Oktatni mást, máshogy

„Felkészítjük a fiatalokat a jövő munkahelyére, felvértezzük őket képességekkel, amikre szükségük lesz” – mondta Nőthig-Hegedüs Enikő, a másfél éve New Yorkból indult edUcate társalapítója. Vele készült interjúnkat olvashatják oktatásról, új módszertanokról és a szervezet történetéről.

Honnan jött az ötlet? Hogyan kezdődött az edUcate?

Az egész úgy indult, hogy Danival, a másik társalapítóval New Yorkban tanultunk a Columbia Business Schoolon, és ott szembesültünk a magyar és az amerikai oktatási rendszer különbségeivel, többek közt a tanárok hozzáállásában, a tananyagban vagy a módszertanokban. Innen jött az ötlet egy programhoz, ahol azt a tudást és szakmai készségeket tanítjuk meg a diákoknak, amelyek a hazai oktatásban nem hangsúlyosak . Itthon van egy nagyon erős elméleti alap, de gyakorlati tudásban, az ún. „soft skill”-ekben sokkal hátrébb járunk az egész közép-kelet-európai régióban, mint az angolszász országokban. Arra gondoltunk, ha az itthoni diákoknak az elméleti tudás mellé megadjuk ezt a pici pluszt, akkor sokkal versenyképesebbek tudnak lenni. Mi szerencsések vagyunk, hogy Amerikában tanulhattunk, és szerettük volna hazahozni a nyugati egyetemeken tapasztaltakat; olyan diákok számára is elérhetővé tenni a magas színvonalú oktatást, akik azt máskülönben nem engedhetnék meg maguknak.

Mi volt az első lépés?

Csináltunk egy honlapot, ahol az érdeklődők feliratkozhattak egy hírlevélre, ezt diákszervezeteken keresztül osztottuk meg. Egy hét alatt százötvenen jelentkeztek; ekkor már tudtuk, hogy lesz valami a dologból, van rá igény Magyarországon. Elkezdtünk mélyebben foglalkozni az ötlettel. A diák oldali igényt a feliratkozásokkal és mélyinterjúkkal validáltuk, ezután elkezdtük cégekkel is felvenni a kapcsolatot. Tőlük megtudtuk, milyen képességeket keresnek egy pályakezdőben, és mik hiányoznak leginkább, majd próbáltuk két oldalról megközelíteni a kérdést és egy olyan készségfejlesztő programot összeállítani, amely segít áthidalni a meglévő és keresett képességek közötti szakadékot.

Ha jól értem, külföldről indítottátok el a vállalkozást?

Így van, a cégekkel folyamatos videómegbeszéléseket folyattunk arról, hogy ők mit keresnek egy munkavállalóban – akár amerikai idő szerint hajnalban is. Ebben az időszakban diákokkal is több mélyinterjút készítettünk: többórás beszélgetések zajlottak a magyar oktatási rendszer hiányosságairól és a munkaadók elvárásairól. A két oldal alapján, velük együtt állítottunk össze egy tantervet, amelyet a Columbia Egyetem professzoraival és top tíz MBA-t végzett szakemberrel dolgoztunk ki konkrét programmá. Amitől még különlegesek az eseményeink, az az innovatív tanulási módszertan, amitől izgalmas, hatékony és eredményes lesz a tanulás.

Az elejétől arra gondoltatok, hogy ezt a koncepciót egy vállalkozás irányába viszitek?

