Vegán vagy állatkísérlet mentes? - Igazodj ki a jelölések között

1_3.jpg

Sokan szeretnénk felelősen étkezni, olyan termékeket vásárolni, amik megfelelnek az értékrendünknek és az életmódunknak, például állatkísérlet mentesek vagy vegánok. Azonban mindennapi nehézség eligazodni a sok logó és jelölés között. Összefoglaló cikkünk segítséget nyújt a felismerésben, és hozzásegít a tudatos vásárláshoz.

2020.11.01. Írta: Erdős Bianka, borítókép: Pixabay

Sokan igyekszünk figyelmet szentelni annak, hogy milyen az életvitelünk, az értékrendünk, és hogy ezekkel összhangban  milyen ételeket és termékeket vásárolunk. A tudatosság mellett sokan törekszünk arra, hogy minél kevesebb műanyagot használjunk, zero wasteek legyünk, olyan termékeket vásároljunk, amelyeket nem teszteltek állatokon, vagy étkezési szokásainknak megfelelően vegetáriánus vagy vegán dolgokat vegyünk. De valóban tudjuk, hogy mi az, amire oda kell figyelnünk, amit a megfelelő választás meghozatalához a terméken keresnünk kellene?

3_jpeg.jpgKép: Pexels

Rengeteg olyan termékmegjelölés, logó található a termékeken, amelyek megkönnyíthetik a vásárlási folyamatainkat, amennyiben tisztában vagyunk ezeknek a grafikáknak a jelentésével. Ehhez először fontos tisztázni azt, hogy mik a főbb kategóriák, és ezek között mennyire lehet átfedés.

A jelölések kategóriái

Alapvetően beszélhetünk vegetáriánus, vegán és CF (Cruelty Free), azaz állatkísérlet mentes termékmegjelölésről. Fontos tisztázni, hogy az egyes kategóriák között lehetnek átfedések, és így egy termék lehet egyszerre vegán és állatkísérlet mentes is. Azonban az, hogy valami csak vegán, nem jelenti azt feltétlenül, hogy az adott terméket nem tesztelték állatokon, vagy éppen fordítva, az állatkísérlet mentes termék tartalmazhat állati eredetű összetevőt. A különböző minősítéseket és így a logókat nem cégeknek, hanem termékeknek ítélik meg, emiatt azt is érdemes lehet szem előtt tartanunk vásárlásaink során, hogy bár egy márka árusít vegán termékeket, attól még nem lesz maga a márka és az összes többi terméke is vegán.

Állatkísérlet mentesség (Cruelty-free)

Állatkísérlet mentes termékekről akkor beszélhetünk, ha a termék összetevőit, illetve magát a terméket nem tesztelték állatokon. Ezt jelzi számunkra a Choose Cruelty Free (CFF), vagyis Válaszd a kísérlet menteset logó is. Valószínűleg ezzel nem igazán fogunk találkozni, mivel egy ausztrál non-profit szervezet által létrehozott kezdeményezés része, amely az ausztrál fogyasztókat és gyártókat ösztönzi állatkísérlet mentes termékek megvételére, illetve előállítására.

2_jpeg.jpg

Kép: Unsplash

Azonban nem kell Ausztráliáig mennünk, hogy ehhez hasonló logóval találkozzunk. A Vegetarian Society Approved logó olyan vegetáriánus termékekre kerülhet rá, amelyek amellett, hogy például nem génmódosítottak vagy keresztszennyeződéstől mentesek, nem voltak tesztelve állatokon sem a gyártó, sem megbízott fél által. Szintén biztosak lehetünk abban, hogy állatkísérlet mentes terméket tartunk a kezünkben, ha a Leaping Bunny vagy a PETA (Amerikai Állatvédő Szervezet) által létrehozott Beauty without Bunnies logót látjuk. Az előbbi esetében a beszállítói lánc teljes egészét ellenőrzik. A Beauty without Bunnies, illetve a Vegetarian Society Approved logóknak létezik egy bővített változata is, amely az állatkísérlet mentesség mellett biztosítja a termék vegánságát is.

