Milliárdok nyomában - Nagyító alatt a Super Bowl és annak gazdasági befolyása

84214277_657279428345989_4899594323571507200_n.png

Minden év első februári vasárnapján itthoni idő szerint hétfő hajnalban sor kerül a legnézettebb amerikai sportrendezvényre, a Super Bowlra. Az idei az 54. nagydöntő lesz, ahol Amerika két legjobb csapata csap össze a Vince Lombardi trófeáért. Ez a sportesemény milliókat mozgat meg az USA-n kívül is, bátran kijelenthető, hogy Európában is az egyik leginkább figyelemmel követett sportműsor. Ebben az írásban nem csak szokványosan a sport, hanem érdekes gazdasági és politikai szempontokból is megvizsgáljuk a rendezvényt és annak hatásait.

Írta: Gajdics Bálint / Illusztrációk: nfl.com; chiefs.com; 49ers.com

Ha egy szóban lehetne összefoglalni azt, hogy mit jelent egy amerikainak a Super Bowl, az talán az ünnep: a nagy családi vagy baráti közös meccsnézések ideje, közös kajálások, fogadások, esélylatolgatások a meccs előtt, vicces reklámok és előtte sosem látott filmelőzetesek meccs közben. A Super Bowl tényleg minden korosztálynak és érdeklődésnek igyekszik megteremteni az ünnepi hangulatot. A 32 csapatos bajnokságból a 16 alapszakasz meccset követően 12 csapat jut be a rájátszásba, ahol végül két csapat marad. Idén ez a két csapat a Kansas City Chiefs és a San Francisco 49ers lett, akik Miami városában fognak egymással találkozni. A Kansas 50 éve várt erre a döntőre, míg az aranyásóknak becézett kaliforniai csapat legutóbb 2013-ban jutott döntőbe,  akkor viszont vereséggel zárták az idényt.

83454455_614906635971613_4653645216094355456_n.pngAz, hogy idén ez a két csapat jutott be a nagydöntőbe, korántsem volt borítékolható. A Kansas szezonközbeni sérülés miatt néhány meccsre elvesztette Patrick Mahomest, a csapat sztár irányítóját, míg a San Francisco a tavalyi szezonban 16 meccséből összesen négyet tudott megnyerni. További érdekesség lehet a statisztikai mutatók szerelmeseinek, hogy idén is a döntőbe került a liga legjobban támadó (Kansas) és legjobban védekező csapata (San Francisco). Ahogyan azt a régi mondás tartja, támadójátékkal megnyerheted a meccseket, viszont a védelem nyeri meg a bajnokságot. A tavalyi Super Bowlban csalódást keltően összesen 16 pontot láthatott a nagyközönség és mellette egy igen unalmas meccset, most vasárnap pontgazdagabb találkozó várható. A las vegasi fogadóirodák jelenleg a Kansas-t tartják esélyesebbnek az egész évben kissé lesajnált San Franciscoval szemben. Ez a két csapat most először találkozik a nagydöntőben, noha mindkét csapat nagy múltra tekinthet vissza. A 60 éve alapított Kansasi csapat eddig egyszer ünnepelhetett, míg a San Francisco csapata a hatodik bajnoki címükre hajtanak.

Akiket maga a meccs nem érdekel, mégis érdemes lesz bekapcsolódni legalább a félidőben, hiszen ilyenkor jön a Halftime-show. Ahogy minden évben, idén is nagyszabású koreográfiákra és énekesekre lehet számítani. Idén a félidei műsorban Shakira és Jennifer Lopez lesznek a fellépők, a meccs eleji himnuszt pedig Demi Lovato fogja énekelni. Érdemes azt is kiemelni, hogy a szünetben fellépők direkt módon eddig sosem kaptak pénzt, csak a produkciót, a látványelemeket finanszírozta a liga. Ettől függetlenül boldogan vállalják ezeket a fellépéseket, hiszen óriási reklámot jelentenek nekik. A 2014-es évben fellépő Bruno Mars lemezeladásai az ötszörösére nőttek a Halftime show után. A Marketwatch idei kutatásának hála azt is megtudhatjuk, hogy a Kansas győzelme jobb hatással lenne a S&P 500-as indexen nyilvántartott részvényeknek.

83086846_178459560029054_8652249031252115456_n.png

Ugyanígy gazdasági vonatkozású a reklámszünetek pénzügyi jelentősége is. A félidőben és a meccs közbeni kisebb-nagyobb szünetekben mindig különleges reklámblokkokkal készülnek. Egy 30 másodperces szpotért idén körülbelül 5 és 5,6 millió dollár közötti értékben lehetett hozzájutni. A 2020-as amerikai választások közeledtével a politika is körbeövezi majd az eseményt. Két elnökjelölt is jelezte, hogy vásárolt egy-egy 30 másodperces reklámfelületet: az újraválasztásáért küzdő jelenlegi elnök, Donald Trump és egy demokrata elnökjelölt, Michael Bloomberg. A hirdetések mellett több, az év folyamán érkező film első képkockáit is láthatjuk majd a meccs közben. Ha a filmkedvelők nagy része nem is maradna fent emiatt, másnap érdemes lesz rákeresni, hiszen valószínűleg új előzetest kaphatunk a 25. James Bond filmhez, a Wonder Woman és a Fekete Özvegy filmekhez vagy a nemrég bejelentett, legújabb Halálos Iramban filmhez is. Emellett az HBO, a Hulu és az Amazon szolgáltatók is minden évben újdonsággal készülnek. A reklámokra ugyancsak érdemes lesz odafigyelni, hiszen helyet kap majd a Porsche vadiúj, elektromos autójának bemutatója is. Az előrejelzések szerint közel 110 millió emberhez jut majd el az országban, világviszonylatban pedig 150 millió ember nézheti egyidőben a meccset és a dollármilliókat érő reklámokat.

83339042_174014103831174_7584027249544790016_n.pngA sok pénzügyi szál az igazi sportrajongók számára mellékes lehet a döntőhöz képest, de ezzel a cikkel szerettem volna egy kis támpontot adni az esemény jelentőségét illetően. Magáról a meccsről úgysem tud az ember sokáig pártatlanul beszélni, főleg úgy, hogy hosszú évek után a kedvenc csapata játszik újra döntőt, reménykedve a hatodik bajnoki cím megszerzésében.

Go Niners! 

 

Gajdics Bálint

2020. január 30.

Illusztrációk: nfl.com; chiefs.com; 49ers.com

süti beállítások módosítása