OnlyFans: Online prostitúció, kőkemény biznisz vagy a hírnév kapuja?

boritokep_1_2.jpg

Növekszik a bevétel a bankszámlán, aminek hatására csökken a viselt ruha mennyisége. A lájkok száma gyarapodik, az erkölcsi tartás pedig egyre kevesebb. Vagy mégsem? Szakmai reflektorfénybe kerültek az OnlyFans erotikus influencerei.

Szerző: Kalánová Barbara; borítókép: Hegedüs Krisztián

Az biztos, hogy Önök sokkal kevesebben vannak most a teremben, mint annak az oldalnak a feliratkozói, amely egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Ez az OnlyFans

– ezzel a felütéssel kezdte prof. dr. Aczél Petra, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság kutatásvezetője, az esemény moderátora a Csak rajongók? Test a neten című teltházas kerekasztal-beszélgetést február 28-án a Scrutonban. A Médiamítoszok rendezvénysorozat második alkalmának célja is az újmédia jelenségeinek szakmai megvitatása volt.

Az erotikus influencerek megjelenéséről és tevékenységeinek hatásáról dr. Hevesi Krisztina szexuálpszichológus és dr. Veszelszki Ágnes kommunikációkutató fejtette ki szakmai véleményét. Arról, hogy a pikáns tartalmak hozzáférhetőségét miként szabályozza a jog, dr. Papp János Tamás médiajogász beszélt. A hagyományos véleményvezérek együttműködéseire rálátó Vizi Gergely social media szakértő pedig ügyfeleinek helyzetét átlátva közelítette meg a témát.

Az OnlyFans 2016 óta létező platform, amelynek fizetőfal mögé rejtett tartalomszolgáltatásai csak az előfizetők számára elérhetők. Jelenleg 1,5 millió tartalomszolgáltató és 170 millió regisztrált tartalomfogyasztó használja. Ugyan a médiában gigantikus keresetekről olvashatunk híradásokat, valójában a tartalomszolgáltatók havi átlagkeresete mindössze 200 dollár (megközelítőleg 70 000 forint), a tartalmak személyre szabottak, és 78-98 százalékuk expliciten szexuális foglalta össze az oldal főbb jellegzetességeit dr. Aczél Petra.

aczel.jpgA képen dr. Papp János Tamás, dr. Hevesi Krisztina, prof. dr. Aczél Petra, fotó: Hegedüs Krisztián

OnlyFans: Lehetőség vagy probléma?

Legalizálja a testtel való pénzkeresetet, és helyzetet teremt az egymásra licitálásra dr. Hevesi Krisztina szexuálpszichológus szerint többek között ezek a legnagyobb problémák az OnlyFansen megjelenő erotikus influencerkedéssel.

Ezen az oldalon a testek valójában árucikké válnak. A szexszel mindent el lehet adni; nagyobb üzlet, mint a kosárlabda, baseball és a futball együttvéve.

Aggodalomra ad okot továbbá az is, hogy a regisztrálók és a felhasználók életkorát nem ellenőrzik szigorúan, így tulajdonképpen nem garantálható, hogy a tagok valóban betöltötték már a 18. életévüket. A kiskorúak pedig példaként tekinthetnek a közismert regisztrálókra – mint Beyonce-ra, akinek a Savage című számában már megjelenik az oldalra való regisztráció opciója (az énekesnő a dalszöveg ellenére egyelőre nem lépett fel az oldalra).

Amennyiben a fiatalok példaképei, ismerősei pénzt keresnek ebben a formában az OnlyFansen, az vonzó lehet a követők, így a fiatalok számára is.

hevesi.jpgA képen dr. Papp János Tamás, dr. Hevesi Krisztina, prof. dr. Aczél Petra, fotó: Hegedüs Krisztián

A médiajogász Papp János Tamás szerint inkább filozófiai kérdés, hogy mennyire tekinthető prostitúciónak, hogy valaki ebben a formában árulja a testét. Ráadásul médiajogi szempontból sem egyértelmű, hogy típusát, formátumát tekintve hová sorolható az OnlyFans.

Ezekre a technológiai változásokra, amelyek lehetővé tették a különböző szexualizált tevékenységek egészen új formáját, nincsen felkészülve a jog, bár a szabályozás próbál felzárkózni a technológiai változásokhoz.

Elmondása alapján a jogi hátterét tekintve kacifántos a helyzet, azonban vannak bizonyos jogszabályok, amelyek egyfajta közerkölcsi megfontolásokat érvényesítve próbálják védeni a társadalmat attól, hogy a prostitúciót legálisan lehessen űzni.

Az ellenőrzéssel tudják szabályozni azt, hogy ne csatlakozhasson tartalomgyártóként kiskorú az oldalhoz. A platformokat nemzeti és uniós jogszabályok is kötelezik ennek a betartására, azonban felhasználói oldalról ellenőrizni ezt már nem egyszerű. A fizikai test szexuális célú üzleti kihasználása tiltott, azonban a saját képek felhasználása engedélyezett.

papp.jpgA képen dr. Papp János Tamás, fotó: Hegedüs Krisztián

Érdekes jelenségnek tartja Vizi Gergely, hogy a Covid-helyzet alatt hatalmasat ugrott az OnlyFansra regisztrálók száma. A közösségimédia-szakértő meglátásai alapján nem véletlen, hogy éppen ebben a (karanténban, elszigeteltségben töltött) időszakban bővült a felhasználók köre, ugyanis amellett, hogy jelentős bevételre lehet ott szert tenni, bizonyos igények kielégítésében is szerepet játszik.

