Tour de France, magyarok és sok minden más
Az országúti kerékpár 2020-as szezonjáról röviden

tdf_dobogo_getty_images.jpg

A koronavírus-járvány miatt elmaradt budapesti Giro-rajt, egy emlékezetes, utolsó szakaszos Tour de France-fordítás és egy magyar fiatalember kiváló eredményei egyaránt sporttörténeti pillanatok voltak – olyanok, melyek kapcsán érdemes kicsit elmerülnünk az országúti kerékpársport világába.

2020.11.14. Írta: Rada Bálint, borítókép: TdF dobogó Forrás: Getty Images

Tour de France…

A verseny, amit mindenki ismer, és ami a legtöbb embert foglalkoztatja. A 21 szakaszos, több mint 3000 km-es Tourra idén a vírushelyzet miatt szokatlanul későn, augusztus 29. és szeptember 20. között került sor. A mezőny ezúttal Nizzából indult, hogy aztán a Pireneusok és az Alpok 2000 méteres hágóinak megmászása után visszatérjen Párizsba, a Champs-Élysées-re, ahogy 1903 óta mindig. A verseny legnagyobb favoritjai nem voltak szerencsések: a korábban Sky néven híressé váló, ma az INEOS által szponzorált brit szupercsapat, mely az utóbbi nyolc Tour de France-ból hétszer is a végső, sárga trikós győztest adta, idén borzalmas versenyt futott. A négyszeres bajnok Chris Froome és a 2018-as győztes Geraint Thomas már a hétfős keretbe sem került be. A címvédő kolumbiai Egan Bernal pedig - aki 22 évesen minden idők harmadik legfiatalabbjaként győzött tavaly - idén feladni kényszerült a versenyt. Honfitársa, a tavaszi előszezont domináló Nairo Quintana (Arkea-Samsic) idén sem tudta megtörni Tour de France-átkát: többször is bukott, így hamar kiszállt az összetett győzelemért folyó küzdelemből - csakúgy, mint a franciák legnagyobb reménysége, Thibaut Pinot.

tour_a_s_o_pauline_ballet.jpg

Kép: Tour (Forrás: A.S.O/Pauline Ballet)

Már az év elején felvetődött, hogy az INEOS domináns pozícióját veszélyeztetheti a holland Jumbo-Visma sora, a végeredmény azonban minden képzeletet felülmúlt. A Jumbo végig kontrollálta a versenyt, a hegyi szakaszokon (ahol az időfutamok mellett a nagy különbségek születnek) az amerikai Sepp Kuss, az új-zélandi George Bennett, a korábbi Giro-győztes holland Tom Dumoulin, illetve Wout van Aert – akiről a későbbiekben még lesz szó – óriási tempójára egyik csapatnak sem volt válasza, így egészen a 20. szakasz kezdetéig úgy tűnt, nem lehet kérdés Primož Roglič összetett győzelme. A szlovén sportpályafutását síugróként kezdte, a profi kerékpározásba csak 24 évesen kóstolt bele, tavaly azonban egy Giro-dobogó és egy Vuelta-győzelem után egyértelműen a legnagyobb sztárok közé emelkedett.

Ezután jött a 20. szakasz: egyéni időfutam Lure városából a Planche des Belles Filles csúcsára. Roglič kifejezetten jó a műfajban, melyben korábban világbajnoki ezüstérmet is szerzett. Mindenki legnagyobb meglepetésére azonban honfitársa, a 21 éves Tadej Pogačar (UAE-Team Emirates) nemcsak Rogličot előzte meg majdnem két perccel, de a szám világbajnokát és olimpiai ezüstérmesét, Dumoulint is majd másfél perccel legyőzte. Pogačar nem a semmiből jött (a Roglic által nyert 2019-es Vueltán 3. volt): a Touron ő volt az egyetlen, aki folyamatosan lépést tudott tartani jumbós riválisával, ám mindenkit megdöbbentett, ahogy a világ egyik legjobb időfutamosa ellen az utolsó lényeges szakaszon megfordította az összetettet. Pogačar első Tour de France-át rögtön megnyerte (utoljára erre 1983-ban volt példa), ráadásul a verseny történetének második legfiatalabbjaként. A párizsi pódiumot a csalódott Roglič, illetve az ausztrál Richie Porte (Trek – Segafredo) egészítették ki – a sportág történetének egyik legpechesebb összetett menője 35 évesen jutott el életében először egy háromhetes dobogójára: sikerének nem lehetett nem örülni.

pogacar_a_s_o_pauline_ballet.jpg

Kép: Pogacar (Forrás: A.S.O./Pauline Ballet)