A vegánság jelzései

Közelítsük meg a témát a másik oldalról is: honnan tudhatjuk, hogy egy termék vegán-e? A Vegetarian Society Approved (Vegan) logóról már szót ejtettünk, ez a CF mellett garantálja, hogy a termék vegán is. Amennyiben a Certified Vegan Logo vagy a Vegan logót látjuk elhelyezve a terméken, arról biztosan tudhatjuk, hogy vegán. Bár ez a megjelölés elsősorban a termék vegán létére hívja fel a figyelmet, fontos tudni, hogy az előbb említett logóhoz hasonlóan szintén biztosítja, hogy a termék állatkísérlet mentes is.

ba_vegetarianus_vegan_jelolesek_8.png

grafika: Közgazdász

Ezek a logók mind arról biztosítják a vásárlókat, hogy a termék állati eredetű összetevőktől és melléktermékektől mentes, nem áll fenn keresztfertőzés veszélye, és nem voltak a termékek, illetve azok összetevői állatokon tesztelve, sem a gyártó oldaláról, sem annak megbízásából. Érdekesség, hogy a The Vegan Society-t Donald Watson alapította 1944-ben feleségével és négy barátjukkal. Watson volt az, aki megalkotta a vegán kifejezést azokra a vegetáriánusokra, akik tejtermékek mellett tojást sem fogyasztanak. A Vegan logó ehhez a társasághoz fűződik.

Érdemes még megemlítenünk a V Label-t, amely az Európai Vegetáriánus Unió kezdeményezésére jött létre. Ez a termékjelölés a korábban említett logókkal ellentétben nem garantálja, hogy nem tesztelték állatokon, azonban nem is ebből a célból hozták létre. Az elsődleges cél az volt, hogy  könnyítsenek a vásárlás folyamatán azok számára, akik kifejezetten vegetáriánus vagy vegán terméket szeretnének vásárolni, ugyanis a V Labelnek két kategóriája van: a vegetáriánus és a vegán. A két logó megszületéséhez az is hozzájárult, hogy európai szinten még nincs kötelező erejű, jogi definíció arra, hogy pontosan mit jelentenek a vegetáriánus és a vegán kifejezések. 

adatbazis.jpgAmire még érdemes figyelni

Kép: Az EWG’s Healthy Living applikációja

Fontos tudnunk, hogy amennyiben egy termékre írva csak annyit látunk, hogy vegán vagy állatkísérlet mentes, az még igazából semmit sem jelent. A fent ismertetett logók azok, amelyek garantálni tudják ezeket. Azonban azt is jó, ha tudjuk, hogy ezeket a logókat a cégek csak színükben változtathatják meg, mást nem alakíthatnak át rajtuk! Amennyiben nincs logó a terméken, még ne ítélkezzünk egyből, érdemes megnézni a termék összetevőit, ugyanis előfordulhat, hogy egy cég nem kívánja megfizetni a logók licensz díját.

Amennyiben a termékösszetevők elolvasása után is bizonytalanok maradunk, érdemes lehet az erre a célra kialakított adatbázisokban tájékozódni a termék minősítésével kapcsolatban. Természetesen ezek után is előfordulhat, hogy nem vagyunk biztosak a dolgunkban, még mindig szkeptikusak vagyunk. Ebben az esetben érdemes a közösségi média felületeken olyan tartalomgyártókat követni, akik kifejezetten vegán életmódot folytatnak, emiatt olyan márkákkal vannak szerződéseik, akik vegán termékeket és/vagy állatkísérlet mentes termékeket forgalmaznak. 

Adatbázisok, amikben keresni lehet:
Double Check Vegan
Leaping Bunny Program
Beauty Without Bunnies
Skin Deep (applikáció: EWG’s Healthy Living)

Cégekkel is érdemes lehet felvenni a kapcsolatot, hiszen belefuthatunk olyan szituációba is, hogy egy általunk régebb óta használt termékről lekerül például a vegán logó. Egy esetben a cég erre a megkeresésre azt válaszolta, hogy nem szükséges tovább használniuk a vegán logót, mivel rendelkeznek COSMOS minősítéssel. A COSMOS egy nemzetközi tanúsítvány, amely nem önmagában szerepel a termékcsomagoláson, hanem minősítő szervek logójával együtt találhatjuk meg a jelzését, mint COSMOS NATURAL vagy COSMOS ORGANIC. A tanúsítványt bio- és natúrkozmetikumok kapják meg, de ezek tartalmazhatnak növényi és állati eredetű összetevőket is, emiatt nem felelnek meg a vegán feltételeknek.

Keressétek a logókat, tájékozódjatok, és merjetek kérdezni cégektől annak érdekében, hogy vásárlásaitok során a megfelelő terméket válasszátok, ami az értékrendeteknek megfelel.

süti beállítások módosítása