“220 felett” - A gyorsasági motorozásról

img_6600.jpgCikksorozatunk következő epizódjának főszereplője a 25 éves Réti Benedek, aki több évnyi kitartó munka és vágyakozás után vágott bele a motorsportba. Gyerekkori álma vált ezzel valóra. A kommunikáció- és médiatudomány mesterképzés hallgatója már 4 éve él hobbijának, azóta az utcán és versenypályákon is kipróbálta magát. 

Írta: Reichl Tamara

Borítókép: Csellár András (Ride With My Camera)

“Már 4-5 éves koromban tudtam, hogy motorozni szeretnék, azonban csak nagykorúként jutottam el odáig, hogy ezt meg is tudjam valósítani”

- mesélte Benedek. Kisgyerekkora óta csodálattal nézte a száguldó motorokat, az utcán és az újságokat lapozgatva is. Először a közutakon ismerkedett meg a sporttal egy kisebb sportmotor nyergében, majd két balesetmentes szezont követően kezdett el a gyorsasági motorversenyzés felé kacsintgatni. Jelenleg a MAMI égisze alatt megrendezett országos bajnokságban, a “125 2T” géposztályban méri össze tudását az indulókkal.

2022-ben állt először rajthoz a Magyar Bajnokságban, de sérülések, valamint időhiány miatt teljes szezont még nem tudott futni. A kategória számára 4 fordulót írnak ki versenyszezononként, ezeket általában 3 különböző pályán rendezik meg. Az említett kisebb motorokkal alacsonyabb végsebességet is érnek el a versenyzők, így inkább az olyan rövidebb pályákra látogatnak el, mint az Euro-Ring, a Kakucs Ring vagy a RabócsiRing.beni12-3.jpgFotó: Csellár András

Benedek azt is elárulta, hogy mivel az egyetemi időszak és a motoros szezon között minimális az átfedés az időjárásnak köszönhetően, így viszonylag könnyen összeegyezteti hobbiját a tanulással, mellette részmunkaidőben még dolgozik is. Magyarországon a motoros szezon nagyjából április és október közé tehető, amikor melegebb van, télen a gyorsasági motorok háttérbe szorulnak. Megkérdeztük Benedeket arról is, hogy szezonon kívül hogyan tartja magát formában, mit tesz azért, hogy járműve nélkül is fejlődhessen:

“Szerintem a kardiós testmozgások a legfontosabbak, mint például az úszás vagy a futás. Ezek segítik leginkább a motorozást az állóképesség fejlesztésével, mivel a legtöbben talán akkor követünk el hibát a nyeregben ülve, amikor fáradni kezdünk. Nem azért, mert ne tudnánk megoldani az adott helyzeteket, hanem mert ilyenkor tompulnak a reflexeink, esetleg rossz döntéseket hozunk.”


Emellett azt is elárulta, hogy kisebb motorokkal telente lehetőség van fedett pályás edzésekre, valamint el lehet látogatni a méltán híres spanyol és olasz aszfaltcsíkokra is, melyek az enyhébb időnek köszönhetően egész télen motorozhatóak.

Az utcai motorozást illetően is kíváncsiak voltunk a véleményére, hiszen említette, hogy először ő is ott kezdte. Az alapokat az itt eltöltött két szezon során sajátította el, azonban az utcai száguldozásnak nem híve. Autóval és motorkerékpárral is szívesen megy ki az utakra, de számára fő a biztonság, inkább épségben ér oda úticéljához, mint hogy kockázatot vállaljon egy pár perces előnyszerzés reményében.

“Minden esésem versenypályán történt, utcán még sosem fordult elő hasonló. Vannak viszont maradandó negatív élményeim, amelyeken nehezen lép túl az ember. Talán ezekre alapozva állítom azt, hogy versenypályán sokkal biztonságosabb a motorozás. Nincsen forgalom rajtunk kívül, és ideális esetben nincsenek akadályok sem, amiknek ütközve meg lehetne sérülni. Az eddigi öt esésemből négyszer egyből fel is keltem, egy esés volt sajnos, amikor a bukótér szélén elértem a falat, és megütöttem a fejem”

- mesélt baleseteiről. Szerencsére ez utóbbi esetben sem történt nagyobb baj, nyaki húzódása pár hét alatt rendbe jött, így hamar visszatérhetett a versenypályára. Nagyobb, hosszabb felépüléssel járó sérülést még nem szenvedett, eddigi baleseteit zúzódásokkal, húzódásokkal megúszta, és reméljük, ez a jövőben is így marad.

“Az elsődleges célom az, hogy jól érezzem magam, és hogy ki tudjak kapcsolódni. Az egyetlen, ami fel tud frissíteni a munka és az egyetem után, ha valami olyasmit csinálok, ami teljes mértékben megköveteli a figyelmem és kizár minden mást. A pályán való motorozás pedig olyan szintű figyelmet igényel meg, hogy közben teljesen kitisztul a fejem. Nincsenek más gondolataim ilyenkor”

- válaszolt Benedek, amikor a pályára lépés motivációjáról kérdeztük. Jövőbeli terveivel kapcsolatban elmondta, hogy idővel szeretné komolyabb szintű versenyeken is megmérettetni magát, konkrét célkitűzései között szerepel többek között a Magyar Gyorsasági Motoros Bajnokság 600 köbcentis géposztályának megnyerése. img_6594.jpgFotó: Csellár András

A versenyző tehetsége és felkészültsége mellett természetesen a járművek karbantartása is fontos szerepet játszik a motorsportban. Benedek maga is foglalkozik motorjával, az alapvető karbantartási munkákat meg kellett tanulnia, ahogy azonban bekapcsolódott a motoros közösségbe, megismerkedett több szakmabelivel is, akik segítik őt karrierje építésében. Hozzátette még, hogy mindezek ellenére nagyon hasznos, ha maga a motoros is ért a kétkerekűhöz, hiszen vannak helyzetek, amikor magára van utalva a problémák megoldása tekintetében. 

Azt is szerettük volna megtudni, kik a legnagyobb példaképei. “Marc Márquez, Fabio Quartararo” - hangzottak el nevek, de elárulta, mindenkire felnéz, aki profi szinten űzi ezt a sportot. “Ha valaki egy minimális motoros tapasztalat birtokában nézi a közvetítéseket, átértékeli azt, amit lát, és teljesen más perspektívából követheti tovább a sportot.”

Bár tervei között nem szerepel, hogy főállású versenyzővé váljon, az biztos, hogy még sokáig fog hobbijának élni. További biztonságos és sikeres motorozást kívánunk neki!

süti beállítások módosítása