„Egy startup szinte mindent rosszul csinál” – Balogh Péter Petya előadása a Corvinuson

406247578_396294742827822_7805148002664226856_n.pngA UBC (University Business Club) diákszervezet Brandépítés Magyarországon, avagy mi a sikeres startup titka című előadásán Balogh Péter Petya startupper és befektető osztotta meg tapasztalatait a témában, ebből hoztunk egy rövid összefoglalót.

Írta: Pipis Panna

Borítókép: Canva

Balogh Petya a fogalmak tisztázásával kezdte az előadást. Szerinte a brand a bizalmat jelképezi: azt, hogy az emberek tudják, hogy mit várhatnak el a márkától, és azt tényleg meg is kapják a megvásárolt termékeken vagy szolgáltatásokon keresztül. Ezt szem előtt tartva egy vállalkozás alapításának másik alappillére, hogy legyen egy cél, ami többről szól, mint a pénz és a profit. Személyes példával is illusztrálta a tézisét: „Gondolj bele, hogyan teheted jobbá a világot! Hosszú távon egy országot a vállalkozók építenek, ezért az én célom, hogy minél több magyar vállalkozó legyen. Ahogy a feleségem röviden megfogalmazta: »Azért dolgozunk, hogy ne kelljen elmenni az országból.«"

Ezzel együtt azonban fontos kiemelni, hogy alkalmazottként és vállalkozóként egyaránt értékes lehet az ember, és mindenkinek fontos feladata van a szervezetben. Egy jelentős különbség van a két szerep között: a vállalkozókban van egyfajta nyughatatlanság, ami addig nem szűnik meg, amíg vállalkozóvá nem válnak, még ha ez az út nehéz, gyakran kudarcokkal teli is lehet. 

„Jó vállalatot csak jó csapattal lehet építeni"

– folytatta az előadást a startupper. Ennek kapcsán azt is megjegyezte, hogy jó, ha a vállalkozás kitűzött célja a csapat összes tagját meg tudja szólítani, számukra sem csak a pénzről szól a munka. A befektető abban hisz, hogy mindenki egyenlőnek született, így nem tart nagy távolságot a munkavállalóitól. Ez volt, hogy külföldi üzleti partnerei számára megdöbbentő volt, és javasolták neki a szervezeti felépítés erőteljesebb hierarchizálását. 

A külföldi vezetők javaslatai és a személyes tapasztalatok akkor is értékesek lehetnek, és új nézőpontból világíthatják meg a helyzetet, ha végül nem is hallgat rájuk az ember. „Nagy ereje van, ha az ember elmegy külföldre, és lát egy működő társadalmat" – fogalmazta meg véleményét Balogh Petya a téma kapcsán. Kiemelt egy jelentős különbséget a magyarok és más nemzetek között: a magyarok nem hisznek a jövőben, a hosszú távban, ezért általában túl gyorsan várnak megtérülést. Ezzel szemben például Svájcban, ha egy potenciális vállalkozás nem látja, mi értelme lenne a cégnek 50 év múlva, vagy hol lenne a helye a világban, akkor el sem indítják.

Tanácsok startupok indításához

„Egy startup addig nehéz, amíg nem tudjuk, mit csinálunk. Azaz az első pár év”

– vezette fel a következő témakört Balogh Petya. Egy startup küldetése, hogy új lehetőségeket keres a meglévő piacon, amely a legtöbb esetben már telített. Így a startup keresi a megoldást a következő problémára, és vagy jövőben felmerülő gondokat old meg, vagy a jelenlegi problémát valamilyen új módon, ma még szűkebb körben alkalmazott, kevésbé ismert eszközökkel teszi. „Egy startup szinte mindent rosszul csinál, kivéve az ügyfelek megértését és az értékteremtést” – fogalmazta meg az üzletember, hangsúlyozva, hogy ez a vállalkozási forma ügyfélközpontúbb, rugalmasabb és innovatívabb tud lenni, mint a nagyvállalatok.

„Az egész élet egy casting”

– így érdemes folyamatosan nyitott szemmel járni, és keresni a potenciális alapítótársakat. Vállalkozást olyan emberekkel érdemes alapítani, akikben megbízunk, de fel kell készülnünk a problémás helyzetekre, konfliktusokra is. Erre jó megoldás lehet, ha mindig van egy B tervünk, például már a kezdetkor készül egy mindenki által elfogadott felosztás arról, hogy ki hogyan részesül a profitból, vagy hogyan vállalja a terheket. Ez azért fontos, mert hogyha fair tud maradni a rendszer, akkor nem számíthatunk komoly gondokra.

Fontos felkészülni a vállalkozói lét nehézségeire is, ahogy erre a startupper is utalt:

„Vannak szép napok és kőkemény hónapok.”

Ezért azt gondolja, hogy ez a pálya csak annak való, aki nagyon akarja, és nyitott a folytonos változásra, fejlődésre.talan_2_-min.pngKép: Bődy Csenge

Személyes brandépítés, énmárka

Gyakorlati tanácsok is elhangzottak a brandépítés kapcsán az előadáson, többek között a közösségi média használatáról. A szakmai hitelességet meg lehet mutatni például a LinkedInen keresztül, és érdemes is. A befektető szerint fontos először megtalálni azt a témát, ami igazán érdekli az embert, és a munkája során is szívesen foglalkozna vele. Fontos a kapcsolati háló bővítése is, így célszerű az adott témakörben jártas embereket bejelölni például a LinkedInen. Ezt követően érdemes naponta vagy pár naponta posztolni a témában, így mások számára is látható, hogy az illető kompetens az adott területen. Ez lehet egy-egy cikk megosztása pár mondatos kommenttel, esetleg több forrás alapján egy áttekintés írása, vagy bármi más, ami az ember eszébe jut a téma kapcsán.

„Gondoljátok végig, kik vagytok ebben a világban, és mi az, amiben alkottok!" 

A TikTok jó lehet arra, hogy minél több emberhez eljusson az üzenet, maga a brand, ezért hasznos eszköz lehet, amennyiben az ember a témánál tud maradni, azonban nem olyan jó a konverziós ciklusa, azaz nem hoz olyan nagy eredményt.

Az előadást azzal zárta Balogh Petya, hogy kiemelte: az ember ne féljen megmutatni a teljesítményét, sikereit a világnak, merjen külső visszaigazolást szerezni, és lépjen ki az olyan helyzetekből, ahol úgy érzi, hogy valójában nem a helyén van. Erre jó módszer lehet, ha évente néhányszor elgondolkodik az ember azon, hogy mit szeretne az élettől, jó helyen van-e ott, ahol van, és mit tanult az elmúlt időszakban. Ez segít meglátni, ha változtatásra van szükség, valamint jó támpontot, visszacsatolást tud adni. Azonban fontos, hogy nem érdemes ezt mindennapos gyakorlatként alkalmazni, hiszen nem lehet minden nap tanulni, fejlődni. 

süti beállítások módosítása