"Ha nem hiszel az álmodban, ne is vágj bele" - Hogyan érinti a startupokat a koronavírus-válság?

backlit-dawn-foggy-friendship-697243.jpgAz online események tengerében szakmailag érdekes témákat is találhatunk. Ezek a műsorfolyamok a szakértők szemüvegén át, élőben vezetnek be egy-egy gazdasági témakörbe. Az Out of the box és a Túlélési Kisokos – Elsősegély startupok és kisvállalkozások számára sorozatok jól példázzák a tartalmas online rendezvényeket. Dőljünk hátra a fotelban, és tudjunk meg többet a startupok jelenlegi helyzetéről!

Írta: Taxner Tünde

Elérkezett az innovációs aranykor, és digitális Hold-ugrás történik két hét alatt, vagy a startupok is nehéz helyzetbe kerültek a járvány okozta gazdasági válságban? Ezzel a kérdéssel indította az Out of the box 3. epizódját Szabó Dániel, a Napi.hu főszerkesztő-helyettese. Az otthontartózkodás miatt rákényszerültünk arra, hogy új dolgokat használjunk, nyissunk a digitális innovációra, ezért a kis, gyors növekedés elébe néző cégeknek akár lehetőséget is jelenthet az válsághelyzet.

Az Out of the box virtuális rendezvénysorozat a Dialogue Creatives ötlete alapján az IndaMédia felületein valósul meg, házigazdája a Napi.hu. A következő adás május 5-én lesz, témája a koncertek, bulik, fesztiválok jövője. Az összes adás  az Out of the Box Facebook-oldalán visszanézhető.

green-typewriter-on-brown-wooden-table-4052198.jpgA megkérdezett szakértők előnyeit és hátrányait is látják az új szituációnak, hiszen, amint Oszkó Péter, az OXO Labs cégvezetője kiemelte, hirtelen minden piaci szereplő óvatosabbá vált. Simó György, a Day One Capital ügyvezető partnere szerint a kockázatitőke-befektetések nehezebbek lehetnek, a startup piacot is érinti a válság. Winkler Zsolt, a Telenor Magyarország digitális termékfejlesztési vezetője azonban kiemelte, hogy egy nagy multinacionális cégnek is ugyanúgy alkalmazkodnia kell a megváltozott környezethez, át kell helyeznie a fókuszt, ami tanulási folyamattal jár.

A beszélgetőpartnerek hangsúlyozták, egy csapatról most derül ki igazán, hogy mire képes, mennyire tudja a gyors alkalmazkodás mellett az új lehetőségeket is meglátni. Simó György kiemelte, hogy a startup lét alapból is bizonytalanságra épül, de amelyik cég túléli a válságot, nagy lehetőségeket kaphat. Mérlegelni kell ugyanis azt is, hogy nem ugyanabba az állapotba fogunk visszatérni, ami a válság előtt volt, hanem az ötletek érvényessége változhat. Winkler Zsolt szerint egy vállalkozónak a likviditás mellett azt is végig kell gondolnia, mennyire életképes az ötlet, amin a terméke vagy egész vállalkozása alapul. Simó György azt tanácsolta: érdemes figyelni arra, mi lehet az, ami ebből a krízisből maradandóan beépül majd az életünkbe.

A Design Terminal innovációs ügynökség közszolgálati jellegű, online sorozata „Túlélési Kisokos – Elsősegély startupok és kisvállalkozások számára” címen fut. Állandó műsorvezetője Gundel Takács Gábor. Célja támogatni a magyar vállalkozások túlélését és újrakezdésüket, amihez hiteles és tapasztalt vállalkozók segítségével tudást és ötleteket biztosít. A sorozat két utolsó részét az érdeklődők május 5-én és május 7-én 19 órától a Design Terminal Facebook-oldalán követhetik.

A Design Terminal online sorozatának első adásában Pistyur Veronika, az Oktogon Ventures alapítója, Lakatos Dávid, a Formlabs termékfejlesztési vezetője és Várdy Zoltán, a TV2 volt vezérigazgatója, a Design Terminal főtanácsadója ugyanezt a témát kicsit más szemszögből járták körbe. Az hallgatók főleg gyakorlati tanácsokat fedezhettek fel arról, hogyan tud egy startup a válságban talpon maradni.

whiteboard-sketching-design-planning-7366.jpgA szakértők a helyzetet lassulási folyamatként jellemezték, olyan ismeretlen helyzetként, amire nem lehetett előre forgatókönyvet készíteni. Várdy Zoltán rámutatott, hogy a vállalkozói lét folyamatosan próbatételek elé állít, mindig vannak hullámvölgyek, a koronavírus-okozta helyzet mégis inkább sötét mocsárhoz hasonlít. Lakatos Dávid tanácsa célravezető lehet, hiszen szerinte nem szabad a mostani számokat a múlt éviekhez hasonlítani, hanem relatívan, a versenytársakhoz képest érdemes képet alkotni arról, hogy a saját cégünk hogyan tudja kezelni a helyzetet. Szerinte fontos azt végiggondolni, hogyan tudja a vállalkozó úgy megtervezni a 2020-as évet, hogy nem számíthat senkire, semmilyen befektetésre vagy támogatásra. A túlélés másik kulcsa - Pistyur Veronika szerint - a fókuszálás lehet: feltenni az alapkérdéseket a saját céggel kapcsolatban, megadni rá a válaszokat, és csak ezekre figyelni.

A beszélgetőpartnerek hangsúlyozták, hogy a nehézségek ellenére nem szabad feladni, és belenyugodni a helyzetbe, hanem tartani kell magukat a kijelölt úthoz. Mindannyian egyetértettek abban, hogy a vezetőnek ebben fontos szerepe van. Most még fokozottabban kell figyelnie arra, hogy irányt mutasson a csapatnak, és időt szenteljen az őszinte, támogató belső kommunikációra. Akár a bizonytalanságot is felvállalva, Pistyur Veronika szerint a dilemmák megosztása is jobb a kommunikáció teljes hiányánál. Hosszú távon az különböztet meg egy sikeres céget egy kevésbé sikerestől, hogy a vezető hite az alapötletben környezetfüggetlen. Ahogy Várdy Zoltán fogalmazott:

„Amit építesz, az álmodra épül. Ha nem hiszel az álmodban, ne is vágj bele!”

2020.05.04.

Fotók: Pexels

süti beállítások módosítása