és minden más

Márciusban még úgy tűnt, hogy kivételesen nem a Tour lesz a hazai kerékpársport csúcseseménye: Budapest ugyanis elnyerte a rendezés jogát egy másik háromhetes, az olasz Giro d’Italia nagyrajtjára. Az első szakasz egy belvárosi időfutam lett volna a Hősök terétől a budai várig, majd a második napon Győrbe, a harmadikon pedig Székesfehérvárról Nagykanizsába érkezett volna a mezőny, hogy aztán Szicíliába repülve Olaszországban folytathassa útját. A vírusjárvány aztán közbeszólt, a Girót októberre halasztották, a rajtot pedig Szicíliába költöztették.

giro.jpg

Kép: Giro (Forrás: Giro d’Italia)

Természetesen a Giro d’Italia küzdelmeire sem lehetett panasz. Ez főképp abból fakadt, hogy a legnagyobb sztárok többsége a Tour de France miatt nem vállalta be az indulást, aki pedig mégis, hamar partvonalon kívül találta magát. A már említett Geraint Thomas (INEOS Grenadiers), a korábbi Vuelta-győztes Simon Yates (Mitchelton-Scott) vagy a Tour-dobogós Steven Kruijswijk (Team Jumbo-Visma) már az első hét vége előtt feladták a versenyt, az egyszeres Tour-, kétszeres Giro-bajnok Vincenzo Nibali (Trek – Segafredo) pedig nem tudta megközelíteni évekkel ezelőtti formáját. Az összetettet sokáig egy kevéssé ismert fiatal, a portugál João Almeida (Deceuninck – Quick Step) vezette, ám a 2746 méteres Stelvio-hágón búcsút kellett intenie győzelmi esélyeinek. Dicséretre méltó ugyanakkor, hogy élete első háromhetesén az előkelő 4. helyen zárt. A rózsaszín trikóért két sunwebes versenyző, Wilco Kelderman és Jai Hindley, illetve az INEOS angolja, Tao Geoghegan Hart harcolt az utolsó héten. Az utolsó milánói időfutamon meglepetésre Hindley tekerhetett a Maglia Rosában – igaz, 20 szakasz megtétele után másodpercre azonos idővel állt Geoghegan Harttal. Korábban soha nem volt példa hasonlóra. A brit végül a papírformának megfelelően jobb időfutamot produkált az ausztrálnál, így az INEOS idén is nyert Grand Tourt – ezúttal egy olyan versenyzővel, akire kevesen fogadtak volna. Geoghegan Hart, Hindley vagy Almeida annak a fiatal, 25 év alatti generációnak a tagjai, amely Pogačarral, Bernallal vagy a belga Remco Evenepoellal együtt lassan átveszi a stafétát a Chris Froome, Vincenzo Nibali vagy Nairo Quintana nevével fémjelzett klasszikus háromhetes elittől. Froome egy súlyos sérülés után jövőre csapatot vált (Sky-os sikerei után az Israel Start-Up Nationbe igazol), ám kérdés, hogy eléri-e valaha újra hétszeres Grand Tour-győztes formáját.

vuelta_getty_images.jpg

Kép: Vuelta (Forrás:Getty Images) Megj. Carapaz zöldben, Roglic pirosban

Az év utolsó háromhetese hagyományosan a Vuelta, vagyis a spanyol körverseny. A szervezők a koronavírus-járvány miatt lefújták a hollandiai rajtot, így 18 szakaszosra rövidült az útvonal. Sokáig úgy tűnt, ismétli magát a történelem: Roglič előnnyel érkezett az utolsó hegyi szakaszra, ahol azonban a Giro tavalyi győztese, az ecuadori Richard Carapaz (INEOS Grenadiers) leszakította. A szlovén fórja ezúttal kitartott: mindössze 24 másodperccel ugyan, de megnyerte a Vueltát Carapaz, illetve a brit meglepetésember, Hugh Carthy (EF Pro Cycling) előtt. Roglič az elveszített Tour ellenére is elképesztő szezont zárt: nemcsak a Vueltát, de a profi kerékpársport legrégibb versenyét, a Liége-Bastogne-Liége-t is megnyerte. Utóbbit nem akármilyen módon: egy ötfős sprintben a friss világbajnok, Julian Alaphilippe (Deceuninck – Quick Step) túl korán ünnepelt, így a célvonalon előzte meg. És ha már a Liége-Bastogne-Liége szóba került: a klasszikusok közül idén több is megsínylette a járványt. A legnagyobb presztízzsel rendelkező egynapos versenyek, a Monumentumok közül csak négy került megrendezésre 2020-ban (a kockaköves útjairól híres „Észak Pokla”, a Paris – Roubaix elmaradt), a világbajnokság pedig az utolsó pillanatban Svájcból Imolába költözött.