A pénzkereseti lehetőség mellett a személyes kontaktus és valamiféle érzelmi kapcsolódás helyettesítése szintén vonzereje az oldalnak.

vizi.jpgA képen dr. Veszelszki Ágnes, Vizi Gergely, dr. Hevesi Krisztina, dr. Aczél Petra, fotó: Hegedüs Krisztián

Az oldal felfutásához továbbá hozzájárult, hogy 2018-ban az Egyesült Államokban megjelent aszexkereskedelem elősegítését is szankcionáló FOSTA és SESTA rendelet, aminek hatására a hagyományosnak tekintett  tartalommegosztó felületek (Patreon, Instagram, Tumblr) megtiltották az erotikus influencerek jelenlétét. A szexmunkások ezért új platformot kerestek, amely az OnlyFans lett. Dr. Veszelszki Ágnes médiakutató szerint emellett  pénzügyi megfontolások is elősegítették a platform gyors elterjedését. 

Ugyancsak fontos szempont az oldal népszerűségének a növekedésében, hogy az OnlyFans csupán 20 százalék részesedést kér a bevételből más, ugyancsak digitális tartalmakat monetizáló platformokhoz képest, amelyek akár 60 százalékot is elkérnek a tartalomgyártóktól a tartalmaknak a felhasználókhoz való eljuttatásáért és a marketingért cserébe.

veszelszki.jpgA képen dr. Veszelszki Ágnes, fotó: Hegedüs Krisztián

 Erotikus influencerség mint különálló szakma?

Az influencerek kategóriájába az erotikus tartalmakat készítők is beletartoznak Vizi Gergely meglátása szerint. Digitális tartalomgyártókról beszélünk ugyanis az ő esetükben is, akik szponzorációkat vállalnak el, és ebből anyagi hasznot tudnak generálni.

Megfigyelhető, hogy akik nagy követőbázissal rendelkeznek a közösségi médiában, például a TikTokon vagy az Instagramon, ők át tudják vinni a követőtáborukat az OnlyFansre is, viszont fordítva ez az átvándorlás már nem működik. Hirdetési lehetőségre ezen az oldalon pedig egyelőre nincs is lehetőség.

Dr. Hevesi Krisztina elárulta, hogy az ő szakmai segítségét kérők közül nagyon változatos az OnlyFanst használók köre. Az eszkorttal foglalkozó nők jelentős része használja az oldalt, viszont a serdülőknél is ugyanúgy előfordul, kifejezetten a modellkedésre vágyóknál.

Éhesek az elismerésre, népszerűségre vágynak, ezek a tartalmak pedig ugrásszerűen hozzák a rengeteg lájkot. Innen kezdve pedig nagyon könnyű belecsúszni ebbe a spirálba. Az OnlyFans olyan, mint egy kapudrog. A közösségi médiában látott tartalmak szinte tündérmesébe illők tudnak lenni, azonban nem tudhatjuk, mi zajlik a háttérben a képen feltűnő luxuscikkért.

kozos_kep_1.jpgA képen dr. Papp János Tamás, dr. Hevesi Krisztina, dr. Aczél Petra, fotó: Hegedüs Krisztián

Dr. Veszelszki Ágnes szerint bár úgy nézhet ki, hogy a hagyományos véleményvezéri szerephez képest új szakmát jelent az erotikus influencerség, és könnyen át lehet csúszni egyikből a másikba, mégis érdemes különválasztani a hagyományos tartalomgyártástól, ugyanis a jellemzőik nem teljesen ugyanazok: míg a hagyományos influencerek egy terméket vagy szolgáltatást népszerűsítenek, az erotikus influencerek a saját testüket bocsátják áruba.

Az erotikus influencereknél valamilyen testi, fizikai különlegesség és a speciális kérésekre való nyitottság egyfajta szakmai követelmény. Hozzá kell tenni azonban, hogy a pornósikk újfajta divat: a hagyományos influencerek fotóin is megfigyelhető a pornografikus eszközöket használó pózolás és a szexualizált testreprezentáció, mint a száj megérintése vagy a guggoló, a feneket hangsúlyozó póz.

Dr. Papp János Tamás is a két szakma különválasztása mellett tette le az álláspontját, ugyanis – véleménye szerint – a hagyományos és az erotikus influencerek tevékenysége lényegesen különbözik egymástól.

A hagyományos influencerek terméket reklámoznak, míg az erotikus influencerek posztjaiért már eleve fizetni kell, ráadásul a hagyományos értelemben vett influenceri vagy marketingtevékenységük más közösségi platformokon működik, amelyekről a saját OnlyFans-profiljukra invitálják a követőket.

A Médiamítoszok című rendezvénysorozat májusban folytatódik, ahol ugyancsak az újmédiához kapcsolódó jelenséget, a deepfake témáját járják körül a meghívott szakértők.

 

 

süti beállítások módosítása