Kezdettől tudtuk, hogy az oktatás innovációja pusztán nonprofit formában nem lesz fenntartható. Emiatt a tevékenységünknek két oldala van: egyrészt egy társadalmi felelősségvállalás, amelyben olyan diákok számára is szeretnénk elérhetővé tenni ezt a fajta képzést, akiknek egyébként nem lenne az. Nem minden diák tanulhat Londonban – habár szerencsére sokaknak adatik meg a lehetőség –, és a koncepció az, hogy hazahozzuk Magyarországra a nyugati minőségű oktatást. Emiatt is van az, hogy a diákoknak nem a kurzusunk teljes árát kell kifizetni, hanem a partnercégek támogatásának köszönhetően annak csak töredékét. A másik oldal pedig a partnervállalatok, amelyek azért szükségesek, hogy a modell fenntartható legyen. Az ország legszuperebb vállalatai eljönnek az alkalmainkra, velünk együtt tanítanak, sok időt töltenek velünk, és személyesen megismerkednek a diákokkal, tehetségeket keresnek közöttük a csapataikba.

19_biznisz_educateinterju.jpg

Mikortól indultak ezek a kurzusok?

Idén januárban, hazaköltözésünk után indult az első, kísérleti képzés. Februárban kezdődött az első teljes program – annyi diák jelentkezett, hogy rögtön két csapatban kellett elindítanunk a kurzust. Júniusban volt egy egyhetes, tömbösített képzés, aztán nyáron szünetet tartottunk: nyári egyetemeken, fesztiválokon tanítottunk és a belső működésen dolgoztunk. Szeptembertől kezdtünk el újra aktívan dolgozni a kurzusokon, eseményeket szervezni, szeptember végén el is indult a következő Springboard program.

Miből áll a teljes program?

A képzés két szintből áll. A diákok előbb egy harmincöt órás, ún. „Springboard” programon vehetnek részt: ez adja meg az alapokat minden, a jövő munkáihoz kritikus készség, kompetencia területén. Egymásra épített modulokból áll, amelyekben különböző témákat tanítunk tárgyalástechnikától kezdve problémamegoldáson, kommunikáción át innovatív koncepciókig, mint pl. az ún. „design thinking”. Végigmegyünk az összes hasonló területen tíz-tizenkét alkalom alatt, amelyeken vállalati meghívottaink előadnak, vannak feladatok, szimulációk és rengeteg csapatmunka. A harmincöt órányi „tantermi” képzést online feladatokkal egészítjük ki, hiszen a tükrözött osztályterem (flipped classroom) modellt követve azt szeretnénk, hogy egy óra ne a frontális oktatásról, hanem érdemi munkáról, gyakorlásról és közös beszélgetésről szóljon. Ez lehetővé teszi, hogy minden diák a saját tempójában dolgozza fel az anyagot, és az oktatásra már konkrét alapismeretekkel, kérdésekkel, véleménnyel érkezzen – csak így tud érdemben hozzászólni a témához. A Springboardot követően lehetőség van Master kurzusokon is részt venni, ahol már konkrétabb, témaspecifikusabb anyagokat oktatunk pl. tanácsadói kompetenciák vagy az ún. „lean startup” fókusszal. A választás személyes, ezek a kurzusok különböző hosszúságúak, és csak a Springboard elvégzése után teljesíthetők. Az ezeken részt vevő diákok folyamatos mentorálásban részesülnek, személyes visszajelzést kapnak, és a kurzusok után is segítjük őket tanácsokkal mai napig megkeresnek volt diákjaink karrier, szakmai és magánéleti kérdésekkel, és rendszeresen találkozunk velük.

Szerveztek más eseményeket is?

Vannak ingyenes alkalmaink is, tematikus szakmai estek formájában. Szeptemberben például „Tanácsadók a Föld körül”, októberben pedig startup pitch kommunikácó témában tartottunk interaktív előadást. Emellett nagyon sok diákszervezettel állunk partnerkapcsolatban, náluk is rendszeresen tartunk képzéseket. Mindig keressük a potenciális új partnereket.

Ki a tevékenységetek célcsoportja?

