Mit várnak a cégek egy pályakezdő fiataltól? Mire számíthatnak a friss diplomások az egyetemről kilépve? Nyolcadik alkalommal rendezték meg a Médiastafétát, melynek keretein belül a magyarországi és határon túli kommunikáció- és médiatudományi képzések oktatói és hallgatói gyűltek össze megvitatni a képzéssel és a munkaerőpiaccal kapcsolatban felmerülő kérdéseket.
Borítókép: Pixabay
A Médiastaféta különlegessége, hogy minden évben más egyetem kommunikációs tanszéke rendezi meg. 2023-ban a Budapesti Műszaki Egyetem adott otthont a rendezvénynek. Tófalvy Tamás, a konferencia házigazdája megnyitó beszédében kiemelte, hogy a hasonló formális és informális eseményekkel lehet elősegíteni a terület fejlődését, illetve hangsúlyozta a szakmai kapcsolatok fontosságát is. Ezt alátámasztva a hétvégén először rendhagyó módon diákok is bekapcsolódhattak a párbeszédbe, megfogalmazták gondolataikat a képzéssel kapcsolatban, és javaslatokat tettek a jövőre nézve.
A pénteki napon a megnyitót követően az oktatók és hallgatók külön-külön workshopokat tartottak, ahol megosztották egymással a tapasztalataikat. A diákok programján már a bemutatkozáskor kiderült, hogy ahány egyetem, annyi szokás. A specializációk között sem volt két ugyanolyan. Azonban abban egyetértettek a hallgatók, hogy a szakma szerteágazó jellege miatt nehéz minden területen átfogó tudást szerezni, ezért a tanárok is komoly kihívással néznek szembe a tantervek összeállításakor.
Mégis milyen területeken lehet elhelyezkedni, és hogyan lehet az adott munkakörhöz szükséges tudást megszerezni?
A Médiastafétán részt vevő mesterképzésre járó fiatalok közül már többen rendelkeztek munkatapasztalattal. A választott munkahelyek között szerepelt a tv, a rádió, a HR-es és grafikusi állások, valamint népszerű szakma volt a fotózás, a rendezvényszervezés és természetesen az újságírás, de volt olyan is, aki az informatikai szektorban helyezkedett el. Az egyetemi kommunikáció- és médiatudományi képzéseken megszerzett tudás azonban nem terjed ki a piacon megtalálható összes szakmára, hiszen azt is nehéz lenne felsorolni, hogy mennyi mindent lehet csinálni ezzel a diplomával. Abban mind egyetértettek a hallgatók, hogy az egyetem által biztosított sokszínű lehetőségek, gyakorlati feladatok, projektek segítenek az általános skillek fejlesztésében, és kiváló tapasztalatot adnak. Ide sorolható például a Corvinuson alapszakon és mesterképzésen is kötelező “Projekt szeminárium”. A tárgy keretein belül a hallgatók kisebb csoportjainak egy teljes eseményt kell lebonyolítania, ami magába foglalja a tervezést, a szponzorok felkeresését, az együttműködést, a teljes külső és belső kommunikáció megszervezését, beleértve a marketingkommunikációt is.
A cégek, ügynökségek, szerkesztőségek felismerték, hogy piaci szereplőként segíteniük kell az egyetemeket a szakemberek képzésében. E gondolat mentén több csapat is kínál mentorprogramot a pályakezdőknek. A Médiastaféta szombati kerekasztal-beszélgetésében különböző területek mentorprogramjainak képviselői vettek részt. Az eseményen jelen volt a Group M Akadémia, a Telex Akadémia, az Intró és a Noguchi. A Group M a legnagyobb hazai médiaügynökségi csoport, a Telex az egyik legnagyobb magyar független online sajtóorgánum, az Intró a Mito kreatív ügynökség tanfolyama, a Noguchi pedig egy vezető kommunikációs tanácsadó vállalat.
Ezek a programok lehetőséget kínálnak a pályakezdő fiataloknak, hogy kipróbálhassák magukat az adott területen, és elsajátítsák a specifikus tudást.Forrás: Pixabay
Milyen skillek megléte fontos?
Mind a négy mentorprogram különböző piacon helyezkedik el, képviselőik mégis egyetértettek abban, hogy a nyitottság és az érdeklődés tartozik a pályakezdők legértékesebb tulajdonságai közé. Emellett számít az önbizalom, az önismeret, hogy a fiatalok megtalálják magukat az adott szakmában, és ki tudjanak bontakozni benne. Fontos továbbá az általános tájékozottság, hogy a munkavállalók ne csak az általuk választott területre fókuszáljanak, hiszen a kommunikációs szakma kulcsát gyakran az együttműködés jelenti. A PR ügynökségeknek például fel kell mérniük, hogy mi lehet hírértékű, így egyértelműen előnyös, ha egy újságíró szemszögéből is tudják értékelni a munkájukat. A stratégiai gondolkodás tehát kiemelkedően fontos készség. A mentorprogramok képviselői szerint a szakmai gyakorlati helyet is érdemes jól megválasztani, de bármilyen diákmunkának, korábbi munkatapasztalatnak örülnek a munkaadók.
Összességében az egyetemek remek lehetőséget biztosítanak a kapcsolatépítésre, fejlesztik a hard és soft skilleket, megtanítanak csapatban dolgozni, és kinyitják a lehetőségek kapuját. A hallgatók feladata pedig megtalálni, hogy melyik szakterület áll közel hozzájuk, majd elindulni az úton, és keresni a további lehetőségeket.
A konferencia zárásaként a Műszaki Egyetem képviselője átnyújtotta a jelképes stafétát, amit a Corvinus Egyetem Marketing- és Kommunikációtudományi Intézet vezetőhelyettese, Dr. Bokor Tamás vett át. Így 2024-ben a Corvinus ad majd otthont az eseménynek.