Pár napja, 87 éves korában hunyt el Csíkszentmihályi Mihály, magyar származású pszichológus, a flow elmélet megalkotója. A XX. század első felében Fiumében született kutató az Amerikai Egyesült Államokban kezdte pszichológiai tanulmányait és ideje nagy részében itt kutatott, számos világhírű eredményt elérve. Megmutatjuk, hogyan alkalmazhatod az elméletét a mindennapokban.
2021.10.28. Írta: Kovács Anna. Borítókép: Pngio.com
Csíkszentmihályi Mihály, boldogságkutató és a pozitív pszichológia egyik atyja írta le először a világszerte ismertté vált flow elméletet az 1970-es években. Elmondása szerint a második világháború után megfigyelte, hogy a túlélők nem voltak képesek a boldogságra, így érdeklődése a boldogság forrásának megtalálásának irányába fordult. Különféle hobbikat próbált, elindult a művészet és a vallás irányában is, végül pedig Carl Jung hatására a pszichológia felé fordult a kérdés megválaszolására: Mitől érdemes élni?
Kimutatta, hogy egy bizonyos pont után a materiális javak bővítése nem növeli a boldogságérzetet. Művészeket, írókat, sportolókat, sebészeket vizsgált, akik figyelmét teljesen lekötötte a végzett tevékenységük. Meglepő módon nem a stressz nélküli élet vagy pihenés okozta a legnagyobb örömet számukra, hanem az intenzív, figyelmet teljesen lekötő tevékenységek gyakorlása. A jelenséget flow-nak nevezte el, mivel az emberek az élmény megélést a folyó folyásához hasonlították. Ez az állapot általában a kihívást jelentő tevékenységek és teljes fókusz által válik elérhetővé. Az optimális élmény elméletének (optimal experience) alapját is a flow adja: aminek a megélésekor az emberek csúcsteljesítményre képesek.
Kép: Unsplash
Flow akkor történik, amikor a képességek szintje és a kihívás egyensúlyban vannak.
“Sokan azt gondolják, hogy boldogabbak olyankor, amikor pihennek vagy relaxálnak. Ehhez képest nagyobb valószínűséggel számolnak be arról, hogy a legnagyobb boldogságot akkor élik át, ha elmerülnek egy tevékenységben, vagy teljesen elköteleződnek amellett, hogy megküzdjenek egy kihívással. “ – Csíkszentmihályi Mihály
Az emberek a flow állapotban a leginkább boldogak, kreatívak és produktívak. Csíkszentmihályi szerint a flow szükséges ahhoz a munkahelyen, hogy a munkavállalók hatékonyak és elégedettek legyenek. Az elmélet tanulásra is alkalmazható.
1. Zárd ki a zavaró tényezőket!
Ne legyenek olyan figyelmet elterelő tényezők körülötted, mint a folyamatosan érkező értesítések. Ha tanulás közben flow-ba szeretnél kerülni, kapcsold ki, vagy némítsd le a telefonod.
2. Találd meg a megfelelő mértékű kihívást!
A kihívás mértéke is fontos: ne tegyük túl magasra a lécet, állítsunk olyan célt magunk elé, amelyet a tudásunk és képességeink indokolnak, ne generáljunk feleslegesen túl stresszes környezetet.
Ha túl alacsony a kihívás, unalom lesz az eredmény. Egy jó kihívás a komfortzónánkon kívülre taszít, de realisztikusan el tudjuk érni. Az egyensúly itt különösen fontos.
3. Értsd meg a motiváció típusait!
A flow átélése a belső motivációk közé tartozik, hiszen olyan dolgot teszünk, amit élvezünk. Ilyenkor az ember teljesen alárendeli magát annak, amit csinál, és az idő nem jelent semmit. A flow az önmegvalósítás eszköze, amely belső jutalmakkal jár, Csíkszentmihályi szerint a belső motiváció legmagasabb fokát jelenti. Az externális ösztönzők ennél sokkal rövidebb távon hatnak.
Kép: Unsplash
4. Tanuljatok együtt!
A St. Bonaventure University megfigyelése szerint nagyobb flow élményt jelen egy tevékenységet másokkal együtt csinálni, mint egyedül véghezvinni, így a barátokkal, csoporttársakkal együtt tanulni sokkal élményszerűbb és motiválóbb. Érdemes tudni, hogy legtöbbször a gyakorlati tanulási feladatokban tapasztalják meg a tanulók a flowt.
5. Gyakorold rendszeresen!
Minél többet gyakorlod, annál többször kerülsz a flow állapotába, és annál boldogabb életet élhetsz.