liege_bastogne_liege_getty_images.jpeg

Kép: Liege Bastogne Liege (Forrás: Getty Images)

A megtartott egynaposok szinte kivétel nélkül Wout van Aertról szóltak. Miután egy jól időzített támadással megnyerte a sprinterek legnagyobb klasszikusát, a csaknem 300 kilométeres Milano-Sanremót, behúzta a murvás útjairól híres Strade Bianchét, majd második lett az időfutam-világbajnokságon és a mezőnyversenyen is. A Flandrián érkezett el az idő, hogy megküzdjön legnagyobb riválisával, Mathieu van der Poellal (Alpecin-Fenix). A holland hasonló korú és típusú versenyző, ráadásul mindketten a cyclocross szakágból érkeztek, ahol rendre egymással harcoltak a világbajnoki címekért. A kockaköves emelkedőiről híres Flandrián végül ketten maradtak elöl (miután Alaphilippe egy motorossal ütközött). Sprintben ezúttal van der Poel bizonyult jobbnak, megszerezve első Monumentum győzelmét. Vélhetően egy korszakos rivalizálás első felvonásának lehettünk szemtanúi.

Magyar sikerek

A Girónak végül lett magyar vonatkozása, bár az útvonal elkerülte hazánkat: 13 év után ismét rajthoz állhatott egy magyar versenyző háromhetesen. Valter Attila tavaly robbant be a nemzetközi kerékpársportba, amikor hegyi befutót nyert a 23 éven aluliak Tour de France-án, a Tour de l’Aveniren. Idén a CCC csapata úgy döntött, nemcsak felemeli utánpótláscsapatából a WorldTourba a magyar fiút, de lehetőséget is biztosít számára a világ egyik legnagyobb kerékpárversenyén.

valter_attila_tour_de_hongrie.jpg

Kép: Valter Attila (Forrás: Vanik Zoltán/tdh.hu)

Valter szezonjának első csúcspontja Magyarországon érkezett el. A Tour de Hongrie, vagyis a magyar kerékpáros körverseny évek óta egyre feljebb lép a nemzetközi ranglétrán. Idén már 5 World Team is részt vett a viadalon, a versenyzők sorát pedig olyan nevek gyarapították, mint a már említett Tour de l’Avenir összetett győztese, Tobias Foss (Team Jumbo-Visma), vagy a regnáló junior világbajnok Quinn Simmons (Trek – Segafredo). Összesen 16 magyar volt ott az esztergomi rajtnál, közülük egy az összetettet is megnyerte. Valter a Kékestető hegyi befutóján támadott, és aratott emlékezetes győzelmet. Formáját szerencsére átmentette a Giróra is, ahol összetettben a 27. helyen zárt 176 indulóból. Legjobb szakaszeredménye az utolsó hegyi etapon, Sestriere-ben született: míg elöl Jay Hindley kétségbeesetten igyekezett leszakítani Geoghegan Hartot, Valter tartotta a lépést az összetett esélyesek csoportjával, és a 9. helyen fejezte be a napot.

Valter Attila jövőre csapatot vált: a CCC jelenlegi formájában megszűnik, így a francia FDJ versenyzője lesz. Mellette is lesz ugyanakkor kiért szorítanunk. Kortársa, Peák Barnabás egy másik WorldTour csapat, a Mitchelton-Scott versenyzője marad. A hazai időfutambajnok idén első magyarként állt rajthoz a Liége-Bastogne-Liége-en, és be is fejezte azt. A WorldTour szint alatt, a ProTour csapatokban is találunk már magyarokat: a cukorbetegeket foglalkoztató Novo Nordiskban teker Kusztor Péter, az utánpótlásáról híres olasz Androni színeiben versenyez Pelikán János, míg a tavalyi Tour de Hongrie-ezüstérmes Dina Márton és Fetter Erik együttese, a Kometa Xstra jövőre EOLO-Kometa néven lép fel a második vonalba. A klubot két sportági legenda, a hétszeres Grand Tour-győztes Alberto Contador, illetve a Giro-bajnok Ivan Basso vezetik.

A vírushelyzet miatt egyelőre bizonytalan, hogyan folytatódik jövőre a kerékpáros versenyszezon. A WorldTour sorozat hagyományos nyitóversenyét, a Tour Down Undert már törölték, így a legjobbak jelen állás szerint februárban az Egyesült Arab Emirátusok körversenyén indulhatnak először a legmagasabb szinten. Korábban sosem volt rá esély, hogy akár hat magyart is láthassunk egy ilyen versenyen – itt az idő akár a tokiói olimpia fényében is rátekintenünk hazánk egyik potenciális sikersportjára.

süti beállítások módosítása