt és a KISZ szócsöve volt, ezért inkább távol tartottam magam tőle. Igazán a rendszerváltás előtti években kerültem kapcsolatba az újsággal, változást akaró újságíróival. Ekkor számos tudósítás jelent meg csoportunk nyilvános szerepléseiről, többek között arról, amikor 1988. január 14-én a Magyar Újságírók Szövetsége székházában felhívást intéztünk egy új országos egyesület, a Nyilvánosság Klub megalapítására.

Milyen volt akkoriban egyetemistának lenni? Hogyan emlékszik vissza az egyetemi évekre?

Jó visszagondolni rá, de azért akkor is a szemeszterek állandó feszültségben teltek: kísért, hogy hamarosan újabb zh jön, azután a vizsgák, sokáig nem lehetett kiengedni. Ezzel együtt kellemes időtöltés volt, négyes-ötös átlagra még viszonylag szép ösztöndíjakat kaptunk. Persze, ingyenes volt az oktatás és csak azon kellett gondolkodni, melyik munkahelyet válasszuk a sok közül. Manapság viszont sokkal színesebb a diákélet, rengeteg ösztöndíj lehetőség van és az egyetemi demokrácia is másként működik, mint ötven évvel ezelőtt. Akkor nem igazán szerették, ha valaki vitatkozni próbált a professzorokkal. A tanároknak mindig igazuk volt, nem lehetett értékelni őket, nem volt hallgatói önkormányzat sem. A KISZ „mindent vitt”, de azért voltak kísérletek monopóliuma megtörésére.

1981. március 20-án, a II-es előadóba hirdettek gyűlést, ahol az ellen-KISZ-nek kellett volna megalakulnia, egy független diákszervezetnek. A tömeg kinn várakozott, de az ajtókat csak későn nyitották ki, és akkor már benn ültek a megbízható, a budapesti pártbizottság által odaszervezett kiszesek, kiszorítva a változást akarókat az állóhelyekre. A gyűlést határozatképtelennek nyilvánították, néhány szervezőjét pedig kirúgták az egyetemről. Erről –tudomásom szerint – a Közgazdász annak idején nem számolt be.

dsc04325.jpg

Ön számára mi volt a legvonzóbb az újságírói pályán?

A változatosság. Semmiképpen sem rutinmunka. Ugyanakkor viszonylag kötetlen, persze a csapatmunka keretei között. Továbbá, számos más tevékenységgel ellentétben, itt az ember viszontláthatja a munkája eredményét. Ha szerencséje és tehetsége van nem csupán egy csavar a gépezetben. Az oknyomozó újságírók vállon veregethetik magukat, ha sikerül egy-egy korrupciós ügyet feltárniuk, törvénytelenséget leleplezniük.

Ön szerint mely készségek és képességek nélkülözhetetlenek egy jó zsurnaliszta számára?

Mindenekelőtt képes legyen megkülönböztetni a fontos híreket a lényegtelenektől. Kell hozzá rugalmasság, fantázia, jó memória, és fontos a hírérzékenység is: nézzen szét, szimatoljon körbe a világban, vagy éppen kis hazánkban, és – mint egy vadászkopó, menjen utána a témának, ismerkedjen meg a hátterükkel. Nem szabad felületesnek lennie, különösen nem egy leleplező cikk esetén, különben kikezdhetik. Egy valami biztos, tanulni csak bizonyos fokig lehet az újságírást, az érzék is fontos.

Szalai Réka

süti beállítások módosítása