,,Maga a történet, az érzés a fontos” - Interjú Cselényi Eszterrel, a Celeni divatmárka alapítójával

borito_4.jpg

A 2010-ben alapított Celeni márka célja, hogy klasszikus, különleges, ám a mindennapokban hordható darabokat alkosson, a nőiesség és a praktikum keresztmetszetében. Minden kollekció inspirációja egy magyar kincs, mely motívumként végigvonul a ruhákon, kiegészítőkön, emellett menyasszonyi ruhákat is terveznek.  Az alapítóval és tervezővel, Cselényi Eszterrel beszélgettünk inspirációról, a jelenlegi helyzet adta lehetőségekről, illetve betekintést nyertünk az üzleti működésbe és a kommunikációba.

Írta: Sipos Sára / Képek: Celeni

alany.jpgHogyan került a divattervezés az életedbe? Mikor találtad ki, hogy ezzel szeretnél foglalkozni?

Ez hosszú folyamat volt, nem egyik pillanatról a másikra történt. Tudtam, hogy divattal szeretnék foglalkozni, de hogy pontosan mit, azt nem. Angliában érettségiztem, lehetett a tantárgyak közül választani. Mivel nem tudtam, mit akarok, Business Studies & Economics szakra mentem. Kint tanultam fotózni - még analóg fotózás volt -, és már ekkor is a divatfotózás érdekelt. Mikor hazajöttem, még mindig nem voltam biztos benne, mit szeretnék. Nem vagyok olyan művészlélek, aki most a MOME-ra felvételizne, így itthon is üzleti tanulmányokat kezdtem, majd elvégeztem az angol szakot. Kitérőkkel, de végül eljutottam a KREA-ra, divattervező szakra. Gyakorlatilag az első héten tudtam, hogy ez az én utam. (A képen Cselényi Eszter.)

Nem tudtam, hogy gazdasági tanulmányokat is folytattál.

Szerencsés dolog; akkor még nem tudtam, mennyire jól fog jönni. Emiatt már az elejétől kezdve más a hozzáállásom a szakmához. 

moodkep1.jpgTervezés közben mi inspirál?

Nekem nagy segítség, hogy kitaláltam a márka alapvetéseit, adtam egy csapásvonalat a tervezésnek. Sokan azt gondolják, végesek a lehetőségek, ha behatárolod magadat. Szerintem könnyebb úgy tervezni, hogy nem alkothatsz bármit. Mindig megnézem az aktuális trendeket az alapján, hogy milyen érdekes hazai téma jut eszembe róluk. Lehet művészet, könyv, film, festmény, gyakorlatilag bármi, csak kapcsolódjon egy magyar témához. Az inspiráció nagyon érdekes: sok mindent már gyerekkorunkban magunkba szívunk, majd életünkben impulzusok, élmények érnek. Egy tervezőnek különösen fontos, hogy folyamatosan gyűjtse az inspirációkat. Ezért is szeretek olvasni, filmet nézni, színházba, kiállításokra járni, utazni: ezt mind-mind elraktározzuk.

A kollekcióknak mindig valamilyen magyar vonatkozást keresel.

Igen, bármit, ami magyar, majd azt próbálom kibontani. Figyelek rá, hogy a Celeni ne népművészeti, ne folk, hanem kortárs, friss márka legyen. Maga a történet, az érzés a fontos.

kifuto2.jpegÚgy valósítod meg ezt, hogy nem erőltetett. Nehezebbé teheti a magyar motívum a nemzetközi piacokra való nyitást?

Nem, inkább érdekesnek találják, ha mesélek például Reich Károlyról és a rajzairól. Egyre telítettebb a piac, egyre nehezebb különlegesnek lenni, mélységet adni, főleg a mainstream szektorban. Ezért figyelünk arra, hogy utaljunk a storyra, akár az árcédulákban vagy a ruhák belsejében is. Ha leakasztják a vállfáról, azonnal szembesülhetnek a hátterével: erre nyitottak. De ha valaki nem akar tudomást venni az inspirációról, a kollekció önmagában is működik.

Hogyan áll össze egy év a divatiparban?

