Estée Lauder, Chanel, Paula’s Choice, Neutrogena… – ezek mind olyan világszerte ismert márkák, amelyek óriási sikereket arattak a szépségiparban, leginkább az arcápolás terén, hasonlóképpen, mint Rácz Judit tudatos bőrápolási cége, a Geek and Gorgeous. A Corvinus University Business Club által szervezett Workshop Week keretein belül lehetőség nyílt rá, hogy megtudjuk, milyen a nulláról felépíteni egy márkát a szépségipar ezen területén.
Írta: Bekiarisz Efi, borítókép: Canva
A tudatos bőrápolás az utóbbi évtized elején vált népszerűvé és kapott kiemelt figyelmet, olyannyira, hogy sokaknak nemcsak a mindennapjai részévé, hanem már a hobbijává vált. Az internetnek köszönhetően a folyamatosan bővülő tudás a termékismerettel és a helyes felhasználással kapcsolatban egyre szélesebb körben vált elérhetővé. Ezzel együtt azonban több tévhit is terjedni kezdett, ezért érdemes odafigyelnünk, hogy milyen információt tartunk helyesnek vagy helytelennek, és hogy milyen termékeket és szokásokat építünk be a napi rutinunkba.
Rácz Judit kozmetikai vegyész 2017 óta a Geek and Gorgeous társalapítója, és pár éve büszke édesanya is. Saját bőrápolási cégének megalapítása óta komoly vállalkozó, aki nemcsak a márkaépítésben és -fenntartásban, hanem a termékfejlesztésben is aktívan részt vesz. A Geek and Gorgeous előtt a Krémmánia internetes blog létrehozásával és fenntartásával, később pedig a Paula’s Choice hazai forgalmazásával foglalkozott. Azért kezdett a „skincare” témával foglalkozni, mert saját bőrén tapasztalta, hogy milyen fájdalmas és kellemetlen bőrproblémákkal küzdeni. Mivel nem kapott segítséget a kozmetikusoktól, egyéni keresésbe kezdett, hogy megoldást találjon. A programozás sem áll távol tőle, így létre tudta hozni bőrápolási termékekkel foglalkozó saját, egyszemélyes blogját (Krémmánia), amelyen követőivel megosztotta tapasztalatait. Bár sokáig foglalkozott más márkák forgalmazásával, legfőbb célja az volt, hogy egy sajátot hozzon létre, így született meg a Geek and Gorgeous.
A korábbi Krémmánia internetes blogon Rácz Judit célja mindig az volt, hogy valóságos értékelést és visszajelzést osszon meg egy-egy termékkel kapcsolatban, hogy követői valóban egészséges és tudatos bőrápolást végezhessenek. Ugyan mára az arcápolás a mindennapi „self-care” része, sokan még mindig nem engedhetik meg maguknak az általában túlárazott termékek beszerzését. Éppen ezért Judit olyan márkát szeretett volna létrehozni, amely többek számára elérhető, a termékek pedig olyan alapanyagokat tartalmaznak, amelyek valóban használnak és amelyeket személyesen, saját magán is tesztelt.
A márkanév Judit férjének ötlete volt, hiszen szerinte ötvözi mindazt, amit Judit közvetíteni szeretne a munkájával. „Geek”, mint Judit is, aki a kezdetektől fogva megszállottan és tudományos módon érdeklődött a termékek pontos összetétele és eredete iránt, valamint „gorgeous”, vagyis, ha valaki ezeket a termékeket használja, akkor megszépül tőlük. Kép: Canva
Judit véleménye szerint a márka azért ilyen sikeres, mert korábbi követőtáborának köszönhetően az új márka hamar berobbant a köztudatba, illetve időben csatlakozott a nemzetközi tudatos bőrápolás trendhez. Továbbá, mivel Judit is aktív résztvevője a termékfejlesztési folyamatoknak, biztosak lehetünk benne, hogy a Geek and Gorgeoustól vásárolt termékek „clean-clinical” kategóriába tartoznak, azaz a legjobb, klinikailag bizonyított hatású hatóanyagokat tartalmazzák, és tiszta, vitatott összetevőktől mentes formulákból állnak. Nem utolsósorban pedig minimális mennyiségű segédanyag felhasználásával, kutatásokkal alátámasztva készülnek.
Bár a márka- és termékfejlesztés a Geek kezében van, a gyártási folyamatot a Helia D webáruház biztosítja Veszprémben. Kémiai és vegyi nehézségek miatt akár több év is lehet, mire egy termék teljesen elkészül és piackész állapotba kerül, emellett pedig az esetek többségében háromnál több termék szimultán fejlesztésére nincs kapacitás. Az első termékek, amelyeket piacra dobtak, egy C-vitaminos szérum és egy hámlasztó voltak, amelyek tökéletes alap- és kezdőtermékeknek számítanak, ráadásul akkoriban hiánytermékként voltak számontartva Magyarországon. Azóta is igyekeznek az alaptermékek közül az összeset elkészíteni, mielőtt olyan saját fejlesztésű új termékek létrehozásába kezdenének, mint például egy fényvédő. Ezenkívül Judit megemlítette, hogy teljesen új, innovatív termékként egy hatásos szemkrémet tudna elképzelni, amely az ő arcápolási rutinjából is hiányzik még. Már a kezdetektől fogva angol nyelvű leírással is ellátják a termékeket, emellett a webshop, illetve a közösségimédia-felületek is többnyire angol nyelven működnek, hiszen Judit célja, hogy a Geek and Gorgeous egy nemzetközileg elérhető és elismert márka legyen. Jelenleg is az eladásaik nyolcvan százaléka külföldön történik, számos helyről, köztük Németországból érkeznek a megrendelések.
A beszélgetést Judit vállalkozásépítési és bőrápolási tanácsokkal zárta. Minden kezdő vállalkozónak azt javasolja, hogy valami teljesen újat alkossanak, amit még eddig senki sem látott, még akkor is, ha ez manapság a sok versenytárs mellett nehéz feladat. A tudatos bőrápolással kapcsolatban pedig azt mondta, hogy bár a túlzott termékhasználat egészségtelen lehet, nem szabad abban a tévhitben élni, hogy ha az ember egyáltalán nem használ kemikáliákat, az jobb. Az a fontos, hogy megfontoltan és észszerűen válogassuk meg azokat az alapanyagokat, amelyeket beleépítünk a bőrápolási rutinba. Ezzel együtt kihangsúlyozta azt is, hogy óvatosnak kell maradnunk a tartalomgyártók ajánlásaival kapcsolatban, hiszen sokan csak bevételi forrást és növekedési lehetőséget látnak egy-egy termék reklámozásában, a termék minőségétől függetlenül.