Te megállsz az utcán, ha valaki segítségre szorul? - Bárki lehet életmentő!

helped_esemeny1.jpgIgazán fontos és érdekes programon vehettek részt a Corvinusos diákok által szervezett HelpED keretében az érdeklődők. Az esemény az egyéni felelősségvállalásra és a cselekvés fontosságára koncentrált.

Írta: Hugert Alex

Borítókép: Hegedüs Krisztián

Magyarországon évente körülbelül 25 ezer ember hal meg hirtelen szívmegállásban, ezen esetek 90%-ában pedig nem történik segítségnyújtás a mentők kiérkezéséig. Az est első két meghívottjának interaktív beszélgetése többek között azzal is foglalkozott, hogy miért nem segítenek a jelenlévők ezekben az esetekben a bajbajutottakon. Zuberecz Dóra, a Hősök Tere Alapítvány egyik trénere, valamint Faragó Laura szociálpszichológus és egyetemi adjunktus a járókelő effektusról, vagy más néven bámészkodó hatásról meséltek. Ez azt jelenti, hogy bár mindenkiben ott van a segíteni akarás, az emberek zöme mégsem töri meg szívesen a normákat, nagy hatással van rájuk a csoportnyomás, továbbá az érzet, hogy sok ember között az egyéni felelősség lecsökken. Az alapvető elképzelés általában az, hogy valaki más majd biztosan segíteni fog. Ez különösen igaz lehet, ha egy forgalmas helyen találkozunk balesettel vagy rosszulléttel.

Az emberek gyakran észre sem veszik – vagy éppen nem akarják észrevenni –, hogyha valaki segítségre szorul. Például ha sietünk valahová, azt kockáztathatjuk a segítségnyújtással, hogy elkésünk egy fontos eseményről. Nagy szerepet játszik továbbá a bizonytalanság faktora is: sokakat az a félelem tart vissza, hogy nem érzik úgy, hogy megfelelő módon tudnának segíteni, ezért inkább nem is próbálkoznak, hiszen tartanak az esetleges felelősségre vonástól, ha véletlenül rossz kimenetele lenne az eseménynek. Azonban a legrosszabb, ahogy reagálhatunk, az a semmittevés. Bizonytalanság esetén a legjobb megoldás, hogy tárcsázzuk a 112-es segélyhívó számot. Az sosem gond, ha betelefonálunk és kiderül, hogy nincs vészhelyzet, de amennyiben mégis sürgős segítségre lenne szükség, a szakképzett diszpécserek segítenek, hogy melyek azok a lépések, amelyeket mi is megtehetünk. Mindenkiben különböző akadályok, rejtett mechanizmusok vannak, amelyek tudatosítása figyelemfelhívással, érzékenyítéssel és edukációval érhető el. 

A közönyösség kiemelkedő probléma a világon mindenhol, így az olyan események, mint a HelpED, akár életmentők is lehetnek. Azzal, hogy megállunk segítséget nyújtani, megtörjük a csoportos normát, így mások is nagyobb eséllyel csatlakoznak be a segítségnyújtásba. 

A beszélgetés utáni rövid szünetben a résztvevők a L'Oréal Paris Stand Up programjával ismerkedhettek meg, melynek célja az utcai zaklatás elleni fellépés. A mindenki számára elérhető 10 perces online tréning segítségével az érdeklődők elsajátíthatják a hatékony "5D" módszert, aminek alkalmazásával biztonságosan léphetnek közbe, amikor utcai zaklatást észlelnek.

Az est második felében Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs- és PR vezetője, és Szerdahelyi Roland, egy sikeres életmentést végrehajtó járókelő nyílt beszélgetésére invitálták a résztvevőket. 

A beszélgetés során kiderült, hogy Roland a Szív City alkalmazás legelső felhasználói között volt. Az applikáció célja a köztéri hirtelen szívmegállást elszenvedők körében a minél hamarabbi újraélesztés megkezdése. Amikor bejelentés érkezik a segélyhívóhoz egy utcai keringésmegállásról, a központból egy időben indítanak el egy mentőt, és riasztást küldenek a legközelebbi önkénteseknek, akik így már a mentők kiérkezése előtt megkezdhetik az újraélesztést. A Szív City a világon egyedülálló, egész országot lefedő rendszer, jelenleg több mint 50 ezer önkéntessel. A társadalom bevonása a mentősök részéről egy fontos döntés volt, ezt a Szív City app mellett a kommunikációs stílus megváltoztatásával érték el. Az eredmények magukért beszélnek, a sikeres újraélesztések száma megduplázódott. Az este lezárásaképpen a résztvevők egy gyors elsősegély-tréningen vehettek részt Győrfi Pál vezetésével.helped_esemeny3.jpgKép: Hegedüs Krisztián

süti beállítások módosítása