Előre kell gondolkodni. Az év nem januárban kezdődik, hanem szeptemberben. Ekkor megnézzük a rákövetkező év téli anyagait a párizsi vagy milánói anyagvásárokon. Ezzel egyidejűleg a kifutón bemutatjuk a következő év nyári kollekcióját. A divathetek után megérkeznek az anyagok, megkezdjük a munkát a kollekción. Közben az üzletben, a webshopon és minden social media felületen az aktuális téli kollekciót kommunikáljuk. Üzleti szempontból a karácsony a legfontosabb időszak: az aktuális téli kollekcióból jó eladásokat próbálunk generálni. Januártól leértékeljük az aktuális kollekciót, közben már dolgozunk a következőn, majd fotózzuk. Februárban kezdődnek a divathetek, bemutatjuk a téli kollekciót, miközben a tavaszi-nyári az üzletbe kerül. A februári anyagvásárokon a következő nyári anyagokat válogatjuk.

kifuto1.jpegLátható, hogy egyszerre nem egy kollekción dolgozol, hanem minimum négyen.

Pontosan, és ha üzleti szempontból nézed, ezekben mind  egyszerre áll bent a pénz. Mindig készülni kell, mikor vannak a nagyobb bevételek és kiadások. A szezon elején szoktunk komolyabb bevételre számítani a törzsvásárlóktól. Az ő rendeléseiket és a készletre szánt mennyiséget egyszerre tudjuk gyártani, így spórolunk a költségeken annyit, hogy kedvezményt tudjunk adni. Ekkor van jelentős pénzbeáramlás, közben pedig befektetés az új kollekcióba. A mostani helyzet azért is nehéz, mert márciusban lett volna az előrendelés, előtte befejeztük, majd bemutattuk volna a téli kollekciót. Tehát minden pénzt beleinvesztáltuk a téli kollekcióba, és azt vártuk, hogy előrendelésekből és eladásokból visszajöjjön.

Sokan nem is tudják, milyen logisztika van egy kis márka mögött.

Igen, és nehézséget jelent még, hogy akik nálunk vásárolnak, megengedhetik maguknak, hogy más nagy márkákat is válasszanak, mint például a Max Mara-t. Ők benchmarkban egy kategóriába esnek velünk, miközben egy nagy múltú, nagy költségvetésű márkáról van szó. Nekünk ugyanazt a szintet és időbeosztást kell tartani, mert aki az ő hírlevelét olvassa, az ő termékeit veszi, elvárja, hogy a miénk is olyan jó legyen.

cica.jpgPénzügyileg és szakmai ismeretekben olyan rendszer áll a nagy márkák mögött, amit nehéz az alapjaitól felépíteni. Mikor érezted úgy, hogy összeállt a Celeni háttere?

Szerintem iszonyatosan gyorsan változik a piac. A kis márka előnye, hogy ezekre a változásokra viszonylag gyorsan tudunk reagálni. Négy évvel ezelőtt azt éreztem, hogy jó helyen voltunk, és meredek fejlődésbe kezdtünk: akkor terveztük a paralimpiai ruhákat, egy viszonylag nagy csapat összeállt, elindítottuk a varrodát. Tavaly tavaszra kiderült, hogy nem működünk hatékonyan ilyen sok emberrel, amíg nem tudunk nagyobb eladásokat generálni külföldre, megrendelésekben nagyobb darabszámot tenni a márka mögé. Fájó szívvel, de át kellett alakítani és optimalizálni a rendszert. Most kevesen vagyunk, de megint úgy érzem, hogy jó helyen. Ez nem azért történt, mert nem jól csináltunk valamit, hanem mert a változásokra reagálni kell. A mostani időszak is nekünk kedvez abból a szempontból, hogy akinél rengeteg munkaerő van és nagy a gépezet,  azt teljesen át kell állítani.

Érződik, hogy a tervezés mellett az üzlethez is értesz. Sokaknak van jó ötlete, de kevesen tudják, hogyan kell eladni.

Ez nagyon nehéz, főleg a művészeti ágakban. Én sem tudom teljesen szív nélkül kezelni, nagyon közel áll hozzám, érzelmi alapon kezelem a dolgokat. Nem könnyű lemondani vagy változtatni.

encian_dress_celeni_2.jpgEl tudod választani, mikor vagy művész, és mikor kell vállalkozóként, vezetőként kezelned egy helyzetet?

Azt hiszem, nem teljesen választom el. De sokkal kevesebb a tervezői, mint az üzleti része annak, amit csinálok. A social mediában azonban a kettő ebben iszonyatosan érdekes módon kapcsolódik. Mert az, hogy milyen kontentet és hogyan posztolsz, milyen betűtípust használsz a képen, milyen szöveget írsz hozzá és abban mennyi érzelem van, látszik a reakciókban. A lenyomatát pedig látod az eladásokban is. Szeretem végigkísérni, hogy valamit kitalálok - ez általában intuíció -, azt fotózzuk, kommunikáljuk, és ebből jönnek az eladások. Ezért nem feltétlenül kell elválasztani a kettőt. De biztos vagyok benne, hogy van, aki sokkal jobb tervező nálam, de ebben kevésbé ügyes.

nadrag.jpgVan Facebook és Instagram oldal, webshop, hírlevél. Ezek nem csak kommunikációra célszerűek, hanem márkaépítésre is. Próbáljátok erre is minél tudatosabban használni?

