Miénk a világ - Hogyan utazz fiatalként? 2.rész

passport-2714675_1280_1.jpgAz előző részben többnyire ingyenes, vagy mások által szervezett utakat mutattunk be. Azonban legalább ugyanilyen izgalmas, ha saját magunknak szervezzük meg az utazást. Ha valakit eddig elriasztottak volna az önszervezéssel járó macerák és buktatók, azoknak reméljük, motiválóan hat majd cikkünk. Folytatjuk tehát Csíkász Andorral készült utazós interjúsorozatunkat.

Írta: Tóth Valter, borítókép: Pixabay

Külföldi utat szervezni magunknak talán bonyolultnak tűnhet elsőre, viszont korántsem annyira nehéz, mint azt gondoljuk. Ismerni kell néhány trükköt, ami megkönnyíti, olcsóbbá teszi a projektet, és máris nekivághatunk a nagyvilágnak. Interjúnkban igyekszünk kitérni ezekre az praktikákra.

Andor legutóbb Olaszországban járt, amivel a húgának tett korábbi ígéretét sikerült beváltania. Elmondta, hogy egy út során három fő költségelem van: az utazás, a szállás és az étkezés. Ezt a hármat elemezzük részletesebben az elkövetkezőkben.

Utazás

A legtöbb szót a repülős utak kapják, ez azonban nem jelenti azt, hogy ne lehetne autóval, busszal vagy vonattal is vagány túrákat szervezni, viszont napjainkban repülővel a legegyszerűbb és leggyorsabb távoli helyekre eljutni.

Andor szerint kifejezetten ajánlott a jegyek előre foglalása. Legolcsóbban fapados járatokra (Wizz Air, Ryanair) éri meg felülni egyetlenegy hátizsákkal, ami szerinte bőven elég tud lenni.

„Megértem a lányokat, hogyha több cuccuk van, de én beutaztam Európát úgy, hogy csak egy hátizsák volt nálam. A legrosszabb esetben veszel külföldön egy pólót, ami ugyanannyiba kerül, mint itthon, vagy kimosod egy mosodában, esetleg a szálláson.

A leggyakrabban használt repjegykereső oldalai sorrendben a Google Flights, Kiwi, majd a légitársaságok saját honlapjai. A Flights előnyei közé tartozik a járatkövetési lehetőség, aminek segítségével értesíthetéseket kaphatunk a repjegyek árváltozásairól, továbbá jól átlátható diagrammal segít a legolcsóbb utazási dátumok kiválasztásában. A Kiwi a Ryanair hivatalos partnere, így – Andor elmondása alapján olyan is előfordulhat, hogy olcsóbb a repjegy, mint a társaság saját oldalán.

Hasznos trükk, ha megnézzük, hogy más országokból hogyan repül gép a célállomásunkra.

„Legutóbb, amikor repültem, Szardíniára háromféleképpen lehetett eljutni: Budapestről, ami nem volt jó időpontban, és ráadásul nagyon drága is volt; Bécsből, ahova ki kell utazni, azonban ez sem volt jó árban. A harmadik opció az volt, hogy megnéztem, milyen gépek mennek Cagliariba, Szardínia fővárosába, és láttam, hogy Máltáról is indulnak járatok. Budapestről Máltára is megnéztem a gépeket, végül ez volt a legolcsóbb, és időben is jól jöttem ki. Végül tehát elrepültem Máltára, és onnan mentem Cagliariba.”

Ezeket a módszereket is lehet alkalmazni a Flights segítségével, hiszen egyszerre több városból is meg lehet nézni az induló járatokat.

Extra tippként pedig a FlixBus-t javasoljuk repjegykiegészítésként. Néha megéri hamarabb leszállni a gépről és busszal menni tovább.

„Volt, hogy Milánóból Velencébe 10-15 euróért buszoztam át FlixBusszal. Velence közepébe bevitt, úgy, hogy bejutni, a város széléről talán 8 euró volt.”

Evés-ivás

Ennek a témának nem szentelünk sok szót, mivel talán ezt befolyásolják leginkább az egyéni preferenciák. Íme pár gondolat Andor beszámolójából:

„Jó ételeket kell enni, megéri kifizetni az árát. Az autentikus helyeket szeretem a legjobban. Nekem bevált, hogy a helyieket megkérem, mondjanak jó ajánlatokat, vagy előzetesen felkészülök és utánanézek a lehetőségeknek.”

Szállás

Az egyik legfontosabb tanács itt is az előre gondolkodás. Továbbá a szezonon kívüli szállásfoglalás akár a felére is csökkentheti az árat.

Isztambulban voltam szeptemberben, amikor egy kicsit azt éreztem, hogy leültek már az emberek, nem volt olyan meleg, kevesebb volt a turista. Ott volt egy olyan Airbnb, ahol szobánként adták ki a helyet. Ez egyre népszerűbb napjainkban. Maximum 20 euró volt így egy éjszaka.”

Hátizsákos utazóként az olcsó hostelek jönnek először szóba, azonban ez inkább a bevállalósaknak javasolt. Lehet találni viszont minőségibb helyeket is, mint például a CityHub, ami három városban kínál jól felszerelt szállást. 

Aki teljesen ingyen szeretné megúszni, annak is adott a lehetőség. Andor ebben is járatos, hiszen többször aludt már egy-egy éjszakákat függőágyban.

Splitben például van egy nagyon jó videóm erről ötkor feljött a nap, én meg a dombról néztem, úgy, hogy fújdogált közben a szél.”

Érdemes olyan közlekedési csomópontokat választani, amik távolabb esnek a várostól, ezáltal olcsóbbak. Ilyen például Isztambulban Beşiktaş, ahonnan hajóval is be lehet járni a várost (ugyanis Isztambul nagyon jól, olcsón behajózható!).

Utolsó tippként a személyes last minute foglalást is javasolnánk.

„Megnéztük a Booking.com-on a helyeket, 150 euró volt egy éjszaka három főre. Bementünk és azt mondtuk, hogy személyesen szeretnénk egy helyet foglalni. 90 eurót fizettünk végül. Ugyanazért. Velence központjában.”

Bookingot használod legtöbbször?

„Airbnb-zek, azt jobban szeretem. De mind a kettőnél az van, hogy inkább felhívom a tulajdonost és megkérdezem, hogy lehet-e készpénzzel fizetni. Szeretik ők is.”

Ha megszervezik

Beszélgettünk az olyan utazásszervező oldalakról is, mint az Utazómajom vagy a Diákutak. Andor elmondta, hogy sosem használt ilyen oldalt, viszont inspiratívnak és becsülendőnek tartja a munkájukat. A Diákutak kifejezetten jó lehet fiatalok számára, hiszen viszonylag olcsón, teljes utakat szerveznek, így nekünk csak élvezni kell azt.

Személyiségtípustól függ, hogy ki, milyen módon szeret utazni.

„Ha te könnyen kezeled, hogy például lekésed a buszt és fel kell találnod magad internet nélkül, akkor jó egyedül utazni. Viszont aki fél a hasonló helyzetektől, annak szerintem jobb, ha szervezett utakra megy, mert akkor nem kell semmin aggódnia.”

Mindhárom kategóriához (utazás, étel, szállás) javasolt az egyéni információgyűjtés is. Andor elmondása alapján TikTokon szinte ugyanannyi trükköt lehet találni, mint a Google-ben. Úgyhogy bátorítunk mindenkit, hogy szánja rá magát a kalandra, hiszen az utazás egyszerűbb, mint gondolnánk.

Folytatjuk!

süti beállítások módosítása