„Amennyire szépnek és jónak látszik ez a munka, sokszor annyira nehéz is” – Interjú Palkovics Zórával 

borito_jpg.jpg

Több mint 45 ezer követője van Instagramon és bár még csak 22 éves már olyan híres márkákkal dolgozott együtt, mint a Gucci, a L’Oréal Paris vagy a Calvin Klein. Mindemellett az egyetemisták átlagos életét éli. Palkovics Zórával az influencerkedés során szerzett tapasztalatairól beszélgettem, közben néhány kulisszatitkot is elárult.

Írta: Bokovics Nóra

Hogyan kezdődött az influencer karriered? Ez volt a célod, amikor elkezdted használni az Instagramot?  

Körülbelül 6 évvel ezelőtt regisztrálhattam az Instagramra. Mindig is érdekelt a fotózás és úgy éreztem, hogy jó érzékem van hozzá. Egyáltalán nem volt célom, sőt, amikor elkezdtem használni ezt a platformot, még csak ugyanúgy töltöttem fel a fényképeimet, mint mindenki más. Nyilván már akkor is valamilyen szinten tudatosan építettem, olyan képeket posztoltam, amik esztétikusak és illenek egymáshoz, de az influencerkedés akkor még teljesen idegen volt számomra. Persze követtem külföldi bloggereket és ismertebb személyeket, de nem volt célom, hogy ebben a szakmában helyezkedjek el, hanem szépen lassan kialakult. Szerintem itthon ez még nagyon gyerekcipőben járt, amikor én is elkezdtem. Akkor egy év alatt szinte kétszeresére nőtt a követőim száma. 

zora_egesz_2.jpg

Nem volt nehéz elsőre megszokni ezt a nagy népszerűséget?

Számomra ez nem egy nagy berobbanás volt, mint például, amikor egy énekes lesz népszerű, hanem voltak bizonyos lépcsőfokok, amiket szép lassan végigjártam. Az elején még csak olyan együttműködéseim voltak, amikor barterben kaptam valamilyen terméket vagy ruhát. Ma már odáig nőtte ki magát a dolog, hogy több szponzorált hosszútávú együttműködésem is van, mint például a L’Oréal Paris vagy Nespresso. Szóval nekem ez szépen lassan alakult ki és együtt nőttem az egész influencerséggel. 

A családod és a barátaid hogy viszonyulnak a helyzethez? 

Az elején még a szüleim se értették, hogy hogyan működik ez az egész, de ők és a barátaim is teljes mértékben támogatnak. Sok olyan barátnőm volt, akivel már nem tartom a kapcsolatot, egy idő után lemorzsolódtak. Olyat is tapasztaltam, hogy valaki csak érdekből közeledett hozzám. Ez főleg az elején volt jellemző, amikor még naivabb voltam és mindenkinek próbáltam megfelelni. Most már nagyon leszűkítem azokat az embereket, akikkel tényleg közel állunk egymáshoz. Persze rajtuk kívül mindenkivel próbálok a lehető legkedvesebb és segítőkészebb lenni, akár erről a világról többet mesélni azoknak, akik számára még új.

Mik a céljaid, meddig tervezed folytatni? Esetleg ebből szeretnél megélni vagy ez csak egy hobbi? 

Most már azt mondanám, hogy jóval több, mint hobbi.

Amellett, hogy ez úgymond a munkám, nagyon szeretem csinálni és nem feltétlenül a pénzügyi részét veszem figyelembe.

Annyira nem gondolkodtam még azon, hogy mennyi ideig tudnám ezt csinálni, nyilván nem csak tőlem, hanem a piactól is függ. Van egy-két ötletem, egy saját brandet vagy vállalkozást szeretnék majd létrehozni, ami valószínűleg kapcsolódni fog ahhoz, amit most csinálok. Korábban azt gondoltam, hogy mivel érdekel a marketing, majd elhelyezkedek valamelyik cégnél, de már nem tudom elképzelni, hogy egy irodában üljek. Amit most csinálok, annyira szabad és a saját magam főnöke vagyok. Ezért is szeretnék majd valamilyen vállalkozást, amit én irányítok. 

Mennyire van szabadságod a posztolás terén? Vannak előre megszabott keretek például, hogy milyen tartalmat, mikor és mennyit kell posztolnod? 

Igen, ezek teljesen megszabottak. Régen az összes e-mailemet egyedül intéztem, most már egy menedzser segít ebben.

Az egész úgy zajlik, hogy jön egy megkeresés e-mailben, hogy szeretnének egy adott kampányhoz, és kapok egy rövid összefoglalót, hogy pontosan miről lenne szó.