Igen, abszolút! Kissé más a közönség a különböző csatornákon. A hírlevelünk az, ami igazán a törzsvásárlóknak szól, köztük vannak, akik nincsenek fent ezeken a felületeken, nem feltétlenül értesülnek az összes posztban közölt hírről. Facebookon nagyon erősen jelen vannak a volt és leendő menyasszonyok, ha a reakciókról, eladásokról, megkeresésekről van szó. Mostanra a Facebook a szüleink korosztályában is elterjedt, ez nekik is hatékony csatorna. Instagramon a fiatalabb korosztály van jelen, onnan irányítjuk át őket a webshopba. Alapvetően azonban az egész gépezetet egy lifestyle brand építésére használjuk. Ez azt jelenti, hogy a célunk nem az állandó vásárlásra buzdítás, hanem hogy  a követők belépjenek abba a világba, amit képviselünk és legyen kölcsönös a kommunikáció. Megosztok recepteket, színházi előadásokat, kiállításokat, könyveket ajánlunk. Emellett mindig bemutatjuk az aktuális kollekciót és akciókat is.

moodkep2.jpgNeked személyesen melyik a kedvenc platformod?

Személyesen az Instagramot sokkal többet használom, mint a Facebookot. Az utóbbit egyszer átnézem reggel, mikor dolgozom vele, de alapvetően nem lépek be. Az Instagram-ban azt szeretem, hogy egy hangulatot is át tudok adni: figyelek arra, hogy az egymás utáni képek szépek legyenek együtt. Nagyon élvezem ezeket a  “moodboard”-okat. Próbálok belevinni  egy kis szellemességet, esszenciát abból, hogy mi a kollekció, a szezon inspirációja, átadni az életérzést, a Nőt. Szeretném, hogy aki megnéz pár képet, úgy érezze, belépett a világunkba.

Van előre elkészített menyasszonyi kollekciód is, ami remekül szélesíti a lehetséges célcsoportodat.

Igen, az idő mellett ez is cél volt. Gondoltam, hogy a piac még nem áll készen erre az újdonságra. Minden kollekciónak idő kell, hogy beérjen. Ez nem csak egy kollekció, hanem egy almárka, márka a márkában. Máshogy működik, de szerintem sikeres lesz. Ráadásul átjárható: sokan nem csak esküvői ruhának választják.

narancs.jpgA mostani helyzetben milyen lehetőségeket tudtok megteremteni magatoknak?

Most is a gyors reakció volt fontos. Nagyon hirtelen zajlott minden, egyik hétről a másikra kellett bezárnunk a boltot, meg voltam ijedve, hogy mi lesz velünk. Nagyon jól esett, hogy a vásárlóink  a kezdetektől velünk vannak, a vírustól függetlenül vásárolnak, még ha nem is aktuális kollekcióból. Próbáltam megfigyelni, milyen változásokkal jár az otthon maradás, a kiszámíthatatlanság. Észrevettem, hogy az internetes vásárlások aránya nő. Szerencsére a nyári kollekcióban egy hímzett pulóver és póló is található, ezekből sokat eladtunk. Ebben az időszakban sok kicsi sokra megy.

Reagálnunk kellett az esküvők kapcsán is: nyári esküvőkre készültünk, napi szinten be voltak osztva a ruhapróbák. Úgy hidaltam át a probémát, hogy folyamatosan haladtunk a ruhákkal, és mikor eljött a próba időpontja, hazahoztam a ruhát, képeket készítettem róluk, összeállítottam egy szép anyagot és elküldtem a menyasszonynak. Nagyon jók a visszajelzések, mindenki örült, hogy a járvány ellenére láthatja a ruháját. Sok munka volt ezzel, de megérte. Üzletileg fontos lépés volt, hogy a bezárás előtt a költségeket megpróbáltuk minimálisra csökkenteni, számoltunk, kitaláltunk egy tervet, hogyan tovább. A járvány előtt minden héten egyszer beidőzítettem a social media tartalmakat. Most mindent aznap csinálok, hogy mindig legyen feladat.
ruha.jpg

2020.05.01.

Képek: Celeni

süti beállítások módosítása