Egy étterem, három rendelés - Őszintén az ételrendelés árnyoldalairól

pizza-1317699_1920.jpg

Ha meguntad az otthoni főzést, vagy csak nincs energiád beállni a konyhába, te is rögtön az ételrendelésen töröd a fejed? De vajon honnan rendelj és hogyan? Appon keresztül, közvetlenül az étteremtől vagy esetleg elvitelre? Kipróbáltuk mindhármat, bemutatjuk a jó és a rossz tapasztalatokat.

2021.05.03. Írta: Belayane Najoua, Borítókép: Pixabay, Marcos Vega

Éttermek a válaszút előtt

Habár az elmúlt években az online ételrendelés egyre népszerűbbé vált, az igazi fénykort mégis a koronavírus hozta. A lezárások egy olyan válaszút elé kényszerítették az éttermeket, ahol a túlélés volt cél. 

A nyitva maradt éttermek három alternatíva közül választhattak:

Csatlakozhattak egy online ételrendelő platformhoz: Habár az ételrendelő platformokhoz való csatlakozás növelheti a forgalmat, nagyon drága választás. A koronavírus alatt a platformok többszörösére emelték a jutalékok díját - néhol a rendelések 30 százalékát is elkérik az éttermektől. 

Saját futárral szállítanak ki: Talán a legnehezebb alternatíva a saját futáros kiszállítás, hiszen ez vagy telefonon keresztül zajlik, ami nagyon erőforrásigényes és nehéz visszakövetni, vagy egy külön erre kifejlesztett platformon, ami viszont idő- és pénzigényes. Ezenkívül még a futárszolgálatot is biztosítani kell, ami újabb munkaerőtoborzást és fenntartást jelent. 

Elviteles üzemmódra kapcsolnak: Ilyenkor a vásárlók helyben vehetik át az ételt, amit elvisznek, és az utcán vagy otthon eszik meg. Ez egy jó megoldás, de ha az étterem csak ezt a vásárlási módot tartja meg, akkor a keresletkielégítés szempontjából jóval alul fog maradni a versenytársakkal szemben. 

App, saját futár, elvitel - Melyiket válasszam?

pizza-4538925_1920.jpg

Kép: Pixabay, Mohamed Hassan

Ha nemzetközi viszonylatban megnézzük, az elmúlt évben a pizza és a kebab rendelése torony magasan vitte az első két helyet, ezért én is a pizzát választottam, hogy kipróbáljam az ételrendelés mindhárom módját. A választott éttermem egy hazai franchise lett, ami biztosítja az ételrendelő felületen keresztüli, a telefonos és az elviteles opciót is. Habár soha nem voltam egy nagy ételrendelős típus, hiszen nagyon szeretek otthon főzni, az “egy étterem, három rendelés“ ötlet mégis lázba hozott, és kíváncsi lettem, hogy mi lesz az eredménye. Lássuk is, hogy mire jutottam!

A képernyőre kattanva, az applikációval szórakozva

Az első rendelésemet az ételrendelő appon keresztül adtam le, egy átlagos hétköznapi napon. A kosaramban két Margherita pizza volt, amire a normál áron felül még kiszállítási díjat (500 forintot) is fizettem. Az applikáció nagyon jól kezelhető, felhasználóbarát, színes és úgy visz előre a vásárlásban, hogy szinte még “gondolkodni” sem kell. Egyik kék gomb jön a másik után, és az ember észrevétlenül telerakja a kosarát. Én végül megálltam a két pizza után, amire harminc perc kiszállítási időt írt az app.  

A rendelés elküldése után nyomon követhetjük, hogy éppen hol jár a várva várt ételünk - olyan mintha folyamatosan ott lennénk mellette, és fognánk a kezét, nehogy elvesszen. Ez a funkció olyan élvezhető és kreatív, hogy a harminc perc alatt szinte végig a telefonom nyomkodtam, és azt néztem, hogy éppen milyen fázisban vannak a pizzáim. Miután megjelent a kijelzőn a kis autó, ami azt jelezte, hogy már a futárnál vannak, azt is végig tudtam kísérni, hogy az autó milyen úton hozza el a rendelésem, melyik lámpánál áll meg, és hány perc van még hátra. Habár a rendelésemet csupán huszonöt perc alatt kiszállították, nem spóroltam meg vele túl sok időt, hiszen végigkísérve a rendelésem egész útját olyan volt, mintha én magam is részt vettem volna az elkészítésében.

A telefon már lejárt lemez?

Ha közvetlenül az étteremtől szeretnénk rendelni, akkor választhatjuk az online módot vagy a telefonos rendelést is. Mivel én az előző nap online, appon keresztül rendeltem, így gondoltam, most visszatérek a régi szép időkbe, és telefonon rendelek. Az étterem csak a második csengésre vette fel a telefont, ami kicsit lehangolt, de a vonalban lévő dolgozó nagyon kedves volt, és a tegnapi személytelen rendelés után (amikor még a futár is csak egy-két szót mondott), jó volt egy valódi embertől rendelni, ráadásul még kiszállítási díjat sem kellett fizetnem. Ennek viszont az volt az ára, hogy jóval több időt kellett várnom a rendelésemre - 55 perc alatt szállították ki, és mire ideért a futár, az étel aligha volt melegnek mondható, inkább csak langyosnak. 

Nagykapu, kiskapu - Vendég vagyok, nem futár

 Harmadik napon szintén az appon keresztül rendeltem, de nem kértem kiszállítást, hanem személyesen vettem át. Az app így is mutatta a nyomon követést, mint az első nap, de már nem volt annyi időm nézegetni, mert a rendelést követően elkezdtem öltözködni, hogy elinduljak a pár perces sétára lévő étterembe. Pont időben értem oda, de amikor a bejárati ajtóhoz mentem, nem volt nyitva, így elkezdtem megkerülni az éttermet, a megfelelő ajtót keresve. Az épület másik oldalán volt két futár is, az ellentétes csapat mezeibe öltözve, és furcsán néztek rám, amikor megkérdeztem, hogy a vásárlóknak hol kell átvenni a rendelést. Éppen abban a percben jött ki egy felszolgáló, aki átadta a futároknak a csomagot, és miután megmondtam a rendelésszámomat, egy kis idő elteltével nekem is kihozta a pizzát. Habár a személyes átvétel miatt most sem kellett kiszállítási díjat fizetnem, jobban is meg lehetett volna oldani a vásárlók tájékoztatását.

Összességében mindegyik választásnak van jó és rossz oldala. A kérdés inkább az, hogy mit részesítünk előnyben: az időt, a pénzt, az éttermet? A legolcsóbb megoldás, ha mi megyünk el a rendelésért. A legnagyobb támogatás a vendéglátóiparnak, ha közvetlenül az étteremtől rendelünk. A leggyorsabbnak pedig az appos megoldás bizonyult. Bármit is választunk ebben a rendkívüli időszakban, egy biztos: mikor minden visszatér a normális kerékvágásba, és szabadon ülhetünk az éttermekben, még a pincérek gyakran fáradt arcát is annyira fogjuk értékelni, mint a pizza azt, ha dupla sajtot kérsz rá. 

süti beállítások módosítása