Ebben leírják, hogy milyen tartalmakra gondoltak, hány posztot vagy story-t szeretnének, kipróbálhatom az adott terméket. Aztán egyeztetünk a részletekről, hogy számomra mennyi poszt lenne ideális, illetve én mit szeretnék, tetszik, bevált-e a termék, és végül közös megegyezésre jutunk.

Persze az összefoglalóban vannak kritériumok a megvalósítással kapcsolatban, például, hogy milyen hangulatú képet képzelnek el, mik az alapvető hashtagek vagy fontos információk, amiket át kell adnom a posztokban, de ezen kívül teljesen szabad kezet kapok, és úgy valósítom meg, ahogy szeretném. Illetve, ha bármilyen szöveget kell írni egy adott termékhez, amit reklámozok, azt is én állítom össze. Ha mindennel elkészültem, megvan a fotó és hozzá a szöveg, akkor az ügyfélnek jóvá kell hagynia és csak utána tudom posztolni.

Jóval összetettebb folyamat, mint azt sokan gondolják.

Mi volt az eddigi legizgalmasabb együttműködésed? 

zora_instagram_kep_1.jpgMindegyik más szempontból volt jó, de ami nem csak számomra a legkedvesebb, hanem a szakmámban is elismerik, az a két videó, amit a Gucci-nak forgattunk. Azokat azóta is mindenki emlegeti, és nem tudom, mikor fogjuk felülmúlni. Az elsőt a Kő-hegyen forgattuk Budaörsön. Alig volt ötletünk, mert szerettünk volna elszabadulni a belvárosból, mégis egy-két óra alatt felvettük. Úgy voltam vele, hogy jó, majd valami lesz belőle, de végül teljesen úgy sikerült, ahogy szerettük volna. A második videó a Bledi-tónál készült. Arra az útra azért mentünk, hogy tartalmakat készítsünk, de akkor sem terveztünk előre, hanem a környezet inspirált, hogy hol mit lehetne csinálni. Mindkettő eléggé spontán készült, mégis nagyon jól sikerültek és sokaknak tetszettek.

Voltak negatív tapasztalataid?

Igen, főleg a kezdetekben, amikor még magamat menedzseltem, ugyanis nagyon nehezen tudok nemet mondani. Többször kihasználtak, és közben nem azt kaptam, amit ígértek vagy nem fizettek ki. Ilyen sok volt, de ez mind tanulópénz.

Néha kapok negatív kritikát, de borzasztóan utálkozó üzeneteket szinte soha, azok is mind fake profilról, úgyhogy ezeket figyelmen kívül hagyom.

A barátaim és a szakmában dolgozók véleményét mindig meghallgatom, az elkészült tartalmakat is el szoktam küldeni ismerősöknek, hogy mit gondolnak róluk. De a kommentekkel és hasonlókkal nem foglalkozom, nem is szabad.

Sosem érezted még, hogy szükséged lenne egy kis szünetre? Mi motivál folytatásra? 

Korábban említettem, hogy mik a céljaim a jövőben, nyilván ez is motivál és az, hogy minél többet hozzak ki magamból. Amennyire szépnek és jónak látszik ez a munka, sokszor annyira nehéz is.

Érzem magamon a szorongást, a megfelelési kényszert, meg persze máshogy látnak az emberek a közösségi médiában, mint a valóságban. Nagyon sok előnye és hátránya van ennek.

Azt még soha nem éreztem, hogy törölni szeretném a profilomat vagy ilyesmi. Van, hogy pár napig nem posztolok semmit, így szoktam szünetet tartani. Olyat nagyon ritkán csinálok, hogy egyáltalán nem nézek fel Instagramra, attól függetlenül, hogy én nem rakok ki semmit, más posztjait figyelemmel kísérem. Viszont olyan tényleg nem volt, amikor azt mondtam volna, hogy nem szeretném ezt tovább csinálni, mert rengeteg lehetőséget kaptam már ezáltal, így több a pozitív hatása, mint a negatív.

Sok képet posztolsz a különböző utazásaidról, nyaralásokról. Ez nem rontja el a pihenést? Mennyire lehet magánéleted emellett? 

zora_instagram_kep_2.jpgBár szoktam kirakni posztokat egy nyaralás alatt, de akár baráttal, akár családdal utazok valahova, az nem feltétlen arról szól, hogy hol milyen fotót készítsek. Legtöbbször nem is pont akkor osztom meg az utazással kapcsolatos storykat, amikor éppen történik, hanem napokkal később, amikor már hazaértünk. Két éve egy hétig Marokkóban voltam baráti társasággal, akkor az egész utazás alatt semmit nem posztoltam. Amikor hazaértem, válogattam át a több száz képet, és egy összegző storyt tettem ki, hogy melyik nap miket csináltunk. A többiek közben is posztolgattak, én inkább kiélveztem a pillanatokat. Igaz, hogy sok képet csinálok, de legtöbbször később osztom meg azt, ami történt, úgyhogy szerintem megvan az egyensúly. Van az a határ, amikor én is besokallok, hogy jó, elég, most már pihenni szeretnék, nem akarok ezzel foglalkozni és félrerakom a telefonom.