A legtöbb diákunk alap- vagy mesterszakon, végzés közelében jár. Ők azok, akik már érzik a munkaerőpiac nyomását, van saját kézből vett tapasztalatuk arról, hogy milyen jellegű kihívásokra kell felkészülni a munka világában, vagy tanultak már külföldön, találkoztak hasonló oktatással és emiatt értékelik azt, amit az edUcate képvisel. Ezen kívül vannak már diplomás diákjaink is, akik szeretnének még fejlődni, új cégekkel ismerkedni, álláskereséshez hasznos készségeket elsajátítani.

Mennyit ér az, ha valaki elvégezte az edUcate tanfolyamát?

Az elsajátított készségek már egy interjún is nyilvánvalóvá válnak. Kaptunk visszajelzést HR területen dolgozóktól, hogy a felvételizőkön látszik, ha az edUcate programját elvégezték – kiemelkednek a többi jelölt közül. Emellett minden partnercégünk validálja programunkat, így ha valakinek az önéletrajzában szerepel az edUcate neve, az náluk előnyt jelent.

Hogyan áll össze a csapat?

Van egy tananyagért felelős munkatársunk, van, aki a céges kapcsolatokat kezeli, és ketten dolgoznak a diákoldalon. Ezen kívül van sok olyan csapattagunk, aki teljes munkaidős állás mellett segít nekünk akár egy-egy kapcsolati információval vagy vendégelőadóként, kötetlenebb formában; és vagyunk mi, a két társalapító.

Ha jól tudom, a férjed a másik társalapító. Milyen ez a viszony kettőtöknek?

Én viszem a szervezetet teljes munkaidőben, menedzselem a csapatot és a céges kapcsolatokat. Dani főállásban stratégiai tanácsadóként dolgozik, leginkább csak nagyobb döntésekben ad tanácsot az edUcate-tel kapcsolatban. A munka és a magánélet viszonya teljesen rendben van, meg tudjuk húzni a határokat. Már egyetem alatt elkezdtünk együtt dolgozni projekteken, különböző versenyeken és több startup ötleten: nem is volt kérdés, hogy belevágjunk-e egy közös vállalkozásba. Rengeteg szinergiát találunk benne.

Milyen versenytársaitok vannak az oktatási szférában?

Nem látok egy olyan szervezetet sem most az országban, aki pont ugyanezt nyújtaná ma, mint mi. Alapvetően úgy gondolom, hogy a diákok idejéért versenyzünk, így a tér igen kompetitív. Ebben az egyik versenyelőnyünk az, hogy amit az edUcate ad, az biztosan hasznos lesz a jövőben. A globálisan is versenyképes tananyag, különleges tanulási módszertan és a közösség is egyedi: nagyon jó kapcsolatunk van a diákokkal, a személyes mentorálást a képzés után is folytatjuk. Vállalati oldalról, akár más startupokban nem látok igazi versenytársat, mivel mi egy átfogóbb képzést nyújtunk, és a diákok visszajelzései alapján azok, akik eljönnek a mi eseményeinkre, ugyanúgy elmennek más, hasonló szervezetek eseményeire is. Mi keressük a partnereket folyamatosan, nyitottak vagyunk az együttműködésre.

Látod hatását a tevékenységeteknek a magyar oktatáson?

Vannak kezdeményezések. Nemrég voltam Pozsonyban előadni az edUcate-ről, ahol a Startup Hungary Koordinációs és Módszertani Központtól kerestek meg egy potenciális partneri kapcsolattal. Az egyetemek oldaláról nem tudom, mennyire reális a változás rövidtávonegyre több tanár használ innovatív módszertant, ami szuper, de ezek inkább magvető módon indulnak el, nem felülről jön a nyomás. Nagyon örülnénk neki, ha így lenne, hiszen ezt tűztük ki célul.

Mik a jövőbeni tervek?

A cél a tevékenységünk felskálázása és a külföldi terjeszkedés; összességében minél több diákhoz eljutni. Egyre több meghívást kapunk különböző innovációs versenyekre és hackathonokra is, aminek külön örülünk.

Az interjút készítette: Toma Franciska

süti beállítások módosítása