Észak szívében, avagy ilyen az életem Norvégiában

image00005.jpegTótfalusi Fanni vagyok, a Budapesti Corvinus Egyetem nemzetközi tanulmányok alapszakos hallgatója. Tanulmányaimat angol nyelven folytatom. Idén ősszel lehetőséget kaptam arra, hogy az ERASMUS+ program keretein belül az őszi szemesztert Norvégiában töltsem. Jelenleg az Oslói Egyetem Társadalomtudományi Karán szociológiát tanulok. Ez Oslo legnagyobb múltú egyetemei közé tartozik, melynek széles spektruma van a fakultások között.

Írta, borítókép: Tótfalusi Fanni

Régi vágyam vált valóra azzal, hogy részt vehetek ebben a programban. Korábban már felvételt nyertem az erasmusra, azonban a Covid-19 világjárvány következtében meghiúsultak terveim, ezért nagyon boldog voltam, amikor idén megtudtam, hogy egy ilyen különleges országban tanulhatok és élhetek.

Miért Norvégia?

Azért esett választásom a skandináv országok egyikére, mert kultúrájuk nagyban különbözik a miénktől, valamint nyaralni is nehezen jut el ide az ember (amiben a költségek jelentős szerepet játszanak). Ezen terveim megvalósításához pedig tökéletesnek bizonyultak az egyetem nyújtotta lehetőségek, melyek segítségével én is felfedezhettem az északi régiót. 

Norvégiában a skandináv oktatási rendszer van érvényben. Az órák a magyar felsőoktatási rendszerhez hasonlóan másfél órásak, azonban bizonyos esetekben 2-3 óra hosszúra is elnyúlhatnak, ilyenkor viszont negyvenöt percenként kötelező jelleggel tizenöt perces szüneteket kell tartani, hogy legyen idő beszélgetni, barátkozni, felfrissülni az órák között. Az őszi szemeszter augusztus közepén kezdődik és november végén vagy december elején ér véget. Az órák nagyon változatosak és izgalmasak. A tanárok kedvesek, és az előadásokon is igyekeznek interaktív módszerekkel, feladatokkal bevonni a hallgatóságot.

Kedvenc órám a norvég nyelvóra, melyet kifejezetten az erasmusos diákoknak tartanak. Játékos megközelítéssel tanuljuk a nyelvet, különféle interaktív feladatokkal, párbeszédet igénylő gyakorlatokkal megfűszerezve. A módszertan automatikus eredménye növekvő órai aktivitásunk.image00002.jpegKép: Tótfalusi Fanni

Az egyetem nyitott a külföldi diákok felé, ezt szemlélteti az is, hogy több mint 1000 külföldi hallgató tanul itt, és számtalan diákszervezethez lehet csatlakozni. Sok lehetőség van sportolásra is, több edzőterem is található a campuson és az egyetem közelében, ahol csoportos órákon vagy egyéni edzéseken is részt lehet venni. Aki kellően lelkes, az a csapatsportok világában is szerencsét próbálhat. Személyes kedvencem a Quidditch, más néven quadball, mely egy Harry Potter filmek által inspirált csapatjáték, dobókból és ütőkből áll. A játék célja, hogy minél több dobás jusson át a bűvös karikákon, miközben a játékosok még “seprűn való repüléshez” is folyamodhatnak.

A kollégium nagyban különbözik hazai társaitól. Itt valójában nem is kollégiumok, hanem diákfalvak vannak, melyek több épületegyüttesből állnak, saját bolttal, szórakozóhelyekkel és tanulóközponttal rendelkeznek. A mi lakásunkat négy másik hallgatóval osztom meg, van egy közös konyhánk, egy-egy fürdőszobánk. Mindenkinek saját, privát szobája van.

Az egyetemen találkoztam az ESN-nel, más néven az Erasmus Student Organization of Oslo nevű diákszervezettel. Számtalan izgalmas programon vehettem részt általuk. Az egyik fantasztikus túra alkalmával (komfortzónámat feszegetve) 33 kilométert tettünk meg az Oslo környéki hegyekben. Sok barátra, új ismeretségekre tettem szert a világ számos országából származó hallgatók között. Jó érzés sokféle nemzet kultúráját, történelmét, hagyományait megismerni, valamint megtudni, hogy ezen nemzetek mennyit tudnak Magyarországról, milyenek is vagyunk mi az ő szemszögükből nézve. Többször voltam idegen nyelvű kávézókban, ahol angolul, spanyolul és norvégul is folyt a társalgás. Kifejezetten izgalmas programok ezek, ahol bármely nyelvet gyakorolhatod, az adott nyelvet anyanyelvi szinten beszélő diákok társaságában.

Összeségében nagyon boldog és hálás vagyok, hogy itt tölthetem ezt a félévet. Norvégia egy igazán különleges és gyönyörű ország lélegzetelállító tájakkal, izgalmas történelemmel és különös hagyományokkal. Olyan programokban vehettem részt, melyekről korábban még csak nem is álmodtam, azonban az ERASMUS+ program keretein belül ezen álmok valóra válhattak.

Utazásaim során élőben láthattam a fjordokat, a Szószék-sziklát, jártam az északi sarkkörön túl a Lofoten-szigeteknél, és nem utolsósorban Tromsøba is eljutottam, mely utazásról következő cikkemben bővebben is írok.

Az erasmusra jelentkezőknek azt tanácsolom, hogy legyenek nyitottak az élményekre, új tapasztalatokra, közösségi programokra, élvezzék a külföldön töltött időt és tegyenek szert kulturális tapasztalatokra is. Fontos, hogy indulás előtt mindenki részletesen tájékozódjon a választott célországról, tervezzen költségvetést, hiszen nagyon eltérőek lehetnek az árak bizonyos esetekben. Érdemes a választásnál figyelembe venni, hogy a szak és a tárgyak illeszkedjenek a jelenlegi tanulmányokhoz, azonban ezek ellenére is szívből tanácsolom mindenkinek, aki élménybeszámolómat olvassa, hogy merjetek nagyot álmodni! 

image00003.jpegKép: Tótfalusi Fanni

süti beállítások módosítása