A legtöbb influencer elsősorban YouTube-on tevékenykedik. Te nem gondolkodtál még azon, hogy saját csatornát indíts? 

Nekem igazából volt YouTube csatornám három-négy éve és volt is pár videóm, de már nem elérhetőek. Egyébként nagyon sokan kérdezik ezt tőlem, de egyelőre még az Instagram storyban se szoktam sokat beszélni. A legtöbben valóban egy másik platformról jönnek át Instagramra, számomra pedig csak ez az egy az aktív. Úgy gondolom, hogy a YouTube egy olyan platform, ahol sokkal személyesebb képet kapsz valakiről és jobban megismered az adott embert. Sokan csinálják ezt körülöttem, mégis idegennek érzem picit, így évek után is. Ha bármilyen videós tartalom készül rólam, akkor mindig borzasztóan izgulok és ezt még le kell küzdenem. 

Lámpalázas vagy? 

Igen, a suliban is látszik, hogy prezentációk előtt nagyon izgulok, de már sokkal jobb, mint évekkel ezelőtt. Viszont még sokat kell gyakorolnom. Például abban a videóban, amit a L’Oréalénak forgattunk, körülbelül két mondatot kellett elmondanom, de ott is végig izgultam pedig a forgatás helyszínén csak a barátaim voltak velem.

Ezek szerint sokat fejlődtél a kezdetek óta. 

Igen, példának azt tudnám még felhozni, amikor különböző eseményekre vagyok hivatalos. Az elején még borzasztóan rosszul éreztem magam. Nem tudtam kivel fogok beszélgetni, nem ismertem senkit. Nyilván tisztában vagyok vele, hogy kik a körülöttem lévő influencerek vagy marketingesek, de személyesen nagyon nehéz megtalálni a közös hangot. Ilyenkor mindig igyekszem az egyik barátommal vagy manageremmel menni, aki fixen mindig mellettem van és kisegít bármilyen szituációban.

A márkák azért elvárják, hogy ott legyél egy ilyen eseményen, illetve minél több helyen jelensz meg, annál többen ismernek és esetlegesen szeretnének veled dolgozni a jövőben.

A Corvinuson Kommunikáció- és médiatudomány szakon tanulsz. Tudod hasznosítani az ott tanultakat az influencerkedés terén? Közrejátszott ez abban, hogy ezt a szakot választottad? 

zora_instagram_kep_3.jpgSzerintem közrejátszott, mert konkrétan nem is jelöltem meg más szakot. Mielőtt szóba jött a továbbtanulás, már jó pár éve influencerkedtem és nem igazán volt más ötletem, hogy mit tanulnék szívesen. Még a kereskedelem és marketing érdekelt, de az túl reál beállítottságú, én pedig egyáltalán nem vagyok matekos. A humán tárgyakat sokkal jobban szerettem és jobban is mentek a gimiben. Az influencerek közül is többen kommunikációs szakon tanultak, körbekérdezgettem ismerősöket és nekem is nagyon tetszett. Úgy érzem, sokat tanulok a suliban. A szakmai részt inkább másoktól, viszont az alapokat, amiket a kommunikációval kapcsolatban eddig nem tudtam, az egyetem tanulom meg. Vannak izgalmas tárgyaim, amikre nagyon szívesen járok, úgy érzem olyan dolgokat tanulok, amik az életben is hasznomra válnak. Ez érdekel és közel áll hozzám, és ahogy a suliból szerzett tapasztalataimat más téren, úgy a saját munkám előnyeit is ki tudom használni az egyetemen. 

Mit csinálsz, amikor offline vagy? Mivel töltöd a szabadidődet? 

Legtöbbször otthon tevékenykedem. Ilyenkor szoktam összeszedni a gondolataim, beosztani az időm és a munkáim vagy épp tervezni a következő projektem koncepcióját és helyszínét. Az e-maileket bújom át és ha pihenésről van szó, akkor sorozatot vagy filmeket nézek, olvasok. Szeretek pakolászni is, rendezgetni a dolgaimat a szobámban, ez egy kicsit kikapcsol. Imádok kávézni, rengeteg kávézót ismerek Budapesten. Vásárolni, enni, fényképezni, új helyeket felfedezni és ha tehetem, akkor utazni.

Igazából teljesen hétköznapi dolgokat csinálok, és ezeket sem osztom meg mindig az Instagramon, inkább átélem őket.

Képek: Szép Zsóka, valamint Palkovics Zóra Instagram oldala @zorapalkovics


 

süti beállítások módosítása